Power commander mt 07 a2

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Hans1
Innlegg: 10
Registrert: 23 mai 2020, 23:18
Motorsykkelen din: Yamaha mt 125 2018

Power commander mt 07 a2

Legg inn av Hans1 »

Hei, tenker å kjøpe meg en Yamaha mt 07 som a2, og ønsker å få litt mer hester ut av den. Så skal kjøpe potte og power commander. Men hvordan går det med tanke på forhandler har satt den ned til 47hk

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Power commander mt 07 a2

Legg inn av dypen »

Hvorfor ikke bare kjøpe sykkel med mere hk, da har du også garanti ?
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Power commander mt 07 a2

Legg inn av HeHy »

Avhengig av årsmodell så hjelper det veldig lite.
Hvis du har en 2014-2016 modell så har du en sperre på throttle bodyen som begrenser hvor mye gass du kan gi. Du må bytte ut den braketten med en som brakett som lar spjelda åpne vertikalt (100%). I tillegg så er det begrensninger i innsugstraktene fra luftfilterboksen som må åpnes opp.

På 2017- så MÅ ecu flashes, her ligger A2 begrensningen i programvaren til ecuen.
Da vil ikke en power commander gjøre noe for deg.

Hvis du først fjerner sperrene så kan du blant annet flashe ecu eller bruke en power commander for å justere bensinblandinga for å optimalisere kraftleveringa til sykkelen og mulig bittelitt effekt.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Power commander mt 07 a2

Legg inn av kjellv »

Jeg vil minne om lovligheten av de inngrep du har tanker om.
En MT-07 som er registrert i klasse A2 har allerede den maksimale effekt denne lovlig kan kjøres med på et A2 førerkort! Loven setter begrensninger på maksimal effekt beregnet etter vekt på motorsykkelen. Det eneste du lovlig kan gjøre med sykkelen er å montere et godkjent effektanlegg, og bestiller time hos bts med framvisning av sykkelen og får dette eksosanlegget skrevet inn i vognkortet.

Har du førerkort i klasse A2, så klusser du ikke med denne de to årene til du kal ta førerkort i klasse A. Ha respekt for at du fortsatt er i en opplæringsfase for å få lov til å håndtere klasse A sykler, der mange av dem har 4-5 ganger så sterke motorer som en A2 sykkel. Konsekvensene om du kommer ut for en ulykke med en motorsykkel er veldig ofte store. Konsekvensene kan bli ennå mye større dersom det viser seg at du også har klusset med effekten på sykkelen, og A2 sykkelen likevel ikke er en A2. Du risikerer en langvarig prosess med forsikringsselskapet ditt med uvisst utfall. Redusert forsikringsutbetaling eller full avvising og 0 kroner utbetalt. Dette er ikke godt å leve med resten av livet.

Brukeravatar
BjørnD
Innlegg: 49
Registrert: 21 okt 2020, 16:56
Motorsykkelen din: 1986 GSX-R1342 Turbo / IC / EFI

Re: Power commander mt 07 a2

Legg inn av BjørnD »

HeHy skrev: 06 des 2020, 01:28 Avhengig av årsmodell så hjelper det veldig lite.
Hvis du har en 2014-2016 modell så har du en sperre på throttle bodyen som begrenser hvor mye gass du kan gi. Du må bytte ut den braketten med en som brakett som lar spjelda åpne vertikalt (100%). I tillegg så er det begrensninger i innsugstraktene fra luftfilterboksen som må åpnes opp.

På 2017- så MÅ ecu flashes, her ligger A2 begrensningen i programvaren til ecuen.
Da vil ikke en power commander gjøre noe for deg.

Hvis du først fjerner sperrene så kan du blant annet flashe ecu eller bruke en power commander for å justere bensinblandinga for å optimalisere kraftleveringa til sykkelen og mulig bittelitt effekt.
Ehh..? På eldre 14-16 så er det KUN braketten som påvirker maks gasspådrag, standard full effekt mapp og deler i disse.. På nyere så må ECU omprogrammeres, rett og slett fordi du bytter innsugstrakter fra A2 sine 24 mm dia til A sine 38 mm dia. Uten omprogrammering går den avsindig grisemagert på topp med de traktene i..
-Bjørn D.

Turbo er gøy.

Teknisk leder, YV.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Power commander mt 07 a2

Legg inn av HeHy »

BjørnD skrev:
HeHy skrev: 06 des 2020, 01:28 Avhengig av årsmodell så hjelper det veldig lite.
Hvis du har en 2014-2016 modell så har du en sperre på throttle bodyen som begrenser hvor mye gass du kan gi. Du må bytte ut den braketten med en som brakett som lar spjelda åpne vertikalt (100%). I tillegg så er det begrensninger i innsugstraktene fra luftfilterboksen som må åpnes opp.

