Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8 - LØST -

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8

Legg inn av rolf-arne »

Jeg lurer på - har du fått den løs ???
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
remy_penev
Innlegg: 29
Registrert: 18 apr 2018, 22:29
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure S
Sted: Sauda, Rogaland

Re: Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8

Legg inn av remy_penev »

Takk for mange gode råd!
Har prøvd i flere omganger med flere metoder og forskjellig verktøy. Har også prøvd med varme.

Sitter helt fast enda.
Blir kanskje boring med «grisepekk».
Muligens slipe vekk hele kappa. Tror ikke den sitter i gjengene.
CD117126-58DD-4EF9-9CEE-7ABB463296CE.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37871
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8

Legg inn av AJ »

remy_penev skrev: 13 okt 2020, 20:56 Takk for mange gode råd!
Har prøvd i flere omganger med flere metoder og forskjellig verktøy. Har også prøvd med varme.

Sitter helt fast enda.
Blir kanskje boring med «grisepekk».
Muligens slipe vekk hele kappa. Tror ikke den sitter i gjengene.

Bilde
Dette ser jo helt ekstremt ut :O !
Jeg har aldri sett, lest eller hørt om noe lignende før.
Som jeg har nevnt tidligere så har jeg opplevd at disse tappepluggene sitter (altfor...) godt etter at sykkelen har vært på verksted.
Men jeg har alltid greid å løsne dem. Heldigvis...
Vet sannelig ikke hva jeg hadde tenkt og gjort om jeg hadde havnet i det uføret du er i nå... :confused .

Med riktig moment, 20 Nm, skal det nesten ingenting å løsne disse pluggene.
Så på din sykkel må noen ha brukt huleboermakt uten tanke på hva følgende kan bli. Helt talentløst, spør du meg... :[-(
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8

Legg inn av cannon »

Bruk Dreml eller annet passende verktøy og lag en 6 kant mutterform av den ytre kraven på bunnpluggen. Størst mulig sekskant som passer med en pipe du har.
Deretter løsne den med pipe og slagdrill/muttertrekker.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8

Legg inn av cannon »

Trolig ser pluggen sånn ut. Hvor stor er ytre diameter?

https://www.ebay.com/itm/Orange-Magneti ... 0935.m2460

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37871
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8

Legg inn av AJ »

cannon skrev: 13 okt 2020, 21:58 Trolig ser pluggen sånn ut. Hvor stor er ytre diameter?

https://www.ebay.com/itm/Orange-Magneti ... 0935.m2460
Pluggen som sitter i og som ser ut til å være en original (OEM) plugg ser ikke ut som den det linkes til.
Den ser derimot slik ut:
KTM oljetappeplugg.PNG
Men den ytre diameteren er nok den samme. Husker ikke hva den er...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8

Legg inn av cannon »

Sikkert riktig det, men i denne tråden er det selve bolten med krave og gjengeparti som er poenget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37871
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8

Legg inn av AJ »

cannon skrev: 13 okt 2020, 22:40 Sikkert riktig det, men i denne tråden er det selve bolten med krave og gjengeparti som er poenget.
Joda, sant nok. Men det kan nå likevel være greit å ta hensyn til at pluggen består av mer enn bolt med krav og gjengeparti når man vurderer metoder for å få den løs.
Jeg vet ikke, men i verste fall kan kanskje det som sitter festet til pluggen gå i oppløsning og forsvinne inn i motor/bunnpanne om man går hardhent til verks...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8

Legg inn av rolf-arne »

AJ skrev: 13 okt 2020, 22:47
cannon skrev: 13 okt 2020, 22:40 Sikkert riktig det, men i denne tråden er det selve bolten med krave og gjengeparti som er poenget.
Joda, sant nok. Men det kan nå likevel være greit å ta hensyn til at pluggen består av mer enn bolt med krav og gjengeparti når man vurderer metoder for å få den løs.
Jeg vet ikke, men i verste fall kan kanskje det som sitter festet til pluggen gå i oppløsning og forsvinne inn i motor/bunnpanne om man går hardhent til verks...
sitter den indre delen fast i pluggen ?
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37871
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8

