Forberedelser til vinterlagring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5231
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Forberedelser til vinterlagring

Legg inn av dypen »

Her er det jeg gjør og har gjort med mine sykler ...

- Reparasjoner / dekk / skader utbedres ved behov
- Service (har serviceintervall på høst)
- 98 oktan full tank (topper tanken etter hver tur på høsten)
- Mc'er jeg har hatt med forgassere, har alltid kjørt disse tomme (har tidligere brukt bensinstabilisator)
- Vask (tar dette hjemme og tørker sykkel tørr til slutt)
- Tar av GPS, kofferter etc
- Polere ved behov
- Smøre (kjede, smørepunkter, utsatte plasser bolter etc)
- Vedlikeholdslading med CTEK for mc (forbereder for lading, topper to tre ganger gjennom vinter)
- Dekker til sykkel (gammelt stretchlaken fra dobbelseng dekker hele)
- Lagres inne, plussgrader og lav luftfuktighet

Noen som mener jeg helst bør bytte olje og filter etter parkert for vinter, kan fort bli 2000 + + kjørte kilometer etter siste service ??
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
tosu
Innlegg: 11
Registrert: 30 jun 2019, 10:40
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2016
Sted: Asker

Re: Forberedelser til vinterlagring

Legg inn av tosu »

NickNei skrev: 25 sep 2020, 18:29 Olje og filter bytter du etter serviceintervaller. Skal du lagre den et sted det er større temperatur-svingninger så fyll opp tanken. Lurt å lade batteriet innimellom. Jeg har i mange år bare parkert sykkelen om høsten, slengt over ett trekk, og latt den stå. Dagen før oppstart om våren er det på med batterilader, og tut og kjør. Det gjelder eldre modeller også. Skal sykkelen stå i flere år er det annerledes.
Sist olje og filter ble byttet var ved 4 500 km. Nå er sykkelen gått ~7 500 km. Neste serviceintervall er ved 10 000 km. Ser at folk har stridende meninger om hvor viktig det er å bytte olje og filter før/etter hver sesong.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Forberedelser til vinterlagring

Legg inn av oivindg »

MaGr skrev: 26 sep 2020, 12:18 Det kan godt være at du har rett i det Øyvind. Dette er sikkert noe jeg ble anbefalt tidlig i karrieren, og har fulgt siden. Jeg gjør forøvrig det samme på båten. Full tank er heller ikke feil når man starter sesongen 😊
Da jeg hadde båt byttet jeg olje på høsten. Fikk tips om at fersk olje hadde mer konserveringsmidler og mindre vanninnhold enn brukt olje, så det var en fordel ved lagring. Hadde vannutskillere på dieselen, så det hadde ikke så mye å si om det ble noe kondens i tankene, men jeg så aldri at det ble noe kondens selv om jeg noen ganger ikke fikk fylt tankene helt opp.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Forberedelser til vinterlagring

Legg inn av NickNei »

tosu skrev: 26 sep 2020, 15:04
NickNei skrev: 25 sep 2020, 18:29 Olje og filter bytter du etter serviceintervaller. Skal du lagre den et sted det er større temperatur-svingninger så fyll opp tanken. Lurt å lade batteriet innimellom. Jeg har i mange år bare parkert sykkelen om høsten, slengt over ett trekk, og latt den stå. Dagen før oppstart om våren er det på med batterilader, og tut og kjør. Det gjelder eldre modeller også. Skal sykkelen stå i flere år er det annerledes.
Sist olje og filter ble byttet var ved 4 500 km. Nå er sykkelen gått ~7 500 km. Neste serviceintervall er ved 10 000 km. Ser at folk har stridende meninger om hvor viktig det er å bytte olje og filter før/etter hver sesong.
Jeg hadde ikke bytta nå, hadde heller gått ut og tatt noen øl for de pengene, hvis det ikke har gått for lang tid siden siste oljebytte da. Det er viktig for mange folk å bytte olje om høsten slavisk, men for sykkelen er det unødvendig utenom serviceintervaller. Føler man at det er bedre å bytte hver høst, er jo det verdt noe også..

