Er det lovlig å bruke "fake" potte

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
tobiasrasmsn
Innlegg: 2
Registrert: 07 jun 2020, 22:10
Motorsykkelen din: Yamaha Mt 125 2019

Er det lovlig å bruke "fake" potte

Legg inn av tobiasrasmsn »

Hadde tenkt til å kjøpe en "fake" potte fra AliExpress eller Ebay, eller bare en potte uten et ordentlig merke. Er det noen som vet om det er lovlig? Så lenge den tilfredstiller lovlig db-nivå?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Er det lovlig å bruke "fake" potte

Legg inn av kjellv »

Hva skal du med den til da?
Husk at du lurer ingen med disse billigpottene. Lyden av disse er som å vrenge opp volumet med et billig stereoanlegg fra 70 tallet.
Lyden blir ikke bedre i dårlige høyttalere bare av å skru opp volumet.
Ikke blir du fornøyd selv heller. Spar heller pengene og vent til du kan kjøpe noe ekte.

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Er det lovlig å bruke "fake" potte

Legg inn av mekkern »

Tjaaa..blir ikke lovlig før du kan dokumetere støynivået på din sykkel.samme med en "ekte"...

Men hva er en "ekte" eller "falsk" lyddemper?
Enten demper den eller ikke-demper den er det en lyddemper.
om det er et uekte merkenavn eller at den ikke demper mye er en annen sak.

Å betale masse penger for eksempelvis en "ekte" Racefit eller Austin Racing er jo rimelig bortkastet da de demper like godt som en blikkboks-og heller ikke lovlige.
Har forøvrig ei "ebay-potte"på Indianeren min.ikke for at det skal bråke(da hadde jeg tatt en decat) men for å ha mulighet til bagasje på den siden av sykkelen-doble acrapovick dempere tar plass..ikke støyer det vesentlig heller da stort sett all demping er i hoveddemper
Men finnes dessverre ikke lovlig alternativ som passer min sykkel heller..men er også klar over at jeg vil få anmerkning i kontroll.

bruke masse penger på ei potte som har E-merking og lovlig støynivå er tvilsomt-ikke går det bedre og lydmessig er det ikke store forskjellen.
tar man ut "db-killeren" så bråker det mer men er da ulovlig.
utseendemessig er det dog ofte en del bedre å se på enn de originale. :thumleft

Er det en ting de fleste over 18 hater så er det en 125ccm med "bråkepotte"-er som å høre på en gressklipper opphøyet i andre potens. :evil
Samme med HD-syndromet i tettbebygde strøk-Nesten rake rør og masse gassing :roll .
Støy fra MC og "sportsbiler" er et fokusområde fra politi SVV og samfunnet generelt-i hele Europa faktisk.
Tyskerne hater jo MC spesielt:
https://www.femamotorcycling.eu/german- ... cle-noise/
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Er det lovlig å bruke "fake" potte

Legg inn av cannon »

Du får ingen godkjenning fra merkeforhandler, for din sykkel. Du må derfor selv sørge for godkjent støytest, hvis svv ber om det. Tror det koster ca 3000.
Jeg har kjørt både racing og på vei med slike. Svært fornøyd med både lydbilde, utseende og kvalitet. Vær oppmerksom på at de ofte er fysisk mindre enn "originalen", og at de derfor demper mindre.

tobiasrasmsn
Innlegg: 2
Registrert: 07 jun 2020, 22:10
Motorsykkelen din: Yamaha Mt 125 2019

Re: Er det lovlig å bruke "fake" potte

Legg inn av tobiasrasmsn »

Takk for svarene. Ideen min var å bytte potte fordi det ser bedre ut og lager mer lyd, men samtidig ikke bruke så mye penger. Men vet ikke helt om jeg skal gidde da det koster så mye å ha en støytest, men jeg får se.

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 719
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Er det lovlig å bruke "fake" potte

Legg inn av JanK »

Denne fine, godkjente, Arrow potta vil koste det samme/mindre enn den andre løsningen. Da har du også ett kvalitetsprodukt.

Bilde

Svar