Bytte kamkjede?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
ZZR-Erling

Bytte kamkjede?

Legg inn av ZZR-Erling »

Noen som har synspunkter på dette:
Min K1300S -12 har gått 83000km, og jeg lurer på om det er nødvendig å bytte kamkjedet, eller er det bare tull?
Den går fin fint og er uten noen spesielle lyder.
(Den har også fått updaten "instal cam chain jump guard").

:-k

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bytte kamkjede?

Legg inn av FredrikE24 »

Byttet et slikt på K1300GT på 65 000km ca.
Var ikke nødvendig.

Det som var nødvendig var stramming av oljepumpekjedet. Mekanisk strammer på denne.

ZZR-Erling

Re: Bytte kamkjede?

Legg inn av ZZR-Erling »

FredrikE24 skrev: 11 okt 2020, 16:18 Byttet et slikt på K1300GT på 65 000km ca.
Var ikke nødvendig.

Det som var nødvendig var stramming av oljepumpekjedet. Mekanisk strammer på denne.
Ja, det lille kjedet/oljepumpekjedet tror jeg at jeg skal stramme selv, må se litt nærmere på den saken, må vel av med clutckorga?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bytte kamkjede?

Legg inn av FredrikE24 »

Nei, du sniker inn en umbrako rett under kurven. Er nok designet for å kunne stramme den uten å ta ut kurven.

ZZR-Erling

Re: Bytte kamkjede?

Legg inn av ZZR-Erling »

FredrikE24 skrev: 11 okt 2020, 17:52 Nei, du sniker inn en umbrako rett under kurven. Er nok designet for å kunne stramme den uten å ta ut kurven.
:thumleft

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Bytte kamkjede?

Legg inn av Jompa »

Hvis du uansett har planer om å åpne toppdekslet kan du jo måle kamkjeden for sikkerhets skyld.
Maks lengde over 10 ledd eller noe sånt, det finnes i manual eller sikkert en plass på nettet også.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bytte kamkjede?

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg tenker nok det går på antall graders avvik mellom merkene mellom kamdrev og referansepunkter når du setter veiva på øvre dødpunkt på syl 1 etter merket der nede.

Brukeravatar
BjørnD
Innlegg: 49
Registrert: 21 okt 2020, 16:56
Motorsykkelen din: 1986 GSX-R1342 Turbo / IC / EFI

Re: Bytte kamkjede?

Legg inn av BjørnD »

Kan si at etter 30 år i bransjen har jeg aldri - ALDRI - sett havarier grunnet et kamkjede som har røket.. bank i bordet.
-Bjørn D.

Turbo er gøy.

Teknisk leder, YV.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bytte kamkjede?

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg bytter på min hver 60 000km. Fordi sleidene skal byttes da, og kjedet er så billig allikevel.

Jeg er enig i det egentlig. Bytta kjedet på gamle Mercedesen min, men det var grunnet strekk etter typ 500 000km og påfølgende feil timing på dieselpumpa.

ZZR-Erling

Re: Bytte kamkjede?

Legg inn av ZZR-Erling »

Nei, kamkjedehavari har jeg heller aldri hørt om når jeg tenker meg om, men på crosseren min ble leddene veldig trege, noe som ikke merkes før man tar det av, holder det rett opp og ned og bøyer ett tilfeldig ledd ut, da blir kjedet hengende med den bøyen ut. Motoren gikk stillere etter at jeg byttet det. Den hadde da ca 250t.
Tenker faktisk litt mer på oljepumpekjedet etter Fredrik's kommentar og det jeg har lest ellers rundt på nettet om denne motoren.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bytte kamkjede?

Legg inn av cannon »

BjørnD skrev: 21 okt 2020, 17:32 Kan si at etter 30 år i bransjen har jeg aldri - ALDRI - sett havarier grunnet et kamkjede som har røket.. bank i bordet.
Jeg vurderer å skifte kamkjede på min fireblade/80.000 km. Jeg er ikke redd for at det skal ryke, men jeg lurer på om disse kjedene strekker seg så mye at det får reell betydning for kam-timingen? Har du noen generell betraktning rundt det?
Jeg skal uansett skifte guidene og kamkjedestrammer.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Bytte kamkjede?

Legg inn av Kjellrf »

Hvor mye kamkjede strekker seg, er også ett oljespørsmål. God olje = lite slitasje.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bytte kamkjede?

Legg inn av cannon »

Kjellrf skrev: 22 okt 2020, 16:03 Hvor mye kamkjede strekker seg, er også ett oljespørsmål. God olje = lite slitasje.
Enig i det, det er nok en viss sammenheng. Allikevel er det sånn at kamkjedet ikke trykksmøres, og oljen har en "lettere jobb" med å smøre kjedet, sammenlignet med de trykksmurte lagrene i motoren.
Tror du det er merkbar forskjell på kamkjede-strekk/slitasje, mellom oljer, gitt at de oppfyller angitte spesifikasjoner for sykkelen?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bytte kamkjede?

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg har liten tro på dette med oljetype igrunn. Det praktisk talt bader i olje. Sålenge det holder en viss standard så er dette godt nok. Jeg tenker mer på at drevet nede på veiva særlig er som regel ganske lite. Følgelig må kjedet legge seg rundt krapt og dette gir raskere slitasje. En annen ting er hvor stramme ventilfjærene du har og hvor mye løft og aggressiviteten på kamprofil.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Bytte kamkjede?

Legg inn av erik m »

På BMWs boxermotorer er det fjærbelasta kamkjedestrammere. På høyre side sitter den på undersiden, mens den venstre er speilvendt og da sitter den på oversiden. Den høyre bader da hele tida i gearolja, mens den venstre bare får oppiska olje - og dermed lettere blir slitt ifølge flere youtubere.
Jeg hørte i sommer noen klinkelyder når jeg gira ned og dro inn klutsjen, omtrent som en minihammer inne i en blikkboks på min r 1100rs, og regna med at dette var grunnen. Men på MC-Oslo fikk jeg høre at kamkjedene fungerte helt fint, og strammerne også.
På en 17 år gammel sykkel med 80.000 på tellern, og uten service i hvertfall de siste 10 åra! Så det skal nok litt til før kamkjeder ryker.
Men så skifter jeg girolje sånn cirka hvert 4. år.'

Svar