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Forberedelser til vinterlagring

Legg inn av kjellv »

Motoroljen tar opp i seg en del avfallstoffer underveis, og ikke alle renses bort i filteret. Fosfor er ett av disse. Jo lengre man kjører, jo mer fosfor i olja. Eldre og mer slitne motorer lekker ennå mer avfall ned i olja, disse kommer jo fra forbrenningen.
Motorprodusentene anbefaler oljebytte etter faste intervaller målt i kjørte kilometer, eller en gang i året. Det som kommer først.. Med dette i bakhodet kan man bruke hodet litt og selv tenke seg fram til om det kan være smart å bytte olje før vinterlagring. Hadde man service på sykkelen tidlig på året og har kjørt omtrent fram til neste serviceintervall, så ville jeg ha tatt oljeskiftet før vinterlagring. Har man hatt service senere på sommeren/høsten er det nok mindre aktuelt.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Forberedelser til vinterlagring

Legg inn av FredrikE24 »

oivindg skrev: 26 sep 2020, 15:25
MaGr skrev: 26 sep 2020, 12:18 Det kan godt være at du har rett i det Øyvind. Dette er sikkert noe jeg ble anbefalt tidlig i karrieren, og har fulgt siden. Jeg gjør forøvrig det samme på båten. Full tank er heller ikke feil når man starter sesongen 😊
Da jeg hadde båt byttet jeg olje på høsten. Fikk tips om at fersk olje hadde mer konserveringsmidler og mindre vanninnhold enn brukt olje, så det var en fordel ved lagring. Hadde vannutskillere på dieselen, så det hadde ikke så mye å si om det ble noe kondens i tankene, men jeg så aldri at det ble noe kondens selv om jeg noen ganger ikke fikk fylt tankene helt opp.
Du fyller ikke bare tankene på båten helt opp for å hindre kondens, men også dieseldyr.

Jeg bytter olja på høsten av to grunner.
1. Den er 100% klar til første del av neste sesong.
2. Den står med ny fin olje vinteren over, og det gjør meg glad. Fordi jeg tenker nå at gammal olje ikke skal stå i motoren over vinteren. Litt som på båt.

Serviceintervaller er jeg ikke så nøye på. Tar det som kommer først. Om det er km eller tidspunkt. Som er to ganger i sesongen hvor siste er rett før man setter den bort.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Forberedelser til vinterlagring

Legg inn av oivindg »

FredrikE24 skrev: 26 sep 2020, 17:11 Du fyller ikke bare tankene på båten helt opp for å hindre kondens, men også dieseldyr.
Dieseldyra bor vel i overgangen mellom vann og diesel, så jeg skjønner ikke hvorfor det hjelper å ha full tank. Må vel være viktigere å tappe av vannet i bunnen av tanken?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Forberedelser til vinterlagring

Legg inn av kjellv »

oivindg skrev: 26 sep 2020, 17:22
FredrikE24 skrev: 26 sep 2020, 17:11 Du fyller ikke bare tankene på båten helt opp for å hindre kondens, men også dieseldyr.
Dieseldyra bor vel i overgangen mellom vann og diesel, så jeg skjønner ikke hvorfor det hjelper å ha full tank. Må vel være viktigere å tappe av vannet i bunnen av tanken?
Jo det hjelper, fordi kondens dannes i luften over drivstoffet i toppen av tanken. Helt full tank=ingen kondens.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Forberedelser til vinterlagring

Legg inn av oivindg »

kjellv skrev: 26 sep 2020, 17:55
oivindg skrev: 26 sep 2020, 17:22
FredrikE24 skrev: 26 sep 2020, 17:11 Du fyller ikke bare tankene på båten helt opp for å hindre kondens, men også dieseldyr.
Dieseldyra bor vel i overgangen mellom vann og diesel, så jeg skjønner ikke hvorfor det hjelper å ha full tank. Må vel være viktigere å tappe av vannet i bunnen av tanken?
Jo det hjelper, fordi kondens dannes i luften over drivstoffet i toppen av tanken. Helt full tank=ingen kondens.
Kanskje vi snakker litt forbi hverandre. Jeg tenkte båt, og da er min erfaring at jeg aldri fikk ut alt vannet i bunnen av tankene. Så litt vann fra eller til på grunn av kondens ville ikke utgjøre noen forskjell. Tankene mine var laget litt dumt. Det var skvalpeskott der det ble små "hjørner" der vannet ble liggende selv om tanken ble tappet tom. Jeg kunne tappe ut fra bunnen av tankene til det ikke kom vann mer. Så kunne jeg kjøre en liten tur og det dukket opp vann igjen. Men det var forsåvidt ikke noe stort problem. Jeg hadde gode vannutskillere, og hadde aldri besøk av dieseldyr heller.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Forberedelser til vinterlagring

