Oppgradere støtdempere fjærer ...

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5231
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Oppgradere støtdempere fjærer ...

Legg inn av dypen »

Har lest en del om fjærer og støtdempere på XL700V Transalp der gjengangeren er «to soft» og det oppgraderes gjerne med progressive fjærer foran med ny olje og ny støtdemper bak. Budget varianten er Hyperpro progressive fjærer foran samt også bytte fjær bak på originaldemper som er justerbar. Noen har montert Hyperpro foran og byttet komplett demper bak til Hagon. Det er flere løsninger å velge i og mange merker å velge mellom.

Har erfaring fra Proflex og Öhlins på bil som er veldig tidkrevende å justere med mindre du har noen som har gått løypa før deg med ferdige oppsett du kan bruke som utgangspunkt, mc har jeg ingen erfaring med og ønsker ikke det mest kompliserte.

Noen her inne med synspunkter, kunnskap, erfaring ?

Har blant annet sett på det som Touratech tilbyr, budget varianten er Hyperpro progressive fjærer foran og bak:
https://shop.touratech.no/progressive-r ... -2008.html

Touratech har også en komplett støtdemper bak i tillegg til progressive fjærer foran. Bak her:
https://shop.touratech.no/touratech-sus ... evel1.html

Foran her:
https://shop.touratech.no/hyperpro-prog ... lp-08.html
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Oppgradere støtdempere fjærer ...

Legg inn av FredrikE24 »

Hiv på det du tar deg råd til. Det å justere det opp igjen er ikke supervanskelig :thumleft

Man kjenner fort når sykkelen er i balanse rent fjæringsmessig.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5231
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Oppgradere støtdempere fjærer ...

Legg inn av dypen »

Takker FredrikE24, tar med meg den i vurdering :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Oppgradere støtdempere fjærer ...

Legg inn av cannon »

Klev Tuning i Horten har oppgraderingskit til mange standard-dempere. Han tilpasser sakene til deg, din sykkel og dine behov. Anbefales:)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5231
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Oppgradere støtdempere fjærer ...

Legg inn av dypen »

Har du fått utført / oppgradert dempere hos Klev Tuning ..
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Oppgradere støtdempere fjærer ...

Legg inn av cannon »

Nei. Min siste var før han sertifiserte seg for K-Tech. Men jeg vet meget godt hva han står for, både i racing og til gatebruk. Anbefaler å følge Klev Tuning på FB. Eller ring og ta en prat.
Oppgradering av std dempere er smart.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Oppgradere støtdempere fjærer ...

Legg inn av HeHy »

Kan anbefale Klev tuning på generelt grunnlag. Har ikke fått gjort dempere hos han, men mange folk fra banemiljøene bruker han.
Angående personlig justering kan du sjekke ut Dave moss tuning
https://davemosstuning.com/
Masse info, kan også få hjelp via chat for å endre ting spesifikt for deg og din sykkel.

Erlend Kveinen
Innlegg: 70
Registrert: 30 des 2019, 21:59
Motorsykkelen din: Honda XL 700 V Transalp 2009-modell
Sted: Sandnes

Re: Oppgradere støtdempere fjærer ...

Legg inn av Erlend Kveinen »

Jeg har skiftet demper en gang og valgte da en ny standard Hagon som ble levert originalt til Transalp. Øhlin, Wilbers og K-Tech produserer langt mer forseggjorte og teknisk bedre dempere men så er spørsmålet hva du har bruk for (eller kan ta deg råd til). Med så lav kjørelengde som på din Trans antar jeg at originaldemperen ikke er videre slitt. Er «soft» eller «stump» demping merkbart - eller er det mer hva folk skriver på nettet?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Oppgradere støtdempere fjærer ...

Legg inn av AJ »

Jeg byttet til Öhlins innerfjærer og Nitron bakdemper på min Triumph Tiger 1050 SE, som jeg eide fra 2010 til 2012.
Merket ikke så stor forskjell framme, men veldig merkbart bedre bak.
Langt bedre retningsstabilitet og stødig skyv ved kraftige akselerasjoner.
Da jeg kjøpte Nitron var dette et rimelig alternativ og kvaliteten på produktet var det ingenting å si på.
Solid saker som jeg absolutt kan anbefale.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5231
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Oppgradere støtdempere fjærer ...

Legg inn av dypen »

Erlend Kveinen skrev: 06 nov 2020, 18:37 Jeg har skiftet demper en gang og valgte da en ny standard Hagon som ble levert originalt til Transalp. Øhlin, Wilbers og K-Tech produserer langt mer forseggjorte og teknisk bedre dempere men så er spørsmålet hva du har bruk for (eller kan ta deg råd til). Med så lav kjørelengde som på din Trans antar jeg at originaldemperen ikke er videre slitt. Er «soft» eller «stump» demping merkbart - eller er det mer hva folk skriver på nettet?
Har kjørt min Transalp bare på asfaltert vei og der virker den bra, da jeg skrev «to soft» var det beskrivelse på engelsk språklige forum fra brukere som kjørte på grus. Min sykkel har lav km som du skriver, 9500 km og det var byttet simmringer med ny olje foran i sommer.

Det jeg glemte å sjekke var på hvilke tidspunkt de hadde byttet dempere, km og alder ... klart er sykkel 10 - 12 år og rulla 100k er det kanskje på tide med nye dempere.

Hvis jeg skal være ærlig så duger sikkert det som sitter der til meg.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Erlend Kveinen
Innlegg: 70
Registrert: 30 des 2019, 21:59
Motorsykkelen din: Honda XL 700 V Transalp 2009-modell
Sted: Sandnes

Re: Oppgradere støtdempere fjærer ...

Legg inn av Erlend Kveinen »

Originaldemperen bak tok kvelden etter 90 000 km. På en tur til Bergen faktisk; gynget hjem igjen som best det gikk, sjelden i over 55-60 km/t. Framme har det holdt å skifte simringer og olje, gaffelen fungerer bra ennå den.

Klart en ny Øhlins vil være suveren å kjøre på. Men med to sykler i stallen der den ene er en nesten ny, flott KTM 1290 er det gjerne bedre å bruke kronene på den?

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5231
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Oppgradere støtdempere fjærer ...

Legg inn av dypen »

Ikke uenig der :)

Snakket akkurat med en kompis nå og han fortalte om en mc forhandler i norge som forhandla Öhlins som av og til kjørte tilbud ca kr 2000,- for settet foran etter fører vekt. Har vinteren på meg til å gjøre noe ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Oppgradere støtdempere fjærer ...

Legg inn av cannon »

Her er et eksempel på hva Klev Tuning kan gjøre med elendige standarddempere:
"Oppgradering av en 2019 Indian Scout Bobber. Disse har ingen justeringsmuligheter hverken foran eller bak originalt og har veldig hard demping. Nå er det komplett innmat foran fra K-tech som har både et klassisk diskret utseende men fortsatt fullt justerbart på både retur, kompresjon og forspenning. Bak er det nå K-tech Razor dempere som også er fullt justerbare. Begge er satt opp med fjærer etter førervekt og vil gi en helt ny kjøreopplevelse for eieren👍 Disse oppgraderingene er tilgjengelig på Harley Davidson også og mange andre modeller i dette segmentet. Ta kontakt på PM om du ønsker info eller oppgradering av dine støtdempere🏍 God helg 😃"

Svar