Elektriske startvansker! ..

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
ZZR-Erling

Re: Elektriske startvansker! ..

Legg inn av ZZR-Erling »

Amerikanske Yuasha er gode greier!
Hvis du ikke bruker biken, kan du måle spenningen 1 gang i mnd, er den under 12.8V kobler du til en bra lader ment for batteritypen og som er litt smart, mao setter en ladesyklus basert på tilstand, kapasitet, type og temperatur. Jeg liker Optimate Tecmate og Exide sine. På bilen som har Webasto og trenger endel lading bruker jeg Ctek CT5.
Kontroller også hva den biken din leverer av ladespenning og at polene sitter godt på samt at ikke kablene/koblingene er irret eller rufsete.
Jeg pleier ikke koble av batteriet om vinteren, har minimalt med strømtyver, men det sikreste er i grunn å løfte av jordkabelen for å eliminere strømtyver som feks mangel på isolasjon mot jord på ledningsnettet.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Elektriske startvansker! ..

Legg inn av cannon »

Til trådstarter: det er godt mulig at batteriet ditt er gåent. Ofte er gåent batteri et resultat av sviktende lading. Derfor bør du forsikre deg om at ladingen er ok før du setter i et nytt batteri. På gamle japse-sykler er dette en ganske så sannsynlig feil, og det er ikke uvanlig at slike gamle sykler selges med "nytt batteri" nettopp fordi ladingen har tatt kvelden.
For meg er "nytt batteri" på gamle sykler like mye et signal om lade-trøbbel, som det er et fortrinn.
Det kan også hende at ditt "nye batteri" kan "reddes", med en god lader. Hvis det går rett i "fulladet" status med en moderne digital lader, så kan du prøve å lade det noen minutter med en gammeldags 12v billader, gjerne en med aperemeter(strømmåler). Da ser du om batteriet begynner å ta imot ladestrøm. Hvis det skjer, så kan du trolig fortsette med din elektroniske lader. Dette har jeg gjort noen ganger i årenes løp.

jensky18
Innlegg: 38
Registrert: 25 mai 2013, 15:22
Motorsykkelen din: Kawasaki EN500 Vulcan 95'

Re: Elektriske startvansker! ..

Legg inn av jensky18 »

ejs skrev: 04 jan 2021, 16:51 mål på batteripolene.
Fikk den fine måling av 12.. Er det dynamo som er neste ut da? :crazy: :scratch

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Elektriske startvansker! ..

Legg inn av cannon »

jensky18 skrev: 18 jan 2021, 18:13
ejs skrev: 04 jan 2021, 16:51 mål på batteripolene.
Fikk den fine måling av 12.. Er det dynamo som er neste ut da? :crazy: :scratch
Hvis du måler 12v på batteriet når motor går så er det et ladeproblem. Enten stator("dynamo") eller regulator/likeretter. Med et ohmmeter kan du måle om stator er gåen. Enklest å begynne der.

jensky18
Innlegg: 38
Registrert: 25 mai 2013, 15:22
Motorsykkelen din: Kawasaki EN500 Vulcan 95'

Re: Elektriske startvansker! ..

Legg inn av jensky18 »

cannon skrev: 18 jan 2021, 18:49
jensky18 skrev: 18 jan 2021, 18:13
ejs skrev: 04 jan 2021, 16:51 mål på batteripolene.
Fikk den fine måling av 12.. Er det dynamo som er neste ut da? :crazy: :scratch
Hvis du måler 12v på batteriet når motor går så er det et ladeproblem. Enten stator("dynamo") eller regulator/likeretter. Med et ohmmeter kan du måle om stator er gåen. Enklest å begynne der.
Da bytter jeg begge bare begge først som sist :)
Hva bruker dere som sealing på motor dekselet? Tilpasset klister eller en slag sealing lube?
Har dere et eksempel på produkt jeg kan bruke når jeg skal sette dette på igjen?
IMG_0067.jpg
IMG_0068.jpg
IMG_0069.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Elektriske startvansker! ..