På 2017- så MÅ ecu flashes, her ligger A2 begrensningen i programvaren til ecuen.
Da vil ikke en power commander gjøre noe for deg.

Hvis du først fjerner sperrene så kan du blant annet flashe ecu eller bruke en power commander for å justere bensinblandinga for å optimalisere kraftleveringa til sykkelen og mulig bittelitt effekt.
Ehh..? På eldre 14-16 så er det KUN braketten som påvirker maks gasspådrag, standard full effekt mapp og deler i disse.. På nyere så må ECU omprogrammeres, rett og slett fordi du bytter innsugstrakter fra A2 sine 24 mm dia til A sine 38 mm dia. Uten omprogrammering går den avsindig grisemagert på topp med de traktene i..
Nei, det er også en begrensing i luftinntaket, men ellers er mapping like ja. Begrensninga ligger i luftfilterboksen før slangene som går inn på throttlebody, kan ses ved at åpninga er mindre enn slangene hvis ikke jeg husker feil. Har vært med på å åpne disse opp... Av mappinga av mt07 før 2017 (2014-2016) med helakra uten kat gikk sykkel fint på topp uten innsugsbegrensing, men var relativt mager i midten, med mapping går sykkel jevnere, med litt mer moment på midten av effektkurva.
EDIT:
Fant bildet fra kompisen sin 2014 modell mt07 som var A2 fra fabrikk som vi erstattet braketten og utvidet innsugshullene på samt fikk Dynomappa og flasha ecu hos klev tuning.

Bilde

Brukeravatar
BjørnD
Innlegg: 49
Registrert: 21 okt 2020, 16:56
Motorsykkelen din: 1986 GSX-R1342 Turbo / IC / EFI

Re: Power commander mt 07 a2

Legg inn av BjørnD »

HeHy skrev: 15 des 2020, 18:09 Nei, det er også en begrensing i luftinntaket, men ellers er mapping like ja. Begrensninga ligger i luftfilterboksen før slangene som går inn på throttlebody, kan ses ved at åpninga er mindre enn slangene hvis ikke jeg husker feil. Har vært med på å åpne disse opp... Av mappinga av mt07 før 2017 (2014-2016) med helakra uten kat gikk sykkel fint på topp uten innsugsbegrensing, men var relativt mager i midten, med mapping går sykkel jevnere, med litt mer moment på midten av effektkurva.
EDIT:
Fant bildet fra kompisen sin 2014 modell mt07 som var A2 fra fabrikk som vi erstattet braketten og utvidet innsugshullene på samt fikk Dynomappa og flasha ecu hos klev tuning.

Bilde
Rart. Yamaha sier selv at det først kom på 2017-modell, før var det kun brakett. Jeg har bygd om over 20 stykk av alle år både opp og ned i effekt og ikke en eneste solgt før 2017 har hatt 24mm trakter.

Du skal garantert ikke ha samme mapp med og uten de små gummiene... og "åpne" de? De er like små hele veien, så skal du få 24mm trakter til å bli 38 så må de byttes. De er jo ikke 38mm utvendig engang inni luftboksen, så de hadde blitt 3 cm lange...

Tenker du på trakta inn i luftfilterboksen? Den er mindre pga lyd og sekundær tuning. Den er åpen hele tida, i motsetning til runnerene som bare fløder når ventil er åpen, så en kan ikke bare se på størrelse der.
-Bjørn D.

Turbo er gøy.

Teknisk leder, YV.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Power commander mt 07 a2

Legg inn av HeHy »


BjørnD skrev:
HeHy skrev: 15 des 2020, 18:09
Rart. Yamaha sier selv at det først kom på 2017-modell, før var det kun brakett. Jeg har bygd om over 20 stykk av alle år både opp og ned i effekt og ikke en eneste solgt før 2017 har hatt 24mm trakter.

Du skal garantert ikke ha samme mapp med og uten de små gummiene... og "åpne" de? De er like små hele veien, så skal du få 24mm trakter til å bli 38 så må de byttes. De er jo ikke 38mm utvendig engang inni luftboksen, så de hadde blitt 3 cm lange...

Tenker du på trakta inn i luftfilterboksen? Den er mindre pga lyd og sekundær tuning. Den er åpen hele tida, i motsetning til runnerene som bare fløder når ventil er åpen, så en kan ikke bare se på størrelse der.
Når jeg ser på bildet så ser det i hvertfall ut for meg at det er en innstøpt gummibegrensning inn på throttlebody, disse ble frest opp og sykkel ble tuna.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Power commander mt 07 a2

Legg inn av Bjerknez »

Hans1 skrev: 05 des 2020, 23:59 Hei, tenker å kjøpe meg en Yamaha mt 07 som a2, og ønsker å få litt mer hester ut av den. Så skal kjøpe potte og power commander. Men hvordan går det med tanke på forhandler har satt den ned til 47hk
Du har i følge beskrivelsen din en 125cc i dag og anntar du har førerkort på denne. Nå skal du oppgradere til A2 og vil i tillegg trimme den ulovlig. Du er i ferd med å ødelegge litt for deg selv her. Politiet er glad i å stoppe unggutter på bråkete sykler og sjansen for at du får trøbbel vil jeg si er ganske stor, spesielt om du bor i en storby. Bor du på finnmarksvidda er det nok ikke like farlig, med tanke på å bli tatt.

