Litiumbatteri istedet for VRLA

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Litiumbatteri istedet for VRLA

Legg inn av oivindg »

ZZR-Erling skrev: 29 nov 2020, 13:38 ...det som er viktig å forstå er at det hjelper ikke med større batteri om ladingen ikke er tilstrekkelig....det vil før eller senere gå tomt om ikke ladingen er tilstrekkelig...selv om du har 50000Ah..
Du må finne ut hva generatoren gir ut og hva du som maks lan ha i ekstra strømtrekk, men du navnte vel 12W på disse ekstralysene, og det kan da ikke bli et problem tenker jeg.
Han sier vel at han kan lade batteriet hjemme? I så fall er det ikke bare lading fra dynamoen som bestemmer, men også hvor lenge han skal kunne kjøre med lysene på mellom hver gang han lader hjemme.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Methano
Innlegg: 24
Registrert: 24 des 2012, 09:54
Motorsykkelen din: Yamaha XT660Z Tènèrè

Re: Litiumbatteri istedet for VRLA

Legg inn av Methano »

oivindg skrev: 29 nov 2020, 13:50
ZZR-Erling skrev: 29 nov 2020, 13:38 ...det som er viktig å forstå er at det hjelper ikke med større batteri om ladingen ikke er tilstrekkelig....det vil før eller senere gå tomt om ikke ladingen er tilstrekkelig...selv om du har 50000Ah..
Du må finne ut hva generatoren gir ut og hva du som maks lan ha i ekstra strømtrekk, men du navnte vel 12W på disse ekstralysene, og det kan da ikke bli et problem tenker jeg.
Han sier vel at han kan lade batteriet hjemme? I så fall er det ikke bare lading fra dynamoen som bestemmer, men også hvor lenge han skal kunne kjøre med lysene på mellom hver gang han lader hjemme.
Ja, det stemmer. Lademulighetene hjemme er ikke noe problem. Har stort verksted hjemme hvor jeg kan parkere innendørs og lade så lenge jeg vil, pluss dobbelt garasje om verkstedet skulle vært fullt av andre kjøretøy :)
(Det er noen fordeler med å bo på gård.) :)

Har montert utvendig stikk til lading på alle mine andre kjøretøy, dog dette er første av mine kjøretøy jeg vurderer litium- derfor jeg har lurt på om det er mulig. :)

Har kikket på andre lystyper også, men det kan man forsåvidt ta en annen tråd på, da de er kategorisert som tåkelys (for å få bredden på lysbildet). :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Litiumbatteri istedet for VRLA

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg undrer meg om hvorfor du vil bytte til lithium egentlig. Vekt er vel eneste positive fordelen slik jeg ser det. Ellers vil det funke selvom du setter på et par lys ekstra.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Litiumbatteri istedet for VRLA

Legg inn av cannon »

FredrikE24 skrev: 29 nov 2020, 23:16 Jeg undrer meg om hvorfor du vil bytte til lithium egentlig. Vekt er vel eneste positive fordelen slik jeg ser det. Ellers vil det funke selvom du setter på et par lys ekstra.
Jeg tror energitettheten er større i Lithium enn i konvensjonelle batterier. Han får altså plass til flere Ah innenfor samme fyiske mål på batteriet. Men et par LED ekstralys kan sikkert drives av sykkelens egen generator, og større batteri er trolig ikke nødvendig.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Litiumbatteri istedet for VRLA

Legg inn av ejs »

Eksempel
Hentet fra batterionline.no..
Koster 949.-
Er bare på 2,4 Ah
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If it ain't broke, I'll break it.

Methano
Innlegg: 24
Registrert: 24 des 2012, 09:54
Motorsykkelen din: Yamaha XT660Z Tènèrè

Re: Litiumbatteri istedet for VRLA

Legg inn av Methano »

ejs skrev: 30 nov 2020, 12:31 Eksempel
Hentet fra batterionline.no..
Koster 949.-
Er bare på 2,4 Ah
Ja, det var jo ikke så gal pris. :)
Dersom det stemmer, så er det jo ikke akkurat helt spekket med amperetimer.
Får vel da heller fokusere på de 400gram som batteriet veier.
Er jo flere som har nevnt vekt som en positiv ting med litium.
Med 13 elleville hestekrefter, og en sjåfør som på papiret veier 75kg (kremt), så er den jo ikke akkurat klar for å kjøre på isle of man 🤣
Power to weight ratio er rimelig f#cked uansett. :)

Legger tråden død til jeg har fått montert lysene, så ser jeg om det fungerer helt topp. :)

Takk atter engang for all engasjement

Marius

Methano
Innlegg: 24
Registrert: 24 des 2012, 09:54
Motorsykkelen din: Yamaha XT660Z Tènèrè

Re: Litiumbatteri istedet for VRLA

Legg inn av Methano »

Gikk på en smell.

Ble et litium på meg idag :redface

Var omtrent 2kg forskjell på nye og gamle, helt villt. Føltes som om det ikke var noenting inni, bare plastskall :roll

Sånn kronemessig, ikke så galt. Definitivt høyere kilopris enn det originale, men det er greit å ha et ekstra batteri. :)

Har fått byttet til meg noen ekstralykter som blir montert ved anledning, er tross alt noen mnd til jeg planlegger å hive meg i salen :)

ZZR-Erling

Re: Litiumbatteri istedet for VRLA

Legg inn av ZZR-Erling »

Er ladingen tilstrekkelig er alt ok..men nu har du jo kjøpt batteri..lykke til

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Litiumbatteri istedet for VRLA

Legg inn av Kjellrf »

Bare husk at hvis sykkelen lader med for mye volt, kan LiIon-batteriet ta fyr. Du skal ha matchende (MOSFET) regulator. Det skjedde en gammel nabo av meg.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Litiumbatteri istedet for VRLA

Legg inn av cannon »

Kjellrf skrev: 11 jan 2021, 17:38 Bare husk at hvis sykkelen lader med for mye volt, kan LiIon-batteriet ta fyr. Du skal ha matchende (MOSFET) regulator. Det skjedde en gammel nabo av meg.
Lettvektsbatterier til MC (diverse Lithium-x) er bygget opp med battericeller og beskyttelseselektronikk som gjør at de tåler lading med vanlige ladere og vanlig MC-regulator/likeretter. De som bygger sine egne batteripakker har erfart brann og mye rart, både til MC, modellhobby osv, men de bygger da gjerne uten beskyttelse, og uten nødvendig kunnskap.
Jeg har rundt 150 FB-venner i racingmiljøet som har kjørt med lettvektsbatterier i årevis. Har aldri hørt om brann-problemer, og ingen har byttet rgaulator, som jeg kjenner til. Jeg har skrudd og kjørt i dette miljøet i mer enn 10 år. Ærlig talt, jeg tror det er et dårlig råd å bytte regulator når man kjøper et Li-x-batteri som er bygget for MC.
Jeg har slike batterier i 3 av mine sykler, og det er ingen probelmer, etter mange år.
Noen erfaringer: disse batteriene leverer stor kapasietet i mindre innpakning, de er lette, og de beholder spenningen gjennom vinteren uten ekstra lading. De tåler også godt full utladning, og de lades fort opp igjen. Ulempen er at de koster litt mer.
Jeg har brukt Shorai, ZeroGravity og BT lettveksbatterier.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Litiumbatteri istedet for VRLA

Legg inn av Bjerknez »

Lithium batterier har jeg brukt en del i elektronikk (18650 celler) og dens største egenskap i så måte er jo energitettheten. Man får mye strøm i liten forpakning. Ett 18650 batter har like mange volt som 2.5 AA batterier og ca. 1000mA mer kapasitet. Fordelen med 18650 er at dem også er oppladbare.

Men nå vet ikke jeg bakdelene med Lithium Ion batterier når det kommer til bruk i bil og motorsykkel. 3 stk 18650 batterier leverer i teorien rundt 12v og gir rundt 3 ampere. Slenger man på tre til i parallell så får man 3 ampere til.

Så faktisk kan jeg bruke tre 18650 batterier for nødstart av motorsykkel. Tror jeg? Hvis det er mulig fikk jeg en ide :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Litiumbatteri istedet for VRLA

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ser nå at 3 ampere er nok alt for lite til å kunne gi startstrøm. Har sett en del youtube videoer rundt dette og ser at de som lager egne lithium batterier til motorsykkel bruker 4stk. 18650 i serie x2 i parallell. Det gir rundt 12 ampere og i teorien 16.6V fulladet uten last. Man må selvsagt også koble til en BMS som styrer dette.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Litiumbatteri istedet for VRLA

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 12 jan 2021, 02:15 Jeg ser nå at 3 ampere er nok alt for lite til å kunne gi startstrøm. Har sett en del youtube videoer rundt dette og ser at de som lager egne lithium batterier til motorsykkel bruker 4stk. 18650 i serie x2 i parallell. Det gir rundt 12 ampere og i teorien 16.6V fulladet uten last. Man må selvsagt også koble til en BMS som styrer dette.
"Kortslutningsstrømmen", eller i praksis CCA. Som indikerer strømforbruket ved start av kald MC-motor er gjerne fra 100 til godt over 200 ampere, avhengig av motorstørelse og kompresjon. Hvis konstruksjonen din leverer 3 til 10 A startstrøm så er den nok ikke egnet som startbatteri.
Hva er "BMS"?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Litiumbatteri istedet for VRLA

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 12 jan 2021, 06:42
Bjerknez skrev: 12 jan 2021, 02:15 Jeg ser nå at 3 ampere er nok alt for lite til å kunne gi startstrøm. Har sett en del youtube videoer rundt dette og ser at de som lager egne lithium batterier til motorsykkel bruker 4stk. 18650 i serie x2 i parallell. Det gir rundt 12 ampere og i teorien 16.6V fulladet uten last. Man må selvsagt også koble til en BMS som styrer dette.
"Kortslutningsstrømmen", eller i praksis CCA. Som indikerer strømforbruket ved start av kald MC-motor er gjerne fra 100 til godt over 200 ampere, avhengig av motorstørelse og kompresjon. Hvis konstruksjonen din leverer 3 til 10 A startstrøm så er den nok ikke egnet som startbatteri.
Hva er "BMS"?
BMS = Battery Management System
En enhet som styrer lading og beskytter batteriet for skader.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Litiumbatteri istedet for VRLA

Legg inn av ejs »

Eksempel

Biltema har et lithium ion MC batteri det er på 2 Ah. CCA 120. For lettstarta småsykler.

Moto guzzien min har en 1100w starter. I startøyeblikket trekker den opptil 200Ampere :scratch .
Bruker et 21Ah 300CCA Biltema batteri.
If it ain't broke, I'll break it.

Svar