Vinterlagring for "dummies", nybegynnere og de usikre... ;)

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
anonymbruker
Innlegg: 1
Registrert: 01 okt 2020, 21:56
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-S125 2018

Vinterlagring for "dummies", nybegynnere og de usikre... ;)

Legg inn av anonymbruker »

Føler meg dum som spør, og tror jeg overtenker det hele. Ønsker å unngå å måtte lagre MC hos verksted/forhandler da det er et stykke dit og vanskelig å komme seg frem og tilbake, men vet ikke hvor nøye det er når jeg nå ønsker å ordne selv. :scratch

Har alternativ å lagre nærme i delvis isolert garasje, men trenger da evt god forklaring på hvordan og hva jeg må ordne. Har funnet mye forklaringer etc, men føler man drukner i det. Fått med meg å ta ut batteriet og vedlikeholdslade det, fylle dekk med luft og trille sykkelen iblandt om jeg ikke setter den på støtter, ha full tank for å unngå kondens og vaske nøye.

Tenker at om noen her kunne hjulpet hadde det vært fantastisk, trenger bare nøye forklart - og med hvilket produkt dere anbefaler. Byttet olje og filter nylig så det er vel ikke noe vits å røre nå. Er alle disse produktene som gjør at jeg går meg vil... Fått beskjed om å smøre inn med diverse oljer/voks, men er alt dette nødvendig? Skal kjedet smøres inn med noe eller strammes noe ekstra eller la det være?

Viktigste er vel god vask? Er vandt til å bruke vann og klut, unngått så mye annet men burde vel kanskje bruke noe for å faktisk få vasket den ordentlig, avfetting eller rens? :-k

Har du tips til hva jeg trenger av rens etc så gi meg gjerne navn på produkter eller linker..

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Vinterlagring for dummies

Legg inn av FredrikE24 »

Ja, er vel litt overdrevet mye av dette.

Du kan fint vaske den(bilshampoo) og sette den under tak et sted. Viktig at den står luftig og ikke i en rå garasje.

Kan sikkert lade batteriet en gang i mellom.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vinterlagring for dummies

Legg inn av AJ »

Heisan og vellkommen til oss her på Norges mest aktive forum for aktive MC-folk, anonymbruker :vs !

Dette med vinterlagring er jo noe nesten alle lurer på fra tid til annen.
Vi sam har kjørt noen år er nok mer avslappa i forhold til dette enn mange ferske motorsyklister... ;)
Likevel forstår vi at spørsmålet dukker opp som regel hver høst når vinterlagringen står for døren.

Er nok ikke så mye hokus-pokus dette med å sette bort sykkelen for vinteren.
Det viktigste er å sikre sykkelen mot elementene. Dvs. å få den innomhus i en kald eller oppvarmet garasje.

Selv lagrer jeg min MC i kald garasje i tørt innlandsklima. Slenger over et laken på sykkelen som parkeres på midtstøtta.
Fyller opp tanken med 98 oktan bensin, mens andre gjør det samme med 95 oktan. Begge deler funker fint, men jeg foretrekker altså "renest" mulig bensin på tanken når den skal stå uvirksom i noen måneder.
Batteriet lar jeg stå i sykkelen og sørger for vedlikeholdslading av dette sånn ca. en gang i måneden gjennom vinteren.

Akkurat nå er det 4000 km. siden jeg hadde sykkelen på service hvor det ble byttet olje og filter, så noe nytt bytte før vinterlagring ser jeg ikke behovet for.

Prøver å få vasket sykkelen skikkelig før vinteropplag, men om jeg ikke rekker dette før kulda og snøen kommer, så ser jeg ikke på dette som noen krise.
Sykkelen får en grundig vask uansett når første kjøredag i den nye sesongen endelig er her.

Temaet har naturligvis vært oppe en del ganger tidligere her inne. Men ingenting i veien med en påminnelse og kanskje nye gode tips.
Her er i hvert fall et par tidligere tråder du kan tråle igjen :) :

https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=386816#p386816

https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=368280#p368280
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Vinterlagring for dummies

Legg inn av FreewheelBurning »

Hvorfor stresse med periodisk vedlikeholdslading? Jeg har en slik automatisk lader som står i hele vinteren. Er det "tender" det heter?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vinterlagring for dummies

Legg inn av AJ »

FreewheelBurning skrev: 01 okt 2020, 23:29 Hvorfor stresse med periodisk vedlikeholdslading? Jeg har en slik automatisk lader som står i hele vinteren.
Er ikke no' stress akkurat... :eh .
På med kablene, inn i stikkontakten og på med bryteren, en tre-fire ganger i løpet av vinteren.
Bare "kos", ikkeno' stress... ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Vinterlagring for dummies

Legg inn av haakeik »

Jeg har uisolert garasje og er ganske avslappet med hva jeg gjør med sykkelen før lagring. Har jeg dagen, vasker jeg den. Jeg bruker å spraye ACF50 på alle metalldeler, så det betyr vask til våren uansett. Jeg skifter filter og olje, setter den på midtstøtte og løfter fronten med støtte, slik at ingen dekk er i kontakt med gulvet. Så kobler jeg av - kabel fra batteri og slenger ett pustende dekke over sykkelen. Vedlikeholdslader batteriet et par ganger. Thats it og har ikke hatt noe problemer.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Vinterlagring for dummies

Legg inn av cannon »

Av disse 2 alternativene bør de fleste gå for den enkle varianten:

2 alternativer for vinterlagring av MC: 

ALLE mc'er bør henges opp ned fra taket hver vinter, og helst også mellom hver kjøretur om sommeren. Det skal være spansk fjelluft i dekkene og bensinen skal blandes med extra virgin olivenolje. 
Motorolje skal erstattes med rapsolje fra Peru, og bremsevæske bør kokes en gang i måneden og derimellom lagres nedfrosset i bittesmå glassflasker med ekte gummikork fra afrikanske gummipalmer. 
All betong i 12 km. radius bør fjernes eller overmales med 4 strøk golvmaling. 
Batteriet skal oppbevares hengende på skrå på loftet, langt unna betong og opphengt i ikke-ledende gummi-lisser som skal smøres med kinesisk batterisyre av verste sort. Annenhver dag skal batteriet ristes, bankes og snus opp ned. Ved juletider skal det passes på av en innleid fjøsnisse som ikke må kortslutte batteriet. 
Alle lyspærer demonteres, poleres og oppbevares i dypfryst tilstand, sammen med nyplukkede blåbær med høyt innhold av antioksidanter. Fryseren må ikke stå på betong, og her holder det ikke å jukse med gummilapper under fryserbeina!!! 
Hjelm og annet kjøreutstyr bør kokes og deretter fryses ned. På våren skal utstyret kokes på nytt. 

Eller; 

Kjøre sykkelen inn i garasjen, parkere, skru av tenningen og ta seg en kald pils mens man venter på våren. 
Til våren triller man sykkelen ut, vurderer om den bør vaskes, evt skifter olje og filter, starter opp og kjører avgårde med et digert glis.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vinterlagring for dummies

Legg inn av Bjerknez »

Dette er veldig enkelt spør du meg.

Sykkelen min står i uisolert garasje. Jeg vasker den skikkelig før jeg setter den inn, legger over et laken og setter batteriet på vedlikeholdsladning ett par ganger i løpet av vinteren. Den starter hvert år og har ennå ikke tatt skade av det. Dekkene har heller ikke blitt flate av å stå rolige.

Ikke overtenk dette. Overlever gressklipperen, så overlever motorsykkelen også mener jeg. Kjøp en skikkelig vedlikeholdslader som holder batteriet oppladet og fyll opp tanken. Smør gjerne kjedet skikkelig også. Sleng over et laken for å holde støvet borte. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vinterlagring for dummies

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 02 okt 2020, 07:09 Av disse 2 alternativene bør de fleste gå for den enkle varianten:

2 alternativer for vinterlagring av MC: 

ALLE mc'er bør henges opp ned fra taket hver vinter, og helst også mellom hver kjøretur om sommeren. Det skal være spansk fjelluft i dekkene og bensinen skal blandes med extra virgin olivenolje. 
Motorolje skal erstattes med rapsolje fra Peru, og bremsevæske bør kokes en gang i måneden og derimellom lagres nedfrosset i bittesmå glassflasker med ekte gummikork fra afrikanske gummipalmer. 
All betong i 12 km. radius bør fjernes eller overmales med 4 strøk golvmaling. 
Batteriet skal oppbevares hengende på skrå på loftet, langt unna betong og opphengt i ikke-ledende gummi-lisser som skal smøres med kinesisk batterisyre av verste sort. Annenhver dag skal batteriet ristes, bankes og snus opp ned. Ved juletider skal det passes på av en innleid fjøsnisse som ikke må kortslutte batteriet. 
Alle lyspærer demonteres, poleres og oppbevares i dypfryst tilstand, sammen med nyplukkede blåbær med høyt innhold av antioksidanter. Fryseren må ikke stå på betong, og her holder det ikke å jukse med gummilapper under fryserbeina!!! 
Hjelm og annet kjøreutstyr bør kokes og deretter fryses ned. På våren skal utstyret kokes på nytt. 

