Bytte kamkjede?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bytte kamkjede?

Legg inn av FredrikE24 »

Registerkjedet smøres ikke av girolje, men motorolje.

Brukeravatar
BjørnD
Innlegg: 49
Registrert: 21 okt 2020, 16:56
Motorsykkelen din: 1986 GSX-R1342 Turbo / IC / EFI

Re: Bytte kamkjede?

Legg inn av BjørnD »

cannon skrev: 22 okt 2020, 11:12 Jeg vurderer å skifte kamkjede på min fireblade/80.000 km. Jeg er ikke redd for at det skal ryke, men jeg lurer på om disse kjedene strekker seg så mye at det får reell betydning for kam-timingen? Har du noen generell betraktning rundt det?
Jeg skal uansett skifte guidene og kamkjedestrammer.
Tja. Ofte er timingsmerkene helt ute på viddene uansett, og knapt nok egnet til å montere standard kammer, men jeg kan si at etter 80 000 så er nok mest sannsynligvis kammene dine mer riktig plassert om du flytter begge kammene 1 tann frem. De pleier ligge - målt med korrekt TDC - fra riktig til nesten en halv kam-tann forsinket når de er under 20 000 km. 60 000 km senere så er nok de sannsynligvis fra 0.5 til 1 tann bak der fabrikken spesifiserte.. det gjør dog ikke all verden av effekt på en standard sykkel. :)
-Bjørn D.

Turbo er gøy.

Teknisk leder, YV.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1595
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Bytte kamkjede?

Legg inn av Kjellrf »

cannon skrev: 22 okt 2020, 19:41
Kjellrf skrev: 22 okt 2020, 16:03 Hvor mye kamkjede strekker seg, er også ett oljespørsmål. God olje = lite slitasje.
Enig i det, det er nok en viss sammenheng. Allikevel er det sånn at kamkjedet ikke trykksmøres, og oljen har en "lettere jobb" med å smøre kjedet, sammenlignet med de trykksmurte lagrene i motoren.
Tror du det er merkbar forskjell på kamkjede-strekk/slitasje, mellom oljer, gitt at de oppfyller angitte spesifikasjoner for sykkelen?
Tror nok det er vel så stor forskjell på om motorolja kjøres på for lange intervaller eller byttes jevnlig. Og også litt på kjørestil, mye rykk og napp er nok også mer belastende. Så flere faktorer her.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

ZZR-Erling

Re: Bytte kamkjede?

Legg inn av ZZR-Erling »

Hvor ofte en bør bytte kamkjede og kjedet som driver oljepumpa, avhenger nok også av feks hvor høy kompresjonen er, hvor lange kjedene er i utgangspunktet, hvor stor slakk strammeren kan ta opp.
Jeg har fått en pris på verkstedbesøk hos Speed Sandefjord:
12411.- inkludert kamkjedet med slides og strammer, oljekjedet med strammer, tennplugger, kjølevann, pakninger og arbeid.
Får se, mulig jeg venter 1 år til med det besøket etter å ha pluket opp selv og tittet og strammet oljekjedet.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bytte kamkjede?

Legg inn av FredrikE24 »

12411,- er egentlig ganske billig, det er en hel del jobb det der. Bare det å ta av clutchen er litt buksering med mindre man har spesialverktøyet til BMW.

Raser det ikke inni der ved kaldstart så har du ikke så mye å frykte vedr. oljekjedet mener jeg. Problemet er når det blir så slakt at det tanner over ved kaldstart

Svar