Justere km stand på Yamaha FZ1/YZF R1?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
TMB
Innlegg: 3
Registrert: 03 sep 2013, 19:48
Motorsykkelen din: Honda CR480R 1982

Justere km stand på Yamaha FZ1/YZF R1?

Legg inn av TMB »

Hei.

Jeg lurte på om noen her inne hadde kjenskap om Yamaha Norge har utstyr for å korrigere km telleren på ett 2006 FZ1 insrument, evt ett YZF R1 instrument?
Grunnen jeg spør er at jeg skal benytte en MC motor i amatørbygget bil. (og da det blir en 2022modell så ønsker jeg å starte på 0km)
Og for å spare ledninger og ekstra instrumentering vil jeg bruke sykkelens orginale instrumenter og ledningsnett.

Evt om noen kjenner noen med litt bakgårdserfaring som kan justere den til 0km?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Justere km stand på Yamaha FZ1/YZF R1?

Legg inn av AJ »

Høres ut som veldig interessant prosjekt med dette bilbyggeprosjektet :crazy: !
Hva med en byggetråd i denne tråden, https://mcsiden.no/viewforum.php?f=65 ?

Ellers er vel muligens kjellv her inne en av de som kan svare på det du spør om.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Justere km stand på Yamaha FZ1/YZF R1?

Legg inn av kjellv »

Jeg jobber i butikk og delelager, har ingen tekniske kurs. Dette vet jeg ingenting om. Men jeg tror ikke dette er mulig.
Jeg vil anta at BjørnD kan svare bedre på dette.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Justere km stand på Yamaha FZ1/YZF R1?

Legg inn av HeHy »

Motoren har vel strengt tatt samme kmstand som før så pga serviceintervaller kan det jo være lurt å beholde kmstanden som den er.
Er såpass strengt med å tilbakeføre kmstand at det normalt sett ikke blir gjort heller...
Eventuelt må du kjøpe klin nytt instrument...

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Justere km stand på Yamaha FZ1/YZF R1?

Legg inn av simpson »

Dette er ikke noe problem.
Om Yamaha kan gjøre det kan ikke jeg svare for, men det er selvfølgelig personer i Norge som har utstyr for dette.
Har selv diagnose utstyr til bil som gjør det mulig å sette inn ønsket km.stand.

TMB
Innlegg: 3
Registrert: 03 sep 2013, 19:48
Motorsykkelen din: Honda CR480R 1982

Re: Justere km stand på Yamaha FZ1/YZF R1?

Legg inn av TMB »

En får ikke tak i "mc crate engine" slik en kan få nye motorer til bil, så det blir å overhale en brukt motor.
Når en øker belastningen på en 1000ccm motor slik som jeg vil gjøre i dette tilfelle så vil ambefalt service intervall i #km bli misvisende. Det er nok da bedre å ha en timeteller på motordriftstid i tillegg.
Mye av drivverket blir jo helt nytt. hjullagere, drivknuter, akslinger bremser etc, så da er det kjekt å starte på 0km.
Jeg får ta en prat med biltilsynet på saken og høre deres synspunkter på saken.

Men en bytter jo ikke km stand i en bil om en bytter motor... Har jo litt å si i forhold til forsikringsselskapet også. Skal en forklare dem at det er nybil med f.eks 47000km på teller'n? :scratch

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Justere km stand på Yamaha FZ1/YZF R1?

Legg inn av HeHy »

Er vel bare å dokumentere at telleren viste 47k når "bilen" var ny?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Justere km stand på Yamaha FZ1/YZF R1?

Legg inn av FredrikE24 »

Må vel ha Digiprog for å fikse det. Ikke umulig

Brukeravatar
BjørnD
Innlegg: 49
Registrert: 21 okt 2020, 16:56
Motorsykkelen din: 1986 GSX-R1342 Turbo / IC / EFI

Re: Justere km stand på Yamaha FZ1/YZF R1?