Legg inn av Geiroe »

oivindg skrev: 26 sep 2020, 18:12
kjellv skrev: 26 sep 2020, 17:55
oivindg skrev: 26 sep 2020, 17:22
FredrikE24 skrev: 26 sep 2020, 17:11 Du fyller ikke bare tankene på båten helt opp for å hindre kondens, men også dieseldyr.
Dieseldyra bor vel i overgangen mellom vann og diesel, så jeg skjønner ikke hvorfor det hjelper å ha full tank. Må vel være viktigere å tappe av vannet i bunnen av tanken?
Jo det hjelper, fordi kondens dannes i luften over drivstoffet i toppen av tanken. Helt full tank=ingen kondens.
Kanskje vi snakker litt forbi hverandre. Jeg tenkte båt, og da er min erfaring at jeg aldri fikk ut alt vannet i bunnen av tankene. Så litt vann fra eller til på grunn av kondens ville ikke utgjøre noen forskjell. Tankene mine var laget litt dumt. Det var skvalpeskott der det ble små "hjørner" der vannet ble liggende selv om tanken ble tappet tom. Jeg kunne tappe ut fra bunnen av tankene til det ikke kom vann mer. Så kunne jeg kjøre en liten tur og det dukket opp vann igjen. Men det var forsåvidt ikke noe stort problem. Jeg hadde gode vannutskillere, og hadde aldri besøk av dieseldyr heller.
Vel, jeg fikk dieseldyr i tanken på båten. Det ble jo litt av en jobb, ut med all dieselen, vaske å tørke tanken, skifte filtre, å rense slanger, rør. Ikke noe jeg har tenkt å gjøre en gang til, så jeg tilsetter et stoff i tanken hver gang jeg fyller, som jeg kjøpte på båtbutikken, som skal hindre disse dyrene i å etablere seg i vannet i dieselen.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
wanrover
Innlegg: 39
Registrert: 28 aug 2020, 19:14
Motorsykkelen din: Yamaha xjr 1300

Re: Forberedelser til vinterlagring

Legg inn av wanrover »

Vinterlagring vil skje i egen garasje.
Vil i løpet av vinteren gjøre litt småtterier som oljeskift, sjekke ventilklaringer, sjekke at forgassere er synkrone. Tror jeg også kommer til å skifte alle hjullagre, da jeg ikke har noen service-historikk på han, og ikke vet hvordan de er behandlet fra før. Og så blir det vel litt gnukking av lakk og krom.

Topicen for tråden var vel «Forberedelser til vinterlagring»
I forbindelse med vinter-service har jeg i dag snekra sammen en løftebukk av noe «surplus» konstruksjonsvirke jeg hadde liggende. Forhøyningen er 35cm, og da slipper man å stå på knærne for de laveste jobbene.

Bildene roterer seg jeg, men de blir riktig hvis en klikker på de.
20200926_161522 (Large) – Kopi.jpg
20200926_162553 (Large) – Kopi.jpg
20200926_162540 (Large) – Kopi.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Forberedelser til vinterlagring

Legg inn av oivindg »

Merker at jeg er veldig heldig med tanke på vinterlagring. Vi flyttet for et par år siden og fikk plass til bil og motorsykkel i oppvarmet fellesgarasje. Der har jeg en fast plass til motorsykkelen. Parkerer den på midtstøtta etter hver tur, så jeg trenger ikke gjøre noe spesielt med tanke på vinterforberedelser. Oljeskift og vask går uavhengig av årstidene. Mulig at jeg tar fram batteriladeren til våren, men foreløpig har batteriet ikke vist noen problemer med å stå i månedsvis uten lading.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Svar