Så har du forsikringen da. Hva tror du skjer hvis du skulle skade noen etc. ? Vil du ta den risken? Tenk nøye gjennom før du svarer ja her.

Hold ut litt til, så kan du kjøpe deg en 1290 superduke med tett opp til 200 hk'er helt lovlig. Men du ville vel trolig ha trimmet denne også...

Så ja, uansett hvor kjedelig det enn høres ut, så er jeg enig med kjellv.

Når jeg tenker meg om har jeg vært enig med kjellv i mye her inne i det siste. Noe må være galt her. :lol

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Power commander mt 07 a2

Legg inn av HeHy »

Bjerknez skrev:
Hans1 skrev: 05 des 2020, 23:59 Hei, tenker å kjøpe meg en Yamaha mt 07 som a2, og ønsker å få litt mer hester ut av den. Så skal kjøpe potte og power commander. Men hvordan går det med tanke på forhandler har satt den ned til 47hk
Du har i følge beskrivelsen din en 125cc i dag og anntar du har førerkort på denne. Nå skal du oppgradere til A2 og vil i tillegg trimme den ulovlig. Du er i ferd med å ødelegge litt for deg selv her. Politiet er glad i å stoppe unggutter på bråkete sykler og sjansen for at du får trøbbel vil jeg si er ganske stor, spesielt om du bor i en storby. Bor du på finnmarksvidda er det nok ikke like farlig, med tanke på å bli tatt.

Så har du forsikringen da. Hva tror du skjer hvis du skulle skade noen etc. ? Vil du ta den risken? Tenk nøye gjennom før du svarer ja her.

Hold ut litt til, så kan du kjøpe deg en 1290 superduke med tett opp til 200 hk'er helt lovlig. Men du ville vel trolig ha trimmet denne også...

Så ja, uansett hvor kjedelig det enn høres ut, så er jeg enig med kjellv.

Når jeg tenker meg om har jeg vært enig med kjellv i mye her inne i det siste. Noe må være galt her. Bilde
Du begynner bare å bli en gammel kjip grinebiter som sier nei fyfy ingen "mopedtrimming" Bilde ::laugh

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Power commander mt 07 a2

Legg inn av Bjerknez »

HeHy skrev: 16 des 2020, 09:03
Bjerknez skrev:
Hans1 skrev: 05 des 2020, 23:59 Hei, tenker å kjøpe meg en Yamaha mt 07 som a2, og ønsker å få litt mer hester ut av den. Så skal kjøpe potte og power commander. Men hvordan går det med tanke på forhandler har satt den ned til 47hk
Du har i følge beskrivelsen din en 125cc i dag og anntar du har førerkort på denne. Nå skal du oppgradere til A2 og vil i tillegg trimme den ulovlig. Du er i ferd med å ødelegge litt for deg selv her. Politiet er glad i å stoppe unggutter på bråkete sykler og sjansen for at du får trøbbel vil jeg si er ganske stor, spesielt om du bor i en storby. Bor du på finnmarksvidda er det nok ikke like farlig, med tanke på å bli tatt.

Så har du forsikringen da. Hva tror du skjer hvis du skulle skade noen etc. ? Vil du ta den risken? Tenk nøye gjennom før du svarer ja her.

Hold ut litt til, så kan du kjøpe deg en 1290 superduke med tett opp til 200 hk'er helt lovlig. Men du ville vel trolig ha trimmet denne også...

Så ja, uansett hvor kjedelig det enn høres ut, så er jeg enig med kjellv.

Når jeg tenker meg om har jeg vært enig med kjellv i mye her inne i det siste. Noe må være galt her. Bilde
Du begynner bare å bli en gammel kjip grinebiter som sier nei fyfy ingen "mopedtrimming" Bilde ::laugh
Haha, ja jeg har faktisk tenkt på det. Ille skummelt. Kan ikke huske at jeg tenkte slik i mine yngre dager. Føler meg veldig gammel nå. Men man blir jo kanskje litt mer bevisst når man blir litt eldre. Jeg vet hvor surt det er å miste førerkortet (to ganger), jeg har vært ute for trafikkuhell med både bil og MC og jeg har både kjørt svinfort og det som værre er.

Når man er ung så velger man å ikke se konsekvensene før man selv opplever dem og da er det jo for sent.

