Montering av USB-uttak.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Montering av USB-uttak.

Legg inn av FredrikE24 »

Er vel 2,4A på 5V så under halvparten på 12V(13-14V med motor i gang) på samme effekt.

Forøvrig mye enklere å summere effekten av pærene enn å måle.

Skulle jeg lagt opp noe uoriginalt dilldall så hadde jeg nok satt på en ny fordeling matet fra batteri via et relé styrt av tenning. Kanskje med en Off-delay-timer på relleet slik at strømmen ikke kuttes momentant når tenninga tas, men kanskje en halvtime ekstra. Fordelen er at man kan enkelt hente strøm til flere forbrukere senere med et minimalt inngrep på originalt ledningsnett. Jeg misliker sterkt å tukle med originalt ledningsnett.

Den enkleste formen er uansett bryter i serie med lasten uten å gå via relé. Om man husker å skru av bryteren etter bruk selvfølgelig.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22912
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Montering av USB-uttak.

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 04 jan 2021, 23:22 Er vel 2,4A på 5V så under halvparten på 12V(13-14V med motor i gang) på samme effekt.

Forøvrig mye enklere å summere effekten av pærene enn å måle.

Skulle jeg lagt opp noe uoriginalt dilldall så hadde jeg nok satt på en ny fordeling matet fra batteri via et relé styrt av tenning. Kanskje med en Off-delay-timer på relleet slik at strømmen ikke kuttes momentant når tenninga tas, men kanskje en halvtime ekstra. Fordelen er at man kan enkelt hente strøm til flere forbrukere senere med et minimalt inngrep på originalt ledningsnett. Jeg misliker sterkt å tukle med originalt ledningsnett.

Den enkleste formen er uansett bryter i serie med lasten uten å gå via relé. Om man husker å skru av bryteren etter bruk selvfølgelig.
Uten at jeg skal disse TS så tror jeg enkelte ganger at det enkle er det beste, hvis man skal få ting gjort. Det du sier er nok helt korrekt, men noen ganger må man innse at for de av oss som ikke har noen ingeniørgrad innen elektronikk og banke i bordet med så vil de andre forslagene her være mer enn gode nok. Til og med mc verksteder utfører slik praksis.

Hva DU ville gjort på DIN sykkel er helt noe annet.

Så ja, jeg er enig med deg (kan vel egentlig ikke være noe annet....) men dette er så simpelt som det kan få blitt. Skjøtehylse inn på parklysene fra USB uttaket og den andre til jord. Ferdig. :)

ZZR-Erling

Re: Montering av USB-uttak.

Legg inn av ZZR-Erling »

Blir bra det der. Jeg ville gått for å benytte relé som vipper strøm til uttaket med start/stopp, samt sikring så nære batteriet som overhode mulig.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Montering av USB-uttak.

Legg inn av ejs »

Jeg mener det lureste er å montere lighteruttak... Direkte fra batteri, via ei sikring. Bruke usb plugg i uttaket når det trengs. Da kan du lade hva du vil når du vil. Greit å kunne lade ting uten å ha nøkkel i tenninga. Tar du ut usb pluggen har du ikke forbruk av strøm. :prf
If it ain't broke, I'll break it.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Montering av USB-uttak.

Legg inn av cannon »

ejs skrev: 05 jan 2021, 09:09 Jeg mener det lureste er å montere lighteruttak... Direkte fra batteri, via ei sikring. Bruke usb plugg i uttaket når det trengs. Da kan du lade hva du vil når du vil. Greit å kunne lade ting uten å ha nøkkel i tenninga. Tar du ut usb pluggen har du ikke forbruk av strøm. :prf
Støttes. Jeg har gjort det sånn, og det gir en fin løsning på vedlikeholdslading av batteriet. Har laget overgang(er) til laderen, bl.a. til sigarettenner-støpsel. Plugger i uttaket og lader:-)
Det gir også enkel tilgang til 12-volt når det trengs. Ikke alt som er USB-basert.

Et lite voltmeter fra ebay i sgarettenner-uttaket gir enkel innsikt i ladespenning også, særlig under kjøring.
https://www.ebay.com/itm/Digital-LED-Au ... Swvg9XVg24

Eller, hvis man har plass:
https://www.ebay.com/itm/12V-Car-Cigare ... %3A2334524

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Montering av USB-uttak.

Legg inn av FredrikE24 »

Jepp, har brukt det jeg også. Og lader også via det som cannon gjør. Plugger i alt fra luftkompressor til PC-ladern. Vurderer dog å erstatte det med Hella-plugg. BMW har dette ferdig lagt opp for varmedress og andre ting originalt.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Montering av USB-uttak.

Legg inn av rolf-arne »

Av erfaringen jeg har gjort meg er det nå bryter på alle ekstrakurser - usb behøver ingen rele`støtte - til det bruke det umerkelig med strøm - dog ikke over et par døgn ha jeg fått erfare. Så har jeg lysindikator på mine uttak - samt at det en også viser spenning.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Solo-rider
Innlegg: 782
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Montering av USB-uttak.

Legg inn av Solo-rider »

Hvorfor lage masse arbeide av dette .Kjøp en adapter fra Optimate og koble den mellom batteriet og USB uttaket.(Eller bare bruk USB overgangen på adapteren) Den styrer seg selv i følge nettsiden deres.(Kutter strømforbruket når det nærmer seg for lavt til å starte mcen)
https://www.optimate.co.uk/products/o100-usb-charger
Jeg kjøpte en slik hos Speed mc og brukte den på en sykkel hvor jeg ikke hadde orginalt USB uttak.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Svar