Legg inn av cannon »

Regner med at det er en pakning der? Jeg bruker rød "pakningssement" fra bt. Syltynt lag på begge sider av pakning.

jensky18
Innlegg: 38
Registrert: 25 mai 2013, 15:22
Motorsykkelen din: Kawasaki EN500 Vulcan 95'

Re: Elektriske startvansker! ..

Legg inn av jensky18 »

Ja det ligger en pakning som må pelles av. Har fått hørt at å lage en pakning som er lik form er noe drit og kjøpe et pakningssett til sykkelen koster over 1000 kr.

Har derfor fått beskjed om å bruke en slags masse på tube som man drar langs kanten.
Fant ikke noe når jeg googlet pakningssement :-k :crazy:

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Elektriske startvansker! ..

Legg inn av cannon »


jensky18
Innlegg: 38
Registrert: 25 mai 2013, 15:22
Motorsykkelen din: Kawasaki EN500 Vulcan 95'

Re: Elektriske startvansker! ..

Legg inn av jensky18 »

Da har jeg endelig ferdigstilt mitt første MC skrueprosjekt :twothumbs: Stator og regulator byttet samt mye smått. Nå måler den 15 i ladestyrke etter hjelp hær på forumet! :D :D men... jeg har nettopp kjøpt et nytt SMF batteri fra Biltema og selv om jeg lader dette helt opp klarer ikke batteriet å starte sykkelen... Det er snakk om 1-2 turner før den ikke klarer å dreie startmotoren engang. Er det slik at batteritypen bare ikke funker og jeg må gå for noe annet, eller er det noen andre ulumskheter til grunn? Er 12v 12 ah batteri jeg har kjøpt og forsøkt siden det står i håndboken, også den type SMF som sto i sykkelen når jeg kjøpte den.
BD156A75-147B-49DC-AB2C-98B994CCF5B4.jpeg
3718C35E-7D06-4EE6-9789-A1871D869B9F.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Elektriske startvansker! ..

Legg inn av mekkern »

Batteritypen er ikke problemet.
Batteriet kan ha stått så lenge i hylla at det er skadd grunnet selvutlading- dette har jeg selv opplevd, så jeg måler spenning på de i hylla før jeg tar med til kassa.
Test med startkabler og et bilbatteri, hvis alt ok da så reiser du å får et nytt batteri i butikken som en garantisak- jeg får de til å ta en test på batteriet før jeg tar de ut av butikken.
Hvis ikke startkabler funker så er starteren dårlig og må byttes/ overhales.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Elektriske startvansker! ..

Legg inn av cannon »

Enig med Mekkern.
Sjekk at du her kjøpt batteri som passer til sykkelen din. Det er CCA-talet som i hovedsak avgjør om det egner seg, og ikke så mye Ah-tallet.
Bra jobba med nye deler:)

jensky18
Innlegg: 38
Registrert: 25 mai 2013, 15:22
Motorsykkelen din: Kawasaki EN500 Vulcan 95'

Re: Elektriske startvansker! ..

Legg inn av jensky18 »

Hvor viktig er det å følge standard på V og Ah på batteriet?
Hvis jeg kjøper et batteri i samme dimensjoner men større V/Ah f.eks får jeg jo et større CCA tall, noe som jeg går utifra kan være en fordel i gitte situasjoner... selv om prisen øker noe.

Online
mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Elektriske startvansker! ..

Legg inn av mekkern »

V-Volt, må være samme.
Ah-Ampere timer, kan godt være større innen rimelighetens grenser. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

jensky18
Innlegg: 38
Registrert: 25 mai 2013, 15:22
Motorsykkelen din: Kawasaki EN500 Vulcan 95'

Re: Elektriske startvansker! ..

Legg inn av jensky18 »

Satt inn et 12V 14Ah gel batteri fra Biltema, og nå er det et helt nytt trykk i sykkelen :crazy: Nå ser det ut som jeg kan ha gamlingen i både et og to år til :twothumbs: :twothumbs: Takker alle for hjelpen i denne tråden!
last ned.png
IMG_0294.JPEG
IMG_0293.JPEG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar