1 sylindre 4 takt null kompresjon

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Havardsen
Innlegg: 32
Registrert: 16 jul 2020, 00:13
Motorsykkelen din: Derbi senda baja 125 sm 2012

1 sylindre 4 takt null kompresjon

Legg inn av Havardsen »

Hva er de mest normale tingene for kompresjon-tap når jeg har tatt fra hverandre motoren og satt den sammen igjen

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: 1 sylindre 4 takt null kompresjon

Legg inn av HeHy »

Kommer an på hvilken motor det er snakk om. På de store gamle endunkerne så er det noen som har dekompresjons funksjon for å kunne kicke sykkel (ikke elstart) denne kan være feilstilt/utslitt.
På nyere sykler kunne jeg tenkt meg grovere kamaksel monteringsfeil dvs du har åpen Ventil når du ikke skal ha det.
Dårlige stempelringer eller utslitt sylinder.
(veldig) dårlig pakning på motor.

Er første tingene jeg kommer på.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 496
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: 1 sylindre 4 takt null kompresjon

Legg inn av MGR1 »

Du har satt sammen en 4-t motor og har ikke kompresjon? Ville ha sjekket følgende:

1) Sitter tennpluggen i :-)?
2) Kamaksel timing. Evt. dekomp. mekanisme som nevnt over her.
3) Ventilene tetter? Men dette burde du ha sett når toppen var av.
4) Toppakning sitter ordentlig? Men dette ville ha forårsaket en fiselyd og ikke fullt tap av kompresjon.
5) Stempelfjærene sitter på stempelet :-)? Men manglende fjærer vil ikke gi full tap av kompresjon det heller.

Tipper på 2).

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1595
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: 1 sylindre 4 takt null kompresjon

Legg inn av Kjellrf »

Ta en sylinderlekkasjetest, så hører du 🙂
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar