forgassertrøbbel

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 183
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Sted: Radøy , Vestland

Re: forgassertrøbbel

Legg inn av Erik_B70 »

space-ace skrev: 09 des 2020, 23:12 Oppdatering:


Byttet pluggledning, og tennplugg til en gammel en (som jeg vet virker). Fortsatt fyrer den ikke på den siste sylinderen. Så da er det noe med gasseren.


Det kommer bensin ut når jeg skrur ut tappeskruen, så det er bensin i skåla. Så da er jeg litt hjelpesløs.


Kan evt prøve på nytt og se om pluggen blir våt. Det burde den vel bli om den får bensin?
Har du sjekket at du har kompresjon på den sylinderen som ikke fyrer ?

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: forgassertrøbbel

Legg inn av Domino »

Har du sjekket at du får gnist på pluggen?

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: forgassertrøbbel

Legg inn av space-ace »

Erik_B70 skrev: 10 des 2020, 09:26
space-ace skrev: 09 des 2020, 23:12 Oppdatering:


Byttet pluggledning, og tennplugg til en gammel en (som jeg vet virker). Fortsatt fyrer den ikke på den siste sylinderen. Så da er det noe med gasseren.


Det kommer bensin ut når jeg skrur ut tappeskruen, så det er bensin i skåla. Så da er jeg litt hjelpesløs.


Kan evt prøve på nytt og se om pluggen blir våt. Det burde den vel bli om den får bensin?
Har du sjekket at du har kompresjon på den sylinderen som ikke fyrer ?

Det har jeg ikke. Hvordan gjør jeg dette? Må man måle alle 4 sylindrene for å sammenligne?

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: forgassertrøbbel

Legg inn av space-ace »

Domino skrev: 10 des 2020, 11:48 Har du sjekket at du får gnist på pluggen?


Det er det. Så ut til å være god gnist

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: forgassertrøbbel

Legg inn av Kjellrf »

Coilene og plugghettene må ohmes for å sjekke de for brudd. Enkel måling måling mellom plugghetter 1-4 og mellom 2-3. Normalt ca 20-30Kohm. Mellom de, 3 ohm på primærsida.
Ventilene må sjekkes/justeres før forgasserne justeres. Er ventilene justert feil, får du aldri justert forgasserne riktig.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
BjørnD
Innlegg: 49
Registrert: 21 okt 2020, 16:56
Motorsykkelen din: 1986 GSX-R1342 Turbo / IC / EFI

Re: forgassertrøbbel

Legg inn av BjørnD »

Hvilken sylinder går ikke? Blåste du kun hoveddyse? Det hjelper itt'no annet enn på fullgass. Du har tette emulsjonsrør og / eller tett tomgangsdyse på minst en sylinder... og hvis det er sylinder en, helt nederst med sykkel på stativ, så kan du banne på at det er tett der.. :)
-Bjørn D.

Turbo er gøy.

Teknisk leder, YV.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: forgassertrøbbel

Legg inn av Kjellrf »

Bytt om på coilene, og se om feilen flytter seg.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: forgassertrøbbel

Legg inn av space-ace »

Det er så trangt der coilene står at jeg vet ikke om jeg får byttet de om. Eller målt primærkilden. Men kan se hva jeg får gjort.


Det er sylinder no2 fra høyre side som ikke er med. Jeg har også prøvd å holde mitt turtall for å se om den da er med, men der er den ikke.


Jeg renset to dyser da jeg var ute med gasseren. Den ene er vel piloten, den andre tomgangen?

La de over natten i lampeolje før jeg renset med forgasserrens. Så ut til å bli rene.


Har ikke har tid til å sjekke så mye mer, men skal få sett mer de nærmeste dagene. Bla om pluggen blir vår.


Jeg prøvde forøvrig å spraye startgass i luftfilterboksen mens den gikk. Heller ikke da ble den sylinderen med.



Ventiler skal ha vært justert av forrige eier for 5.000 km siden. Burde jeg ikke ha hørt det om disse trenger justering?

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: forgassertrøbbel

Legg inn av Kjellrf »

Ikke noe problem hvis du hører lett rasling fra ventilene, faktisk værre hvis ventilene går lydløst...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
BjørnD
Innlegg: 49
Registrert: 21 okt 2020, 16:56
Motorsykkelen din: 1986 GSX-R1342 Turbo / IC / EFI

Re: forgassertrøbbel

Legg inn av BjørnD »

space-ace skrev: 16 des 2020, 00:08Jeg renset to dyser da jeg var ute med gasseren. Den ene er vel piloten, den andre tomgangen?

La de over natten i lampeolje før jeg renset med forgasserrens. Så ut til å bli rene.
2 dyser er knapt halve jobben, det er MANGE flere steder enn der dee går tette.. som sagt, emulsjonsrør og kanal til blandingsskrue kan være stup tette og da får du symptomene du nevner.
-Bjørn D.

Turbo er gøy.

Teknisk leder, YV.

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: forgassertrøbbel

Legg inn av space-ace »

BjørnD skrev: 17 des 2020, 11:38
space-ace skrev: 16 des 2020, 00:08Jeg renset to dyser da jeg var ute med gasseren. Den ene er vel piloten, den andre tomgangen?

La de over natten i lampeolje før jeg renset med forgasserrens. Så ut til å bli rene.
2 dyser er knapt halve jobben, det er MANGE flere steder enn der dee går tette.. som sagt, emulsjonsrør og kanal til blandingsskrue kan være stup tette og da får du symptomene du nevner.

Første forgasseren jeg eier dette. Så er meget uerfaren.


Jeg ha hele gasserne over natten i lampeolje da jeg ble anbefalt dette av en på jobb. Oljen var alt annet en ren da jeg tok ut gasserne. Så noe har det løst opp.


Vet su hva disse delene heter på engelsk så kan jeg finne en guide?



Jeg tok å bytte til en 3. tennplugg, og nå gikk den på alle 4, men fusket mye fortsatt. Den dør helt når jeg gir gass. Men ruser veldig sakte opp, så får jeg opp turtallet

Brukeravatar
BjørnD
Innlegg: 49
Registrert: 21 okt 2020, 16:56
Motorsykkelen din: 1986 GSX-R1342 Turbo / IC / EFI

Re: forgassertrøbbel

Legg inn av BjørnD »

Mixture idle circuit, mixture screw, emulsion tubes. Bare emulsjonsrør og blandingsskrue (med fjør, skive og o-ring) er uttagbar del. Søk opp en eksplosjonstegning av en sånn forgasser, så ser du mye mer.
-Bjørn D.

Turbo er gøy.

Teknisk leder, YV.

Svar