Elektriske startvansker! ..

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
jensky18
Innlegg: 38
Registrert: 25 mai 2013, 15:22
Motorsykkelen din: Kawasaki EN500 Vulcan 95'

Elektriske startvansker! ..

Legg inn av jensky18 »

Hei folkens! :thumleft

Jeg slet litt i sommer men nyinnkjøpet av en gammel Kaw EN500

Batteriet holder ikke på strøm, og lader tar til seg bare så der, i tillegg.

Hvis jeg lader lenge blir det nok til å starte, men jeg kan ikke stoppe sykkelen for da er det 50/50 om det er nok futt til å få start på den igjen, selv om jeg har kjørt en lengre distanse. Nå på vinteren er det helt dødt etter kort tid stillstand.

Han jeg kjøpte sykkelen hos sier at batteriet er nytt, ser ikke så gammelt ut heller. Er det noen andre elementer jeg burde bytte ut som kan være årsaken?
Som dere skjønner er jeg helt OK på det tekniske, men jeg har ikke tidligere skrudd sykkel, så trenger litt hjelp :twothumbs: :twothumbs:
IMG_1839.JPEG
IMG_1838.JPEG
IMG_1837.JPEG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Elektriske startvansker! ..

Legg inn av cannon »

Nytt batteri er ofte et resultat av dårlig lading. Du må måle ladespenning når motoren går. Bør ligge på ca 14,3 volt, noe lavere på tomgang.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Elektriske startvansker! ..

Legg inn av Gammelsmurfen »

Sjekk merkingen på batteriet, produksjonsår og måned eller uke står nok på det.
Siden du sier at det ikke holder på strømmen etter lading med ekstern lader så kan det høres ut som om det kan være noe galt med det.
Når motorsykkelen går skal du måle minimum 13,8 men helst rundt 14,2 +/- 0,2 dersom stator og likeretter/regulator er ok.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Elektriske startvansker! ..

Legg inn av FredrikE24 »

For meg høres det ut som en dårlig celle. Nytt batteri og kontroller lading.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Elektriske startvansker! ..

Legg inn av Kjellrf »

Har batteriet stått uten lading en stund, er det gåent, samme hvor gammelt det er.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

jensky18
Innlegg: 38
Registrert: 25 mai 2013, 15:22
Motorsykkelen din: Kawasaki EN500 Vulcan 95'

Re: Elektriske startvansker! ..

Legg inn av jensky18 »

Når jeg lader batteriet får jeg opp at det er fullladet etter noen få sekunder😅🤷‍♂️

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Elektriske startvansker! ..

Legg inn av NickNei »

Sjekk først ladingen ja, batteriet lader seg fort ut når du kjører hvis sykkelen ikke lader. Lader den som den skal, og du fortsatt ikke har strøm etter en tur, og batteriet ikke tar til seg lading så bytt batteriet.
Lader batteriet seg ut når sykkelen står i ro, så sjekk om det samme skjer med batteriet når det er frakoblet.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Elektriske startvansker! ..

Legg inn av ejs »

Screenshot_20201231-135332_Drive.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Tiger
Innlegg: 55
Registrert: 12 jul 2015, 15:21
Motorsykkelen din: BMW 1200 GSA, Honda Dominator

Re: Elektriske startvansker! ..

Legg inn av Tiger »

Bytt batteriet., selv om det er nytt. Jeg har selv kjøpt Biltemas MC-batteri (til og med to stk), ingen av de klarte å holde på strømmen. Ble byttet ut med Yuasa, startproblemene ble borte.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Elektriske startvansker! ..

Legg inn av FredrikE24 »

Ser ut som et SMF-batteri. Ikke akkurat egnet på et ladesystem som en konvensjonell MC har. Selv ikke BMW med skikkelig vekselstrømsdynamo. Ladespenningen skal være mye høyere på et SMF, typ 14,7V og til drøyt 15V. Er jo her Biltemas dårlige rykte rundt batterier kommer fra. Feilbruk/kjøp.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Elektriske startvansker! ..

Legg inn av Nomade »

FredrikE24 skrev: 31 des 2020, 14:08 Ser ut som et SMF-batteri. Ikke akkurat egnet på et ladesystem som en konvensjonell MC har. Selv ikke BMW med skikkelig vekselstrømsdynamo. Ladespenningen skal være mye høyere på et SMF, typ 14,7V og til drøyt 15V. Er jo her Biltemas dårlige rykte rundt batterier kommer fra. Feilbruk/kjøp.
Iflg Biltema skal det passe til Kawa EN modeller: https://www.biltema.no/bil---mc/mc/mc-d ... 2000029850

jensky18
Innlegg: 38
Registrert: 25 mai 2013, 15:22
Motorsykkelen din: Kawasaki EN500 Vulcan 95'

Re: Elektriske startvansker! ..

Legg inn av jensky18 »

Gammelsmurfen skrev: 31 des 2020, 02:20

jensky18
Innlegg: 38
Registrert: 25 mai 2013, 15:22
Motorsykkelen din: Kawasaki EN500 Vulcan 95'

Re: Elektriske startvansker! ..

Legg inn av jensky18 »

cannon skrev: 31 des 2020, 01:28 Nytt batteri er ofte et resultat av dårlig lading. Du må måle ladespenning når motoren går. Bør ligge på ca 14,3 volt, noe lavere på tomgang.

Måler jeg bare på kablene hvor mye spenning det er mot batteriet da?

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Elektriske startvansker! ..

Legg inn av ejs »

mål på batteripolene.
If it ain't broke, I'll break it.

ZZR-Erling

Re: Elektriske startvansker! ..

Legg inn av ZZR-Erling »

Defekt batteri. Det kortslutter internt ved belastning.

Svar