Større motor til sykkelen??

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Leonberger84
Innlegg: 9
Registrert: 13 nov 2009, 15:34
Motorsykkelen din: KTM

Større motor til sykkelen??

Legg inn av Leonberger84 »

Til dere som har noe peiling på KTM; hvis jeg fikk taki en 525 motor, vil den kunne settes i min 250exc og fungere bra?
Godkjenning kan jeg vel glemme, men om det i praksis funker, eventuelt en melomting melom 525 og 250, alt for å få den til å sparke litt mer:))
Og ikke minst: hva vil det koste nytt kontra brukt? Og om det finnes brukte til salgs noe sted?

Ragnhild

Re: Større motor til sykkelen??

Legg inn av Ragnhild »

Hvis du får papir fra KTM på at 250-ramma, bremser osv tåler at du setter i en 525-motor vil du få det godkjent hos Biltilsynet.
Utfordringene starter hvis du setter i en større eller uorginal motor i en sykkel med papirer/skilt og kjører med denne uten å få ombygginga godkjent hos Biltilsynet og skrevet inn i vognkortet. I tilfelle du da råker ut for noe som påfører andre eller deg selv skade vil forsikringsselskapet dekke skaden OG ta regress hos deg. Det betyr at du blir økonomisk ansvarlig for hele skaden, noe som kan bli dyrt, Veldig dyrt. Og utgiftene du har til å få godkjent sykkelen med større motor vil bli småpenger i forhold. At du mister lappen for ei stund samtidig må du også regne med, siden du kjører med ikke godkjent kjøretøy.
Ser av en annen tråd at du ikke er fornøyd med draget i to-femti'n, spørs om ikke du vil komme lengst med å få tak i en 350 - 400 - 450 i stedet for å sette inn en ukurant motor som du ikke vet om du får godkjent i den sykkelen du har nå. Og hvis du kan/vil skru litt får du tak i en billig japaner som du kan bli godt fornøyd med. Mekkern har et slikt prosjekt på gang. Kan være han kan gi deg tips?

Pollti

Re: Større motor til sykkelen??

Legg inn av Pollti »

Undersøk om TUV godkjenner den med større motor. Gjør de det så er du langt på vei !

Leonberger84
Innlegg: 9
Registrert: 13 nov 2009, 15:34
Motorsykkelen din: KTM

Re: Større motor til sykkelen??

Legg inn av Leonberger84 »

Ja okay forstår dette med at det er viktig å godkjenne, men blir brukt mest offroad og lite på vei, trenger hvite skilt bare for å komme meg hjemmefra til skogs stort sett. Og hvis man skulle komme borti noe så har jeg forstått det slik at det ikke er vanlig prosedyre for forsikringsselskap å sjekke opp hvilken motor som står i. I tilegg har man jo altids noen timer til rådighet å hive inn den gamle motoren hvis det skulle være nødvendig?
I hovedsak lurte jeg på hvor man kan få taki en større motor og evt. pris?? Setter pris på ale som kan peke meg i riktig retning her. Skulle gjerne solgt den og kjøpt større sykkel, men det ligger yderst få sykler med hvite skilt for salg som jeg finner iallefal.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Større motor til sykkelen??

Legg inn av pelsen »

det kan vel hende at det lønner seg å kjøpe en hel sykkel, en uregistrert EXC, og flytte over de delene som trengs.
Som regel må man jo minst ha med eksos, forgasser og tenning når man skal bytte til større motor, og når man midt i et prosjekt trenger flere deler pleier som regel kronene å rulle raskere enn man først hadde tenkt.

Pollti

Re: Større motor til sykkelen??

Legg inn av Pollti »

Forgasser og tenning følger vel med hvis en kjøper en brukt motor ? Yamaha er geniale der, mye av de samme komponentene på alt fra 125 til 400 når det gjelder bremser og fjæring. Og det samme på en masse av disse scooterene,alt er likt untatt slagvolum fra 50 til 250 ihvertfall på mange av de. På Hyosung er det forskjellige gafler og litt forskjell på caliperene men i prisippet så kan alt fra 125 til 650 brukes omhverandre. Samme med Cagiva som har masse felles komponenter med Ducati og Aprilia. På eldre Pegaso modeller er det felles komponenter med BMW, de rullet jo av samme samlebåndet da de var nye.
Prøv å finne et utenlandsk KTM Forum og les deg opp der. Det er mye rart som blir gjort i de tusen garasjer i utlandet.

Svar