Legg inn av BjørnD »

Yamaha har ingen måter å endre tellerene på. Hvis et meter kortslutter og sykkelen har gått 18623 km når det skjer, henter kunden en sykkel med 0 km på telleren etter rep...
-Bjørn D.

Turbo er gøy.

Teknisk leder, YV.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5210
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Justere km stand på Yamaha FZ1/YZF R1?

Legg inn av dypen »

Vil det si at kilometerstand på en motorsykkel (Yamaha) uavhengig av alder ikke blir lagret noe sted ... på bil kan som regel kilometerstand hentes ut selv om kilometerstand er stilt tilbake.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 760
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Justere km stand på Yamaha FZ1/YZF R1?

Legg inn av Audi Mannen »

dypen skrev: 20 apr 2021, 20:22 Vil det si at kilometerstand på en motorsykkel (Yamaha) uavhengig av alder ikke blir lagret noe sted ... på bil kan som regel kilometerstand hentes ut selv om kilometerstand er stilt tilbake.
Det er kun fordi den er registrert med km når du er på service, EU kontroll eller annet verksteds besøk. Selv når man skifter eller reparerer rute på bil så skriver de ned km stand for å rapportere til forsikrings selskap.
Det er ikke noe problem å justere km stand på en bil, men du har et lite tidsrom i historikken å gjøre det på siden det er EU kontroll hvert 2. år.
På mc er det ikke noen kontroll organ og det er heller ikke noe km begrensninger på forsikring, her er det kun verdi og nytte ved kjøp/salg at dette betyr noe. Hver gang jeg er hos Kjellv på service eller andre gjøremål med min Yamaha så registrer de helt sikkert km stand og der kan det spores.
Ved skifte av speedometer på bil så er det heller ikke vanlig å "justere" det nye til kjørt km som var på bilen. Det skal bare anmerkes i papirer og godkjennes med ny km stand på det nye meteret og en kommentar i vognkortet som inneholder gammel og eventuell ny km.

Teoretisk kan du kjøre på en bil 100K km mellom EU kontrollene og stille tilbake 80K av de uten at noen trenger å merke det hvis du ikke har vært innom et verksted i mellomtida. Fullt mulig og faktisk meget enkelt med den rette programvaren. Man trenger bare noen koder for å logge inn. De er også lette å få tak i da det finnes utstyr som leser ut disse kodene. Gjorde det senest på min datters Polo for å programmere ny nøkkel.
Grunnen til at jeg vet dette er at jeg på hobby basis i snart 25 år har drevet med programmering av både utstyr og deler som radio/stereo, DAB, skifte av ratt, seter med minne nye nøkler, justering av luftfjering, LED lys etc. i egne biler og skaffet med slikt utstyr fremfor å betale i bøtter til forhandler hver gang jeg skal gjøre noe. I tillegg har jeg spart titusenvis på feilsøking.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Justere km stand på Yamaha FZ1/YZF R1?

Legg inn av HeHy »


Audi Mannen skrev:
dypen skrev: 20 apr 2021, 20:22 Vil det si at kilometerstand på en motorsykkel (Yamaha) uavhengig av alder ikke blir lagret noe sted ... på bil kan som regel kilometerstand hentes ut selv om kilometerstand er stilt tilbake.
Det er kun fordi den er registrert med km når du er på service, EU kontroll eller annet verksteds besøk.
Nja, det går an å lese ut kmstand i flere moduler enn kun speedometermodulen. Tukling med kmstand går fint an å oppdage med skikkelig diagnoseapparat.
At det blir sjekket derimot er mer usikkert.

Når det gjelder mc så kan jeg på min kawasaki lese ut timetall på ecu, men ikke kmstand. Dvs at du kan estimere sånn ca hvor langt sykkelen er kjørt, feks 1000 timer tilsvarer ca 50 000 km.
Dette kan godt være har endret seg med nyere motorsykler med Canbus systemer. At man der også kan lese ut mer om fabrikanten har lagt til rette for det.

Svar