Koblings/kontrollboks for ekstra 12 v strømuttak

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Solo-rider
Innlegg: 777
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Koblings/kontrollboks for ekstra 12 v strømuttak

Legg inn av Solo-rider »

Flere her har vel montert mye strømkrevede ekstrautstyr.
Har selv nylig koblet varmejakken min direkte til batteriet.(via sikring)
Sykkelen min orginalt usb uttak , men det holder kun til GPS eller mobil lader.
Ser nå etter en kontrollboks som jeg kan koble flere ekstra forbrukere og slåes av med tenningen.
I min søken på nett kom jeg over denne. https://www.fuzeblocks.com

Noen forslag eller erfaring med denne eller tilsvarende ?
Sist redigert av Solo-rider den 01 okt 2020, 15:53, redigert 1 gang totalt.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koblings/kontrollboks for ekstra strømuttak

Legg inn av Bjerknez »

Regner med du mener at du trenger 12V ut her til diverse ting?

Uansett, så er vel dette en enkel sak og fikse tror jeg. Så lenge du kun trenger 12V så kan du jo i teorien koble deg rett på batteriet, men det ser jo ikke særlig bra ut. Sa da trenger du et lite kretskort som du kobler 12V fra betteriet inn på samt noen porter ut til å koble til det du måtte trenge.

Eller du kan kjøpe en slik ferdig enhet så klart.

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: Koblings/kontrollboks for ekstra strømuttak

Legg inn av Snekker.edvin »

Kun sikringer
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koblings/kontrollboks for ekstra strømuttak

Legg inn av Bjerknez »

Et 12V batteri kan fort gi over 14 Volt, så det kan være litt skummelt og koble til 12V utstyr hvis du ikke regulerer dette. Nå vet ikke jeg hvor mye du ser for deg å trekke vedrørende strøm (ampere) fra batteriet men jo mer strøm du ser for deg å bruke jo heftigere regulator bør du ha.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Koblings/kontrollboks for ekstra strømuttak

Legg inn av FredrikE24 »

12V utstyr tåler fint 14-15volt. Gjør de ikke det sitter det nok en 7212 eller noe slikt på utstyret som shunter ned spenninga.
Ingen fare.

Du kan enten kjøpe en elektronisk sikringsmodul, eller noe så enkelt som en sikringsfordeling som alltid har strøm med tenning på via et relé

Sykkelen lader fort 14,4V under kjøring, så ikke tenk på spenninga Bjerknez :thumleft

Solo-rider
Innlegg: 777
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Koblings/kontrollboks for ekstra 12 v strømuttak

Legg inn av Solo-rider »

Tanken min med dette var å ha en strømfordelingsboks koblet med styring via tenningen på sykkelen. Med underfordeling til ekstra forbrukere og tilhørende sikringer.
Fikk en aha opplevelse da jeg kom til sykkelen etter å parkert i regn. Da var mitt uttak til varmejakken full av vann..
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Koblings/kontrollboks for ekstra 12 v strømuttak

Legg inn av kjellv »

Jeg monterte et dobbelt 12V uttak fra båtavdelingen til BT på FJRen i 2015. Koblet rett fra batteriet med egen sikring, og et rele for tenningsstrøm. Dette holdt i 1,5 sesonger før hele BT-dritten rusta opp og tok inn vann.
I 2017 monterte jeg to 12V sigarettenneruttak fra Egil Verne AS, en på hver side i dashbordet. Begge får strøm fra samme rele som jeg monterte i 2015 og ikke er fra BT.. Disse strømuttakene holder tett ennå og fungerer knirkefritt. Står montert slik at de er beskyttet og tørre mens jeg kjører, men jeg tar ut USB-stikkene og setter på plass gummihettene når jeg stopper eller ikke bruker dem.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koblings/kontrollboks for ekstra strømuttak

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 01 okt 2020, 15:55 12V utstyr tåler fint 14-15volt. Gjør de ikke det sitter det nok en 7212 eller noe slikt på utstyret som shunter ned spenninga.
Ingen fare.

Du kan enten kjøpe en elektronisk sikringsmodul, eller noe så enkelt som en sikringsfordeling som alltid har strøm med tenning på via et relé

Sykkelen lader fort 14,4V under kjøring, så ikke tenk på spenninga Bjerknez :thumleft
Jeg tenkte mest på regulatoren for å regulere volt ut jeg da fra batteriet. Hvis man feks. Skulle ha 9v ut til en varmevest som trekker 2 ampere, så trenger man en regulator for å justere ned volten samt ta seg av strømtrekket (amperen). Jo mer strøm man trekker jo mer varme må regulatoren takle.

