Trekke om sal, materiale.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
wSax
Innlegg: 20
Registrert: 29 apr 2020, 07:11
Motorsykkelen din: Kawasaki

Trekke om sal, materiale.

Legg inn av wSax »

Jeg har kjøpt en sykkel med en stor rift i salen. Tanken er å ta av saltrekket, skjære til et nytt trekk og stifte trekket på plass igjen. Men hvilket materiale skal jeg gå for? Nytt trekk fra Kawasaki er så dyrt at det utgår. Tanken var å gå for noe vanntett, så jeg har skjønt av vinyl blir mye brukt. Finnes det vinyl som likner på alcantara, og hvordan er slitestyrken på slik vinyl? Jeg vet at alcantara blir fort slitt og fettete.
Noen som har gjort dette før?

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Trekke om sal, materiale.

Legg inn av oivindg »

Har du ringt en salmaker? De har ofte god oversikt over hva som finnes og hva det lønner seg å bruke.

Et rimelig alternativ kan være å lime på en lapp på baksiden av riften for å holde den sammen. Hvis riften er pen kan det bli en ganske ok fiks som ikke koster noe særlig.

Jeg tror ikke du får vanntett alcantara. Forøvrig finnes alcantara i mange forskjellige kvaliteter. Skikkelig alcantara er overraskende robust og lar seg gjøre reint med såpe, men det koster en formue. Billig alcantara nupper og strekker seg og blir fort slitt, så det ville jeg holdt meg unna.

For å være helt presis, så er Alcantara et varemerke, sånn som GORE-TEX, så det er bare en leverandør av ekte Alcantara, men jeg kaller alt semsket kunstskinn for alcantara for enkelhets skyld.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Trekke om sal, materiale.

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har vertfall noe vinyllignende stoff på min sal (BMW S1000R) og den har vært helt vanntett på begge mine sykler. Er ikek sikker på hva trekket heter, men hvis du søker litt kan det hende du finner det ut. :)

steven
Innlegg: 113
Registrert: 22 apr 2012, 07:59
Motorsykkelen din: BSA A10 650 1960 og Honda NX650 Domi
Sted: Aksdal

Re: Trekke om sal, materiale.

Legg inn av steven »

Sjekk med lokalt stoffutsalg. Dei har garantert forskjellige materialer alle varianter og selger pr meter. Ikkje er det dyrt heller.
Tidligere Mc:

250 Maico cross
84` Suzuki GSX 1100 Katana
93` Honda CBR 900 RR
98` Honda CBR 900 RR
04` Honda CBR 1000 RR

Nå - 60`BSA som skal bli caferacer/ streettracker
89`NX650 Dominator custom

Brukeravatar
bzzlink
Innlegg: 42
Registrert: 10 mar 2014, 23:06
Motorsykkelen din: KTM 690 enduro 2020

Re: Trekke om sal, materiale.

Legg inn av bzzlink »

Jeg ville kjøpt saltrekk, så er du sikker på at det er slitesterkt nok. Du skriver ikke hva slags sykkel det gjelder, men det finnes sikkert ferdigklippet til din modell på eBay / AliExpress , eller gå for å klippe selv
https://www.24mx.no/crossdeler/ramme--c ... PM-0033566

wSax
Innlegg: 20
Registrert: 29 apr 2020, 07:11
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: Trekke om sal, materiale.

Legg inn av wSax »

Her var det mange gode svar! Takk skal dere ha alle sammen!

Jeg vil ikke ha skinn, så alcantara utgår. Tanken var vel å få tak i et alcantaraliknende vinylstoff, slik Det kan de ut som nyere sykler har?

Jeg tenkte å gjøre jobben selv, så jeg har ikke snakket med en salmaker. Jeg vet det er en butikk som selger stoff i nærheten, så jeg kan jo stikke innom der.

Stofftrekket på 24MX så fint ut. Får se om det er bredt nok til min sykkel. Det er en ZX6-R, men det kan ikke vær store jobben å bruke det gamle trekket som mal vil jeg tro.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Trekke om sal, materiale.

Legg inn av Geiroe »

En salmaker, eller en som trekker om gamle møbler, har både maskiner og kunnskap til å gjøre dette kjapt og enkelt. Er ikke sikkert det koster så mye som du tror.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Trekke om sal, materiale.

Legg inn av niko »

Jeg hadde en gammel Vespa 125 som jeg prøvde å stelle pent med. En salmaker la på ny skinnsal med litt ekstra padding og påsydd Vespa i riktig font bak. Nydelig vanntett skinnkvalitet. Kosta litt over 2.000. Oslo, Ekebergåsen. Finner igjen navnet hvis jeg leiter litt.

wSax
Innlegg: 20
Registrert: 29 apr 2020, 07:11
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: Trekke om sal, materiale.

Legg inn av wSax »

Det var jo ikke så ille priser. Jeg skal ta en runde å høre med noen salmakere jeg. Takk skal dere ha!

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Trekke om sal, materiale.

Legg inn av WikingTnT »

wSax skrev: 08 jun 2020, 23:44 Her var det mange gode svar! Takk skal dere ha alle sammen!

Jeg vil ikke ha skinn, så alcantara utgår. Tanken var vel å få tak i et alcantaraliknende vinylstoff, slik Det kan de ut som nyere sykler har?

Jeg tenkte å gjøre jobben selv, så jeg har ikke snakket med en salmaker. Jeg vet det er en butikk som selger stoff i nærheten, så jeg kan jo stikke innom der.

Stofftrekket på 24MX så fint ut. Får se om det er bredt nok til min sykkel. Det er en ZX6-R, men det kan ikke vær store jobben å bruke det gamle trekket som mal vil jeg tro.
Alcantara er ikke skinn men et syntetisk stoff og er lettere og rengjøre enn skinn.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Trekke om sal, materiale.

Legg inn av cannon »

Husk plast under trekket. Et tett trekk blir utett etter sying.

wSax
Innlegg: 20
Registrert: 29 apr 2020, 07:11
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: Trekke om sal, materiale.

Legg inn av wSax »

WikingTnT skrev: 12 jun 2020, 14:09
wSax skrev: 08 jun 2020, 23:44 Her var det mange gode svar! Takk skal dere ha alle sammen!

Jeg vil ikke ha skinn, så alcantara utgår. Tanken var vel å få tak i et alcantaraliknende vinylstoff, slik Det kan de ut som nyere sykler har?

Jeg tenkte å gjøre jobben selv, så jeg har ikke snakket med en salmaker. Jeg vet det er en butikk som selger stoff i nærheten, så jeg kan jo stikke innom der.

Stofftrekket på 24MX så fint ut. Får se om det er bredt nok til min sykkel. Det er en ZX6-R, men det kan ikke vær store jobben å bruke det gamle trekket som mal vil jeg tro.
Alcantara er ikke skinn men et syntetisk stoff og er lettere og rengjøre enn skinn.
Åja, man lærer noe nytt hver dag :)

wSax
Innlegg: 20
Registrert: 29 apr 2020, 07:11
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: Trekke om sal, materiale.

Legg inn av wSax »

cannon skrev: 12 jun 2020, 15:12 Husk plast under trekket. Et tett trekk blir utett etter sying.
Hvordan gjøres det fra fabrikk da? Trekket er vel ikke limt uansett, så det vel ikke diffusjonstett fra kanten av stoffet regner jeg med.

Svar