Stramme kjede på Ninja 300 (2013-modell) - hva trenger jeg?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5210
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Stramme kjede på Ninja 300 (2013-modell) - hva trenger jeg?

Legg inn av dypen »

Veldig fornøyd med Biltema sine blå depostøtte, har brukt foran og bak på R1 og det funka gull. Faktisk stødig også :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Fersking
Innlegg: 16
Registrert: 20 sep 2020, 12:46
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja 300 2013

Re: Stramme kjede på Ninja 300 (2013-modell) - hva trenger jeg?

Legg inn av Fersking »

Domino skrev: 25 sep 2020, 11:05 Jeg har faktisk funnet ut at etter at jeg ble MC-eier på nytt må jeg kjøpe meg et par mindre momentnøkler, da den jeg har er 40 - 210 Nm og det kan bli litt grovt.

Og sønnen min spurte jo for noen dager siden hva jeg ønsker meg i jule gave. Hmmm...
Alltid greit å ha en unnskyldning for å samle på verktøy :knegg

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1037
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Stramme kjede på Ninja 300 (2013-modell) - hva trenger jeg?

Legg inn av Domino »

Ingen kommentar! I have the right to remain silent, osv...

Brukeravatar
Fersking
Innlegg: 16
Registrert: 20 sep 2020, 12:46
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja 300 2013

Re: Stramme kjede på Ninja 300 (2013-modell) - hva trenger jeg?

Legg inn av Fersking »

En liten oppdatering fra meg:

Da har jeg endelig fått stramma kjedet. Jeg fikk verkstedtime tidligere enn fryktet, så egentlig var jeg lysten på å overlate jobben til proffene pga. en veldig travel uke for min del, men jeg synes det var litt vel mye slakk i kjedet og bestemte meg derfor for å måle det. Det viste seg å være så slakt at jeg tør ikke skrive det her :redface Dermed vurderte jeg det som direkte trafikkfarlig å kjøre 2 mil til verkstedet - hvorav mesteparten går på motorvei - og måtte derfor bare presse det inn i programmet.

Etter tips fra en bekjent, så fant jeg ut at det faktisk fulgte med et verktøysekk i et rom under passasjersetet på sykkelen. Jeg prøvde derfor først med det i går, men med mine usle 50 kg kroppsmasse så hadde jeg ikke sjans å rikke hjulbolten med den lille søte nøkkelen som fulgte med :roll Måtte derfor en tur på Biltema i dag og skaffe latmannsarm og pipe. Kjøpte like gjerne litt annet og bedre egnet verktøy i samme slengen, herunder en momentnøkkel.

Var litt spent på om jeg kom til å få av bolten selv med hjelp av latmannsarmen, men det gikk heldigvis bra! Deretter gikk jo det meste som en lek! Måtte prøve meg litt frem med hvor slakt kjedet måtte være før jeg strammet de siste boltene siden kjedet strammet seg noe ekstra da jeg strammet til de siste skruene, men etter et par forsøk fikk jeg det innenfor de anbefalte 2-3 cm slakk :twothumbs:

Sykkelen skal på verksted i morgen tidlig, så da får jeg vel høre dommen fra de proffe på om dette var greit nok utført :lol

Svar