Motor flush

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
kuleberg
Innlegg: 276
Registrert: 18 nov 2009, 18:07
Motorsykkelen din: intruder c800
Sted: Vennesla

Motor flush

Legg inn av kuleberg »

Er det noen som har erfaring med engine-flush på MC ? Intruderen min tikker en del. til jeg har kjørt 15 20 minutter. da gir det seg. Men Om jeg stopper den, og starter igjen, så begynner den å tikke igjen, selv om den er like varm som da den ikke tikka. Mistenker oljekanaler å være tette så løfterne ikke fungerer som di skal. Vet folk bruker engine flush på biler og at dette ofte har gode resultater på motor-tikking Har lest på fortè sin side at fortè engine flush kan fint brukes på mc med våtclutch. Vet di selger andre merker et par plasser, men vet ikke om jeg tør å bruke disse når jeg ikke vet noe om di, og om di kan brukes på motor med våtclutch

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Motor flush

Legg inn av FJZZR »

Har ikke erfaring med motorflush, men var (for veldig mange år siden) på en temakveld hos Erling Sande.

Der ble vi fortalt at de blandet inn en halv liter automatgear olje i et "oljeskift" ved tikking fra hydrauliske ventil løftere.
Dette skulle åpne de (for) tynne kanalene.
Nå gjaldt sette spesielt en sykkel de hadde på den tiden, som var et stort bombefly al'a Gold Wing.
Jeg nevnte dette for en Yamaha mekaniker, men han syntes det var en dårlig ide :(

Du kan jo alltids ringe Suzuki å spørre.

Brukeravatar
kuleberg
Innlegg: 276
Registrert: 18 nov 2009, 18:07
Motorsykkelen din: intruder c800
Sted: Vennesla

Re: Motor flush

Legg inn av kuleberg »

tør ikke putte på noe uten at jeg vet at det er trygt i forhold til våt-clutch. Har fått tips om å sjekke dekomp systemet. er jo no wire-greier som åpner litt på eksosventilene når man skal starte. hvis denne ikke går ordentlig tilbake så blir det klaring mellom løftearm og kam. Dette kunne egentlig høres logisk ut at kan være årsaken hvis wire'ne eller noe annet henger litt å ikke går tilbake før etter en stund. siden tikkinga forsvinner etter et kvarters tid, men er tilbake med en gang jeg starter igjen. Den sliter litt med å dra rundt motoren også med en gang jeg trykker, noe som kan tyde på at den er treig å åpne

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Motor flush

Legg inn av Jalmar »

Det er en helt vanlig sak å blande inn ATF-olje i motorolja når man skal fjerne ulyder og motoren har hydrauliske løftere. Men har Intruderen hydrauliske løftere?
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
kuleberg
Innlegg: 276
Registrert: 18 nov 2009, 18:07
Motorsykkelen din: intruder c800
Sted: Vennesla

Re: Motor flush

Legg inn av kuleberg »

hydrauliske løftere på 1400 i allefall. kjenner ikke så mye til motoren på di andre mopedene:P

men har du erfaring med dette selv? og det er ingen problem med ATF-olje på en motor med våt-clutch? Kjører man med den olja på motoren eller bare på rask tomgang 10-15 minutter?

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Motor flush

Legg inn av Jalmar »

Min erfaring baserer seg kun på info fra Voyager-eiere som bruker metoden på sine sykler. Ligger endel info om dette på forumet til American Voyager Association. Skal se om jeg ikke kan skaffe noen linker.

Selv blei jeg kvitt alle ulyder når jeg gikk over til fullsyntetisk olje, så jeg behøvde ikke forsøke metoden.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
kuleberg
Innlegg: 276
Registrert: 18 nov 2009, 18:07
Motorsykkelen din: intruder c800
Sted: Vennesla

Re: Motor flush

Legg inn av kuleberg »

jeg kan ikke kjøre syntetisk på min, som sagt pga våt-clutch som slipper hvis man bruker noe annet en mineralolje. Vet det finnes noen typer syntetisk som ikke er glatte også men.

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Motor flush

Legg inn av Jalmar »

Ikkenoe problem med fullsyntetisk mc-olje på våtklutch. Har våtklutch på Voyageren også. Men man må påse at det faktisk er MC-OLJE man bruker. Jeg bruker Silcolene Racing ett-eller-annet. Blei kvitt alle ulyder og den blei lettere å gire.

Kan ikke i farten finne igjen innleggene på Voyager-forumet. Det er masse innlegg der, og en søkefunksjon som ikke funker særlig bra.

Men forumet har denne adressa: http://www.amervoyassoc.org/forum/" onclick="window.open(this.href);return false;
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Pollti

Re: Motor flush

Legg inn av Pollti »

Hvilken mineral olje bruker du ? Jeg har god erfaring med Motul olje.

Brukeravatar
kuleberg
Innlegg: 276
Registrert: 18 nov 2009, 18:07
Motorsykkelen din: intruder c800
Sted: Vennesla

Re: Motor flush

Legg inn av kuleberg »

jeg vet ikke hva som står på motoren. Kjøpte intruder'n for et par måneder siden så har ikke gitt den noe oljebytte enda.
Regner med jeg kjøper det verksmester på suzuki her i kristiansand anbefaler meg til våren. kjører nok dobbelt skift. ett for å skylle. Og dobbel filterbytte. Og så klart nye plugger og nytt luftfilter. Og dyserens. Sikkert ike nødvendig mye av det, men liker å gjøre slike ting når jeg har kjøpt noe nytt.

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Motor flush

Legg inn av Jalmar »

Sikkert smart å følge anbefalingene fra de med erfaring med akkurat den sykkelen.

Hydrauliske ventilløftere er avhengig av god olje og at man følger skiftintervallene. Og god olje har ingenting med smørekravene i godkjenningen å gjøre i slike tilfeller. En god olje kjennetegnes av at den har en god rensende effekt i tillegg til smøreevnen. Har motoren gått på dårlig olje, eller blitt kjørt for lenge mellom skiftene, vil løfterne gå tett. Som regel vil en runde med et par hyppige skift med god olje rette opp i sakene, hvis ikke andre ting har tatt skade underveis.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Svar