Mopeden jeg hadde var trimmet, men det var noe helt annet for snart 30 år siden langt ute på landet. Jeg har også mistet førerkortet på motorsykkel i nyere tid. Jeg skal love deg at det ikke er noe gøy når man befinner seg på den andre enden av landet midt i sommerferien. Man kan si at det var dumt og dra på akkurat da... Lenge leve etterpåklokskapen.

Å sånn går no dagan :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Power commander mt 07 a2

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 16 des 2020, 01:17

Når jeg tenker meg om har jeg vært enig med kjellv i mye her inne i det siste. Noe må være galt her. :lol
:lol :rofl: :orefk
Jeg har faktisk tenkt denne tanken jeg også :-k

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Power commander mt 07 a2

Legg inn av Bjerknez »

Husker vi hadde en lokal politimann som hette Stig som også bodde i bygda. Han kom rett som det var bort til oss når vi "hang på hjørnet" med mopedene og jeg kan vel si at ingen av mopedene var lovlige.

Han smilte og lo og man så jo selvsagt at han skjønte greia, men han gjorde ikke noe nummer ut av det. Men ta på dere hjelmen sa han. Han ville IKKE se oss uten hjelm. Da ble det bråk sa han. :)

Den ene mopeden som var en Yamaha DT50 var blodtrimmet og gjorde litt over 100km/t. Var ikke vanskelig å høre at denne var trimmet. Blårøyken kunne man lukte flere kilometer unna.

Han sa bare at det ikke var bra med glimt i øyet, men sa samtidig at man burde holde seg her ute på landet. Andre ville nok reagere langt sterkere enn han sa han.

Vi fikk respekt for fyren og når han sa at nok var nok, så hørte vi på han. Det var ingen som stakk, vi var ikke redde for å bli tatt og vi hadde en god dialog med fyren.

I dag er det nok ingen nåde. Gjør mopeden din over 45km/t så er man fucked. Før kunne man fint kjøre i opp mot 65km/t med en lett trimmet moped over alt uten problemer.

Brukeravatar
BjørnD
Innlegg: 49
Registrert: 21 okt 2020, 16:56
Motorsykkelen din: 1986 GSX-R1342 Turbo / IC / EFI

Re: Power commander mt 07 a2

Legg inn av BjørnD »

HeHy skrev: 15 des 2020, 22:22Når jeg ser på bildet så ser det i hvertfall ut for meg at det er en innstøpt gummibegrensning inn på throttlebody, disse ble frest opp og sykkel ble tuna.
Ikke innstøpt. De er i ett stykke...
20201217_114249.jpg
20201217_114240.jpg
Som en her ser, for å få denne til 38mm, slik den er fra flensen og ut så må en kappe vekk hele trakta, som en også ser i bildet du la ut. Det mister en bøtter med pulstuning på og selv om kortere (og dårligere utformet) trakt potensielt gir noe mer helt på topp, så taper det masse flere andre steder i kurven, ihvertfall uten å fullmappes igjen. Mapper man den kan en hente inn noe av det tapte, men en kunne hatt MYE mer med riktig trakt OG mapping. Den korrekte trakta der ville vært kon fra 38 til 43mm.. Det forteller meg at den som gjorde det har null forståelse for hvordan motorer i dag får effekt og kjørbarhet i ei pakke. :[-(
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-Bjørn D.

Turbo er gøy.

Teknisk leder, YV.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Power commander mt 07 a2

Legg inn av HeHy »

BjørnD skrev:
HeHy skrev: 15 des 2020, 22:22Når jeg ser på bildet så ser det i hvertfall ut for meg at det er en innstøpt gummibegrensning inn på throttlebody, disse ble frest opp og sykkel ble tuna.
Ikke innstøpt. De er i ett stykke...
20201217_114249.jpg
20201217_114240.jpg
Som en her ser, for å få denne til 38mm, slik den er fra flensen og ut så må en kappe vekk hele trakta, som en også ser i bildet du la ut. Det mister en bøtter med pulstuning på og selv om kortere (og dårligere utformet) trakt potensielt gir noe mer helt på topp, så taper det masse flere andre steder i kurven, ihvertfall uten å fullmappes igjen. Mapper man den kan en hente inn noe av det tapte, men en kunne hatt MYE mer med riktig trakt OG mapping. Den korrekte trakta der ville vært kon fra 38 til 43mm.. Det forteller meg at den som gjorde det har null forståelse for hvordan motorer i dag får effekt og kjørbarhet i ei pakke. :[-(
Skulle gjerne ha sett en Dynograf med den begrensninga I. Trenger heller ikke kappe den, hvis du kikker på bildet har både trakt og boks blitt frest opp.
Av det jeg så på dynografen var en rett fin kurve med 75hk max og 71nm hvis ikke jeg husker feil. Har lest at andre har vært nede i 55hk med den i så...

Svar