Eller; 

Kjøre sykkelen inn i garasjen, parkere, skru av tenningen og ta seg en kald pils mens man venter på våren. 
Til våren triller man sykkelen ut, vurderer om den bør vaskes, evt skifter olje og filter, starter opp og kjører avgårde med et digert glis.
Dagens :lol :lol

Har lest så mye teit som folk har liret ut av seg rundt dette med vinterlagring og selv om det du skriver er noe overdrevet, så har jeg sett flere steder at enkelte ikke er langt unna og følge disse rådene :lol

Kanskje man skulle kokt hjelmen ja. Da vil den sikkert bli trang og fin igjen. :lol

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Vinterlagring for dummies

Legg inn av pekle »

Bjerknez skrev: 02 okt 2020, 07:37
Kanskje man skulle kokt hjelmen ja. Da vil den sikkert bli trang og fin igjen. :lol
Viktig å gjøre det med huet inni for å få riktig passform :knegg

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Vinterlagring for dummies

Legg inn av cannon »

pekle skrev: 02 okt 2020, 07:50
Bjerknez skrev: 02 okt 2020, 07:37
Kanskje man skulle kokt hjelmen ja. Da vil den sikkert bli trang og fin igjen. :lol
Viktig å gjøre det med huet inni for å få riktig passform :knegg
Ja. Alltid lurt å bruke huet....(c:

Hosse
Innlegg: 37
Registrert: 07 jul 2020, 18:03
Motorsykkelen din: Yamaha MT 07, Yamaha MT 125

Vinterlagring MC og lett MC

Legg inn av Hosse »

Hva er anbefalingen for vinterlagring? Vi har en lett MC, Honda CB125F og en Yamaha MT 07. Har egentlig tenkt at begge bør stå varmt i vinter, men da Hondaen er luftavkjølt så trengs kanskje ikke lagring i varm garasje? Yamahaen tenker jeg er grei i ha i varmen pga kjølesystemet. Er det andre ting på syklene som taler for lagring i varme på vinteren?

Har plass til begge og det er ikke noe å si på prisen, men tenker det hadde vært digg å ha en eller begge hjemme i kald garasje sånn at man kan pusle litt med de i vinter.

Ellers er tanken fyllt opp helt på begge sykler. Det er vel anbefalt? Andre ting jeg bør huske på?

På forhånd takk!

Brukeravatar
MaGr
Innlegg: 59
Registrert: 11 feb 2020, 18:19
Motorsykkelen din: KTM SuperDuke R 1290
Sted: Buskerud ;)

Re: Vinterlagring for "dummies", nybegynnere og de usikre... ;)

Legg inn av MaGr »

AJ har en fin oppsummering over her
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=388118#p387232

Jeg har lik holdning til det, bortsett fra at jeg ikke bryr meg med å fylle 98 oktan.
Min MC historikk:
82’ Suzuki GSX 750/1100, 84’ Honda VF 750F, 86’ Kawasaki GPZ 1000RX, 96’ Kawasaki ZX-7R Ninja,
98’ Suzuki TL 1000R, 98’ Honda CBR 900RR, 98’ Boom Trike, 98’ Honda CBR 900RR, 02’ Honda CBR 954RR,
04’ Aprilia RSV 1000R og nå 14’ KTM SuperDuke R 1290

Hosse
Innlegg: 37
Registrert: 07 jul 2020, 18:03
Motorsykkelen din: Yamaha MT 07, Yamaha MT 125

Re: Vinterlagring for "dummies", nybegynnere og de usikre... ;)

Legg inn av Hosse »

Ingen som nevner frysepunkt på kjøleveske her. Er det å forvente at frysepunktet på en 2020 MT 07 er lavt nok for lagring i kald garasje over vinteren? Er det noen væske i en CB125F som kan fryse, til tross for at denne er luftkjølt?

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1039
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Vinterlagring for "dummies", nybegynnere og de usikre... ;)

Legg inn av Domino »

Jeg har fylt på ny 50/50 kjølevæske for sikkerhets skyld. I tillegg har jeg tatt inn batteriet og kommer til å vedlikeholdslade det noen ganger i løpet av vinteren. Når jeg får byttet dekk kommer jeg til å legge noe laminat el.l. mellom dekk og betonggulv. Eventuelt støtte opp sykkelen slik at begge dekk er "i friluft". Sykkelen har midtstøtte. så det skal gå greit.

Svar