Statens vegvesen- reglement blinklys/ eksos.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
m.vassbotn
Innlegg: 2
Registrert: 26 jul 2020, 18:20
Motorsykkelen din: KTM EXC 400 2001

Statens vegvesen- reglement blinklys/ eksos.

Legg inn av m.vassbotn »

Hei :D Som nytt medlem benytter jeg anledningen til og høre hva forum-gjengen kan/sitter på av kunnskap rundt blinklys og eksos.

Jeg føler meg feil behandlet av SVV ved teknisk kontroll.

For og gjøre en lang historie noe kortere, jeg fikk et brev i postkassen om at min 2001 EXC 400 var "tilfeldig utvalgt til kontroll".

Greit nok det. Jeg avmonterer SM hjul, og monterer orginale cross felger, samt orginal eksos. Eksosen borrer jeg opp poppnaglene på, og erstatter gammel oppbrent eksosull med ny, før jeg monterer det sammen og på sykkelen igjenn.

Blinklysene monterer jeg ikke, her er relé, bryter og ledningsnett fjernet.

- Kontrolltime -
Jeg møter opp i trafikkstasjonens kontrollhall og blir møtt av kontrolløren. Etter kun et minutt utbryter han at han skjønner hvorfor sykkelen er innkalt til kontroll, uorginal eksos som er ytterligere modifisert.
Jeg forklarer at motorsykkelens eksos anlegg er orginalt. Dette motstrider han, da ingen orginale eksosanlegg har popnagler.
Jeg skjønner raskt på arrogansen at her kommer vi ikke til enighet.
Jeg får videre mangel på blinklys.

Jeg drar fra kontrolltimen, med mangellapp og kjøreforbud. (se vedlegg)

så kjære forum.

-Hva er reglene for retningslys?
-Hva var reglene for lyddemper i 2001 ?

og ligger hele bevisbyrden hos meg ? dette er jo totalt forskjellig fra hvordan rettsvesenet fungerer i praksis med "uskyldig til det motsatte er bevist"
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

mekkern
Innlegg: 7586
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Statens vegvesen- reglement blinklys/ eksos.

Legg inn av mekkern »

m.vassbotn skrev: 26 jul 2020, 18:35
-Hva er reglene for retningslys?
-Hva var reglene for lyddemper i 2001 ?

og ligger hele bevisbyrden hos meg ? dette er jo totalt forskjellig fra hvordan rettsvesenet fungerer i praksis med "uskyldig til det motsatte er bevist"
Hos SVV er det ikke noe bevisbyrde fra deres side... Her må du kunne dokumentere at deres påstander er feil.
NORMALT skulle de ha foretatt en støytest og derifra dokumentert et eventuelt avvik-men det gidder/kan de ikke.
Du har en mulighet til å klage på avgjørelsen, men om det har noe for seg aner jeg ikke i ditt tilfelle.
Få et verksted til å dokumentere at det er originalt.
TROR dette gjelder tidspunkt som mc SKAL ha blinklys/retningslys montert i henhold til typegodkjenning:
Direktiv 93/92/EØF Ikke endret Ikrafttredelse ved typegodkjenning av ny type kjøretøy 1. oktober 1999
Ikrafttredelse nye registreringer 17. juni 2003
Tidligere så skulle de virke hvis montert.

Så hvis sykkelen er typegodkjent etter 1 Oktober 1999-så skal den ha blinklys.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

m.vassbotn
Innlegg: 2
Registrert: 26 jul 2020, 18:20
Motorsykkelen din: KTM EXC 400 2001

Re: Statens vegvesen- reglement blinklys/ eksos.

Legg inn av m.vassbotn »

Da blir det en tur til KTM forhandleren 8 min herfra, slik at jeg får et skriv på at eksosen er i orginal tilstand.

Når det gjelder retningssigna, finner jeg i direktivet du linker til føringer for typegodkjenning av lys dekk,etc.. ikke et krav om hva som er påbudt (ellers mangler jeg ryggelys også 😄)

i vegtrafikkloven finner jeg :
"4. To- og trehjuls motorvogn skal ha minst to lykter foran, minst to bak og/eller minst en på hver side som gir oransje, blinkende retningslys når kjøretøyet er lukket."

og dette gjelder vel lukket kjøretøy, hvor det i praksis er umulig og gi signal med hender.

mekkern
Innlegg: 7586
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Statens vegvesen- reglement blinklys/ eksos.

Legg inn av mekkern »

Men det står også:(Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-2)

Og jeg tolker at dette er tilfellet.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6955
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Statens vegvesen- reglement blinklys/ eksos.

Legg inn av kjellv »

SVV taster inn reg.nr. på sykkelen din, og har straks hele typegodkjenningen foran seg på skjermen. Der står alt de trenger å vite for å kontrollere om sykkelen din er original i forhold til typegodkjenningen.
De ser at eksosanlegget er tuklet med, ikke hva som er gjort. Det vil de ha dokumentert. Du kan heller ikke forvente at et verksted stempler en dokumentasjon på eksosanlegget dersom de ikke selv har utført det som er gjort med det. De setter sitt renomé i spill, og kan risikere at SVV trekker tilbake verkstedgodkjenningen deres dersom anlegget saumfares ytterligere og underkjennes. Det vil de ikke risikere.
Blinklysene mangler, i typegodkjenningen står det at de skal være der. Monter de på igjen, det nytter likevel ikke å krangle om dette. Om du ikke monterer de originale, så monter i det minste E-godkjente.
I typegodkjenningen står det også hvor mange speil det er på sykkelen, og hvor mange cm2 speilflate de skal ha. Hvis disse er fjernet og er erstattet av små bar-end speil er dette også en mangel. Det står også hvilke kjede/drev sykkelen skal ha, antall tenner. De kan finne på å sjekke dette også.
Vil du ha skilt på sykkelen så utfører du det de forlanger. Krangle med de karene oppnår du ingenting med likevel. De bryr seg fint lite om hva du mener om saken.

mekkern
Innlegg: 7586
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Statens vegvesen- reglement blinklys/ eksos.

Legg inn av mekkern »

Ikke alle typegpdkjenninger inneholder alt dette.
Spesielt ikke eldre.
På cbr’n min er det ikke engang oppgitt standstøy.
Menn etter 99 er mue mer definert i typegodkjenningen.
Og spesielt på lettsykler som har begrensning på ytelse og fart. Men også noen offroadere som er nedplombert pga støy og utslipp.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6955
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Statens vegvesen- reglement blinklys/ eksos.

Legg inn av kjellv »

Det er i de senere år lempet litt på regelverket og det er blitt en del flere muligheter for ombygging og selvbygg. Men dette er også en lang prosess.
For å gjøre noe sånt må du legge en detaljert plan for hva du vil gjøre, hvilke deler du tenker å bruke og sørge for å skaffe tilveie disse med dokumentasjoner som trengs. Men hele planen skal godkjennes av SVV før du begynner, og det skal forevises og kontrolleres før du får skilter på. Dette er nok heller ingen enkel løsning for deg.

Toven

Re: Statens vegvesen- reglement blinklys/ eksos.

Legg inn av Toven »

Er ikke så mye til hjelp, men brev om tilfeldig kontroll? Det har jeg aldri hørt om! Hvor vanlig er dette? :-k

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6955
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Statens vegvesen- reglement blinklys/ eksos.

Legg inn av kjellv »

Toven skrev: 26 jul 2020, 23:20 Er ikke så mye til hjelp, men brev om tilfeldig kontroll? Det har jeg aldri hørt om! Hvor vanlig er dette? :-k
Det skjer.. Sannsynligvis fordi en eller annen har sendt inn en melding til SVV om ett eller annet de er irritert over :-k

mekkern
Innlegg: 7586
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Statens vegvesen- reglement blinklys/ eksos.

Legg inn av mekkern »

Dette skjer stadig vekk nå. Akkurat hvorfor og hvem som driver med dette vet jeg ikke men det er en del i distriktet her som har fått samme. Noen mener det er noen som driver litt freelance aktivitet. Spesielt siden dette gjelder mange spm frekventerer på «kubikken» i drammen.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Toven

Re: Statens vegvesen- reglement blinklys/ eksos.

Legg inn av Toven »

Så privatpersoner som melder ifra til Politiet eller SVV med f.eks. mye støy og regnr på sykkel?

mekkern
Innlegg: 7586
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Statens vegvesen- reglement blinklys/ eksos.

Legg inn av mekkern »

Dette er hva det stusses på da enkelte er bone stock.
Eller spesielt ombyggede sykler med spesialgodkjenning.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6955
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Statens vegvesen- reglement blinklys/ eksos.

Legg inn av kjellv »

Toven skrev: 26 jul 2020, 23:37 Så privatpersoner som melder ifra til Politiet eller SVV med f.eks. mye støy og regnr på sykkel?
Ja. De har ikke noe konkret, men kan ha fått et anonymt tips om ett eller annet. Som oftest er dette støy i boligområder som en eller annen har irritert seg over i lengre tid, men kan også være fart eller andre ting. Har hørt om dette før. De velger å kalle det tilfeldig kontroll, men jeg tørr vedde på at det sitter en eller annen å humrer i skjegget ett eller annet sted. Kan gjerne være nærmeste nabo, eller en eller annen som bor i en bakke i nærheten der det gires ned og gis litt ekstra gass oppover.

mekkern
Innlegg: 7586
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Statens vegvesen- reglement blinklys/ eksos.

Legg inn av mekkern »

:scratch Men de værste bråkebøttene har ikke fått nof brev??? Så tja.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后


Svar