Wilbers demper

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Tvinitla
Innlegg: 253
Registrert: 01 okt 2006, 11:09
Motorsykkelen din: BMW R1150RT
Sted: Hordaland

Wilbers demper

Legg inn av Tvinitla »

Kjøpte meg nettopp en Wilbers bakdemper type Sport 641 Competition gjennom ebay. Demperen ser ut til å være i veldig bra stand.

Bilde

I løpet av vinteren skal jeg montere den på min gamle FJ.
Men problemet er at det ikke fulgte med innstillings-/ bruksanvisning til demperen. Får vel litt problemer med å justere den inn til våren.

Noen som vet hvordan følgende justeringsmuligheter fungerer og hvordan de skal innstilles:

1: På reservoaret (som henger i slangen) er det 2 stillskruer, en blå som det står + på og en rød med minus på.

2: Helt nederst på demperen, rett over festegaffelen, sitter et svart/ rødt gummihjul som også er stillbart.

3: I tillegg er det i overkant av fjæra 2 store muttere, disse er tydeligvis for forspenning av fjæren. Må tydeligvis ha spesialnøkler for å betjene disse muttrene, disse fulgte ikke med.

Håpen noen har noe informasjon om dette, jeg har søkt på Wilber sine web-sider etter noen opplysninger, men kan ikke finne noe.
Mine sykler:
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: Wilbers demper

Legg inn av cheron »

Få den montert du... Og sett deg på sykkelen og prøv hvordan den er først før du justerer noe... Eller sette alt på HARDT eller MYKT og juster derfra.

Er veldig enkelt å justere! Bare å justere slik det føles behagelig for deg etter noen runder på sykkelen. Har du passasjer, full opppakning strammer du til fjæra og trykket.

Eller mente du hvordan man justerer?

Jeg personlig, med mine 115 kilo, full opppakning har justert min sykkel på veldig stivt/hardt...
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar