Yamaha FZS 600

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Eidskog rider
Innlegg: 3
Registrert: 15 aug 2020, 07:02
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer FZS 600 2000

Yamaha FZS 600

Legg inn av Eidskog rider »

Hei alle sammen,
Jeg meldte meg nettopp på dette forumet.
Jeg er nederlender og flyttet til Norge i 2015.

In Nederland har jeg hat flere motor sykler, sist Yamaha FJR1300.
Jeg trodde ikke at jeg fortsatt skulle sykle på motorsykkel i Norge
Men, blod kryper der det ikke kan gå :D

Jeg har funnet en fin Fazer 600 å starte på nytt.
Jeg skal til å kjøpe denne (film laget af selger https://www.youtube.com/watch?v=iMaUTzzDNnI).
Mine forrige motor i Nederland var en Yamaha FJR1300 og de kjører som en symaskin.
Denne fazeren har mye mer mekanisk støy.
Først hadde jeg tvil om at det var noen galt met timingkjeden eller clutch men selger sikret meg at det er i perfect tilstand.
Hva tror dere?.

mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Yamaha FZS 600

Legg inn av mekkern »

Hei.
velkommen :vs

For å unngå oversettelsesproblemer vil jeg også bruke engelsk i dette svaret. 1300 er en motor med mindre mekanisk støy enn de 600 tror jeg. Motoren høres ok ut i videoen, sammenliknet med andre videoer av samme sykkel, men en mobilphone vil ikke få god lyd. : -k Vennligst ikke rus motoren så hardt hvis den ikke er varmet opp.
Virker som en grei sykkel med lav kilometerstand.

To avoid translate problems i will also use english in this answer.
The 1300 is a engine with less mecanical noise than the 600 i think.
The engine sounds ok in the video, compaired with other videos of same bike-but a mobilephone will not get good sound. :-k
Please do not rew engine so hard if not warmed up. :sk?

Seems like a good bike with low milage-so if prize is right??

Lykke til med valget og motorsykkelkjøring i Norge. :vs
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Yamaha FZS 600

Legg inn av kjellv »

Hei og velkommen hit :thumleft
Selvfølgelig må du skaffe deg motorsykkel nå som du har flyttet til Norge! Her er så mange fine veier å kjøre :prf

Jeg har ikke kjørt så mye Fazer 600 at jeg har noe særlig å komme med. Men jeg kjørt et par stykker på korte turer i forbindelse med prøvekjøring på verkstedet hos oss, og jeg har kjørt mye FJR1300. Det er stor forskjell på motorene på disse syklene, og det er en god del mer mekanisk støy fra den lille Fazeren. FJRen har jo svært lite mekanisk støy, og denne er ikke så god å sammenligne med. Bare kjedestøyen utgjør jo veldig mye i forhold til den lydløse kardangen på FJR.
Dette er to veldig forskjellige motorsykler, og er veldig forskjellig i det meste. Prøv å la være å sammenligne Fazeren med FJR, men forsøk i stedet å finne andre positive sider ved Fazeren.
Jeg reagerer også på den utidige rusing av kald motor. Hvilken hensikt har dette? Sjekke om turtallsperra fungerer?

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Yamaha FZS 600

Legg inn av oivindg »

kjellv skrev: 15 aug 2020, 09:38 Jeg reagerer også på den utidige rusing av kald motor. Hvilken hensikt har dette? Sjekke om turtallsperra fungerer?
Hvordan vet dere at motoren er kald? Jeg prøvde å se etter en temperaturmåler eller lignende, men klarte ikke å se noe. (Kanskje for liten skjerm på mobilen.)
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Yamaha FZS 600

Legg inn av kgjersda »

oivindg skrev: 15 aug 2020, 10:05
kjellv skrev: 15 aug 2020, 09:38 Jeg reagerer også på den utidige rusing av kald motor. Hvilken hensikt har dette? Sjekke om turtallsperra fungerer?
Hvordan vet dere at motoren er kald? Jeg prøvde å se etter en temperaturmåler eller lignende, men klarte ikke å se noe. (Kanskje for liten skjerm på mobilen.)
Disse har ikke temperaturmåler, bare varsellampe for overoppheting.

Jeg hadde en FZS og var storfornøyd. Liten og morsom i trafikken, 94 hester er nok fo de fleste og den bruker under halvliter på mila. Dette gir lang rekkevidde mellom tankene. Jeg ville vurdert å gjøre noe med demping på sykkelen, den er jo sikkert snart 20 år gammel.

Størst problemet mitt var vindtrykk på hjelmen. Jeg er 184 og havnet akkurat på feil plass i forhold til vindskjermen.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Yamaha FZS 600

Legg inn av kjellv »

oivindg skrev: 15 aug 2020, 10:05
kjellv skrev: 15 aug 2020, 09:38 Jeg reagerer også på den utidige rusing av kald motor. Hvilken hensikt har dette? Sjekke om turtallsperra fungerer?
Hvordan vet dere at motoren er kald? Jeg prøvde å se etter en temperaturmåler eller lignende, men klarte ikke å se noe. (Kanskje for liten skjerm på mobilen.)
Jeg vet ikke om motoren er kald eller varm. Men stryk ordet kald, jeg står likevel ved det jeg mener ved resten av setningen!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Yamaha FZS 600

Legg inn av oivindg »

kjellv skrev: 15 aug 2020, 10:22 Jeg vet ikke om motoren er kald eller varm. Men stryk ordet kald, jeg står likevel ved det jeg mener ved resten av setningen!
Enig. Det eneste er vel om det kan være nyttig å høre for den som skal kjøpe sykkelen?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Eidskog rider
Innlegg: 3
Registrert: 15 aug 2020, 07:02
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer FZS 600 2000

Re: Yamaha FZS 600

Legg inn av Eidskog rider »

takk for kommentarene.

Når det gjelder høye turtall, er jeg helt enig, men det var ikke meg !!
Denne videoen ble laget av selgeren

Eidskog rider
Innlegg: 3
Registrert: 15 aug 2020, 07:02
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer FZS 600 2000

Re: Yamaha FZS 600

Legg inn av Eidskog rider »

Jeg skjønner godt at du ikke kan sammenligne dette med en FJR, men dessverre er det (foreløpig?) over budsjett.
Min historie: Vespa, Suzuki 500T, Honda 500, Yamaha Thundercat, Yamaha TDM900, Yamaha FJR
Med denne Fazer kan jeg komme i gang igjen. Norge er et flott land å kjøre motorsykkel :).
Jeg kjøper denne Fazer fra en forhandler med garanti, så den vil gå bra.
Neste uke kan jeg få sykkelen. Spennende!

Svar