Hvis alt 12v utstyr kan klare opp mot drøye 14 volt så er det jo null problem. Men noe sier meg at jeg ville hatt ett eller annet i mellom batteriet og 12v utstyret som kobles til. For å beskytte utstyret. Så jeg ville kanskje hatt en voltregulator eller noe i mellom for sikkerhetsskyld.

Men mulig jeg tenker feil :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Koblings/kontrollboks for ekstra 12 v strømuttak

Legg inn av FredrikE24 »

Bare å måle spenningen i sigarettenneren din i bilen når motoren går. Er nok ikke 12V der. Er nok nærere 14V. Helt uproblematisk.
Det er nok svært usannsynlig at en varmevest er på 9V, da ville det gått uforholdsmessig mye strøm, ledninger måtte ha vært tykkere osv. Er ille nok med 12V som det er. Nyere biler har vel 48V av denne grunn, usikker på hvor mange av markedets biler som har 48V nå, men Audi snakket om dette for hvertfall 10 år siden. Der sitter det nok en shunt-regulator(spenningsregulator) på sigarettennere og slikt.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Koblings/kontrollboks for ekstra 12 v strømuttak

Legg inn av oivindg »

FredrikE24 skrev:Bare å måle spenningen i sigarettenneren din i bilen når motoren går. Er nok ikke 12V der. Er nok nærere 14V. Helt uproblematisk.
Det er nok svært usannsynlig at en varmevest er på 9V, da ville det gått uforholdsmessig mye strøm, ledninger måtte ha vært tykkere osv. Er ille nok med 12V som det er. Nyere biler har vel 48V av denne grunn, usikker på hvor mange av markedets biler som har 48V nå, men Audi snakket om dette for hvertfall 10 år siden. Der sitter det nok en shunt-regulator(spenningsregulator) på sigarettennere og slikt.
Bør være godt over 14 Volt når bilen lader. Alt utstyr til bil og motorsykkel tåler mye rart på driftsspenning.

Audis 48V-hybrider har 12V-batteri i tillegg.
Sist redigert av oivindg den 02 okt 2020, 18:11, redigert 1 gang totalt.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Koblings/kontrollboks for ekstra 12 v strømuttak

Legg inn av FredrikE24 »

Tommelfingerregelen er vel 13,8-14,4V et sted.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Koblings/kontrollboks for ekstra 12 v strømuttak

Legg inn av oivindg »

FredrikE24 skrev:Tommelfingerregelen er vel 13,8-14,4V et sted.
Jepp, i tillegg øker ladespenningen ved lavere temperatur. Har sett over 15V på noen av mine biler.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Koblings/kontrollboks for ekstra 12 v strømuttak

Legg inn av FredrikE24 »

Har jeg aldri opplevd på noen ladeanlegg for 12V med vekselstrømsdynamo, men godt mulig.

Solo-rider
Innlegg: 777
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Koblings/kontrollboks for ekstra 12 v strømuttak

Legg inn av Solo-rider »

Vedrørende forbruk til ekstrautstyr så mener jeg at mcen min har god kapasitet :mk

Fant denne info i Haynes manualen min til mcen.
Alternator norminal output: 14V 415W
Regulated voltage output(no load) 14.3-14,7 V

Forbruk jakke (maks) Effekt: 77Watt (6,5A) fordelt på paneler på bryst, rygg, krage og armer.

Linker fra produsenten av varmejakka: https://www.gerbing.com/battery-harness-installation

https://www.norsafe.net/klaer/varmeklae ... ell-jacket
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Koblings/kontrollboks for ekstra 12 v strømuttak

Legg inn av oivindg »

Det enkleste er et relé styrt av tenninga. Så kan du henge på hva du vil av utstyr på det. Og helst ha sikring til hver forbruker. Blir nok billigere enn Fuzeblocks, men litt mer jobb. Boksen fra Fuzeblocks ser veldig kjekk ut. Og kompakt. Det at du selv velger sikringsstørrelse på de kursene du bruker er også veldig greit.

Jeg har ikke erfaring med sånne bokser, men har lest på BMW-forum at det er flere som bruker Rowe Electronics PDM60. Her kan du programmere hver kurs via PC, men den koster det dobbelte av Fuzeblocks.
Sist redigert av oivindg den 03 okt 2020, 12:28, redigert 1 gang totalt.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Svar