Legg inn av AJ »

rolf-arne skrev: 14 okt 2020, 08:37 sitter den indre delen fast i pluggen ?
Sitter fast i pluggen, ja. Og følger da selvfølgelig med ut når pluggen skrus ut.
Har ikke sjekket om den indre delen er skrudd fast i enden av pluggen, men er ganske sikker på at den ikke er det.
Hele tappepluggen med den integrerte indre delen, som det er to av på LC8 motoren inngår i et sett med disse to og oljefilter, som jevnlig skal byttes ut. Dog ikke hver gang olje og filter skal byttes iht. til skiftintervallene.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
remy_penev
Innlegg: 29
Registrert: 18 apr 2018, 22:29
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure S
Sted: Sauda, Rogaland

Re: Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8

Legg inn av remy_penev »

Slik ser pluggen ut. Det er hul på innsiden, så tror det vil være vanskelig å bore den ut.
081AA9A1-2B08-41B6-B18C-946509128CC6.jpeg
92DDE6C9-A9C4-49DA-AEB5-45FBE198E897.jpeg
92DDE6C9-A9C4-49DA-AEB5-45FBE198E897.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8

Legg inn av FreewheelBurning »

haakeik skrev: 12 okt 2020, 07:54 På skadete muttere bruker jeg mutteravtrekkere fra et svensk firma.
https://www.biltema.no/bil---mc/bilverk ... 2000020870
Ny oljeplugg med magnet får man kjøpt hos forhandler eller eBay.
Jeg har brukt den i samme situasjon, men det var forårsaket av megselv som brukte dårlig verktøy som ble ødelagt (sprakk) ved bruk (også fra biltema).

Kan anbefale den, det løste problemet mitt hvertfall. Selves skaden er ikke så dyr heller, selve skruen kostet (i mitt tilfelle) 8kr.

Omdal
Innlegg: 59
Registrert: 31 jan 2020, 16:31
Motorsykkelen din: Suzuki dl 1000 2019.
Sted: Sira. Flekkefjord

Re: Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8

Legg inn av Omdal »

Pluggen din er nå helt ødelagt. Men jeg tror jeg har en sisteutvei. Hva med å bore to huller i hver side av pluggen og så slipe ut i mellom disse, slik at du får et hakk i pluggen på ca/foreksempel 20x5mm, så stapper du inn ett passerde Flatstål i sprekka helt igjennom pluggen, og da kan du sette en skiftenøkkel på Flatståle. Då må den vell komme. Men da er sykkelen tom for olje og ute av drift,

Noen andres synspunkter på dette?
Suzuki dl 1000 v strom 2019.
Honda cbr 1000 f 1987.
Suzuki dr650 1993.
Kawasaki kle 500 2002.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37871
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8

Legg inn av AJ »

Omdal skrev: 14 okt 2020, 17:50 Pluggen din er nå helt ødelagt. Men jeg tror jeg har en sisteutvei. Hva med å bore to huller i hver side av pluggen og så slipe ut i mellom disse, slik at du får et hakk i pluggen på ca/foreksempel 20x5mm, så stapper du inn ett passerde Flatstål i sprekka helt igjennom pluggen, og da kan du sette en skiftenøkkel på Flatståle. Då må den vell komme. Men da er sykkelen tom for olje og ute av drift,

Noen andres synspunkter på dette?
Kan muligens funke, men vær forsiktig når hakket/sporet i plugghodet lages slik at ikke gjengeåpningen i bunnpanna ta skade...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8

Legg inn av FredrikE24 »

Ser jo du har slipt et spor der. Har du prøvd slagtrekker? Det fikser det meste..

Slik bolten ser ut, så kan du egentlig bare slipe et spor gjennom pluggen og stappe en flat skrutrekker inn i sporet(når olja har rent lenge og vel) og dra til.

Svar