Sjekke dekktrykk ofte?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22897
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sjekke dekktrykk ofte?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er nok sløv på og sjekke dekktrykk merker jeg. Men jeg sjekker trykket vertfall tre ganger i løpet av en sesong. Når jeg tar frem sykkelen om våren, før jeg drar på sommerturen og generelt hver gang jeg skal ut på en langtur over 20 mil.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Sjekke dekktrykk ofte?

Legg inn av Voodoodoo »

cannon skrev:
Voodoodoo skrev: 04 sep 2020, 09:17 Bare husk at dekktrykk ikke er en verdi. Hva som er korrekt trykk varierer utifra temperatur, vekt og kjørestil samt underlaget man kjører på.
Det som står stempla inn på sykkelen er et kompromiss utifra standard dekk osv. Hva som er riktig for deg og din sykkel osv. må man "føle" seg fram til sjøl.
Jeg kjører som regel med langt høyere trykk enn de 2.8 bar det står jeg skal ha. Gjerne 3-3.2 bar på kalde dager og ved vått føre.
Enig i det. Hvorfor øker du trykket på kalde dager?
Fordi når det er kaldt er det ofte fuktig og da vil jeg minimere kontaktflaten for å få bedre grep... Ja du hørte riktig...

Sent fra min SM-T860 via Tapatalk

Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22897
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sjekke dekktrykk ofte?

Legg inn av Bjerknez »

Voodoodoo skrev: 04 sep 2020, 15:31
cannon skrev:
Voodoodoo skrev: 04 sep 2020, 09:17 Bare husk at dekktrykk ikke er en verdi. Hva som er korrekt trykk varierer utifra temperatur, vekt og kjørestil samt underlaget man kjører på.
Det som står stempla inn på sykkelen er et kompromiss utifra standard dekk osv. Hva som er riktig for deg og din sykkel osv. må man "føle" seg fram til sjøl.
Jeg kjører som regel med langt høyere trykk enn de 2.8 bar det står jeg skal ha. Gjerne 3-3.2 bar på kalde dager og ved vått føre.
Enig i det. Hvorfor øker du trykket på kalde dager?
Fordi når det er kaldt er det ofte fuktig og da vil jeg minimere kontaktflaten for å få bedre grep... Ja du hørte riktig...

Sent fra min SM-T860 via Tapatalk
Når jeg tenker meg om så hørtes faktisk det litt logisk ut....

Ved å minimere kontaktflaten så øker man trykket på den lille flaten man har igjen som igjen minsker faren for vannplaning... jeg er ikke helt sikker, men det kan ligge noe i det kanskje?

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Sjekke dekktrykk ofte?

Legg inn av Voodoodoo »

De som kjører fort rundt bane senker iallefall rundetider betraktelig ved å øke trykket og det er godt nok for meg

Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk

Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22897
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sjekke dekktrykk ofte?

Legg inn av Bjerknez »

Voodoodoo skrev: 04 sep 2020, 15:47 De som kjører fort rundt bane senker iallefall rundetider betraktelig ved å øke trykket og det er godt nok for meg BildeBilde

Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk
Joa, jeg har ikke noen spesielle argumenter for eller i mot, men ble litt nyskjerrig... :)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1599
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Sjekke dekktrykk ofte?

Legg inn av pingvin »

Voodoodoo skrev: 04 sep 2020, 15:47 De som kjører fort rundt bane senker iallefall rundetider betraktelig ved å øke trykket og det er godt nok for meg BildeBilde

Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk
Hvem sier det? Det vanlige ved banekjøringer vel å senke trykket på kalde dekk da dekkene da blir mye varmere enn ved normal kjøring og også luften inne i dekkene slik at trykket øker. Man senker altså trykket på kalde dekk for å få riktig trykk på varme dekk.

Og generelt så får man vel bedre grep med litt lavere trykk, mer kontaktflate og kanskje enda viktigere, mer bevegelse i gummien som gir mer indre friksjon, mer varme i dekkene og bedre grep. Inn til visst punkt selvfølgelig ellers blir det svampete følelse. Ulempen med lavere trykk, er mer slitasje så noen har mer luft i dekkene på transportkjøring for å redusere slitasjen.

Mulig kan argumentere for mer trykk i dekkene når kaldt da får minimal varme i dekkene og dermed ikke normalt trykk så kompenserer, spesielt hvis pumper opp dekket innendørs i varme, da vil jo trykket falle litt når tar sykkelen ut.

For min del kjører jeg stort sett på anbefalt trykk på landeveien uansett, stoler på at dekkprodusenetene konstruerere dekken så fungerer bra under både kjølige og varme forhold.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Sjekke dekktrykk ofte?

Legg inn av Voodoodoo »

Allt det du sier er rett men ikke på vått. Du får aldri ideel driftstemperatur på dekk ved våt vei. Hvis man senker trykket risikerer man at man ved hard kjøring komprimerer mønsteret slik at det ikke gir drenering.

Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk

Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Sjekke dekktrykk ofte?

Legg inn av Voodoodoo »

pingvin skrev:
Voodoodoo skrev: 04 sep 2020, 15:47 De som kjører fort rundt bane senker iallefall rundetider betraktelig ved å øke trykket og det er godt nok for meg BildeBilde

Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk
Hvem sier det? Det vanlige ved banekjøringer vel å senke trykket på kalde dekk da dekkene da blir mye varmere enn ved normal kjøring og også luften inne i dekkene slik at trykket øker. Man senker altså trykket på kalde dekk for å få riktig trykk på varme dekk.

Og generelt så får man vel bedre grep med litt lavere trykk, mer kontaktflate og kanskje enda viktigere, mer bevegelse i gummien som gir mer indre friksjon, mer varme i dekkene og bedre grep. Inn til visst punkt selvfølgelig ellers blir det svampete følelse. Ulempen med lavere trykk, er mer slitasje så noen har mer luft i dekkene på transportkjøring for å redusere slitasjen.

Mulig kan argumentere for mer trykk i dekkene når kaldt da får minimal varme i dekkene og dermed ikke normalt trykk så kompenserer, spesielt hvis pumper opp dekket innendørs i varme, da vil jo trykket falle litt når tar sykkelen ut.

For min del kjører jeg stort sett på anbefalt trykk på landeveien uansett, stoler på at dekkprodusenetene konstruerere dekken så fungerer bra under både kjølige og varme forhold.
Og så må du huske på at fabrikantens anbefaling er et kompromiss. Dekker skal fungere for forskjellige sykler i forskjellige vektklasser osv. Så veier personen oppå mer eller mindre enn gjennomsnittet og så har han kanskje passasjer og eller baggasje. Så std. Trykk fungerer men det er sjelden ideelt for deg med mindre både du sykkel vær og temperatur er helt gjennomsnittlige Bilde

Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk

Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1599
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Sjekke dekktrykk ofte?

Legg inn av pingvin »

Voodoodoo skrev: 04 sep 2020, 17:12 Allt det du sier er rett men ikke på vått. Du får aldri ideel driftstemperatur på dekk ved våt vei. Hvis man senker trykket risikerer man at man ved hard kjøring komprimerer mønsteret slik at det ikke gir drenering.

Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk
Ah, banekjøring på vått altså, skjønner. Da holder jeg meg unna bane (om ikke har regndekk) :[-(

Vet dekkproduseneten jukser bevisst ifht mønster som lukker deg for "gatelovlige banedekk", skal være en minimum prosentandel med mønster for at skal være gatelovlig men de de designer dekket slik at under belastning så lukker mønsteret seg og, vipps, så har man i realiteten slicks :)
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Sjekke dekktrykk ofte?

Legg inn av Voodoodoo »

Han her sier mye fornuftig om dekktrykk

https://youtu.be/XaIuWKfnGEI

Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk

Artificial intelligence is no match for natural stupidity

mekkern
Innlegg: 7586
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sjekke dekktrykk ofte?

Legg inn av mekkern »

Dessuten er cirkaakkuratpasse-dekktrykket som oppgitt med de OEM dekkene-dekk som antageligvis nå ikke leveres lengre heller..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Marauder
Innlegg: 1
Registrert: 06 sep 2020, 22:01
Motorsykkelen din: Suzuki Marauder VZ800 1997

Re: Sjekke dekktrykk ofte?

Legg inn av Marauder »

På rammen min står det at det skal være 29 psi framdekk 33 psi bakdekk. Men på dekkene står det 40 psi framdekk og 42 psi bakdekk. Hva skal jeg følge??

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5264
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Sjekke dekktrykk ofte?

Legg inn av dypen »

Sjekker dekktrykk regelmessig men skulle jeg glemme det har sykkel’n elektronisk varsling hvis trykket forandrer seg.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Sjekke dekktrykk ofte?

Legg inn av ejs »

Marauder skrev: 06 sep 2020, 22:15 På rammen min står det at det skal være 29 psi framdekk 33 psi bakdekk. Men på dekkene står det 40 psi framdekk og 42 psi bakdekk. Hva skal jeg følge??
Det på dekka er MAX trykket som dekka tåler.
På sykkelen må du prøve deg litt fram. Ta å google 10% regelen. Forholdet mellom kaldt og varmt dekk. :-k
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Sjekke dekktrykk ofte?

Legg inn av Voodoodoo »

Tviler på at max trykk dekka tåler er 42 PSi.. Det som står er anbefalt trykk fra fabrikat. Det er uansett som tidligere nevnt er kompromiss og hva som passer for deg kan være noe helt annet(innenfor rimelige rammer)

Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk

Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Svar