Trenger 1KOHM NTC "Thermistor"

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Trenger 1KOHM NTC "Thermistor"

Legg inn av cannon »

Hei
Ser at det er noen elektronikk-kyndige her inne. Fredrik24 og Bjeknez? Flere?
Jeg må reparere fuel-level-sensoren i bensintanken på en Honda, og trenger nevnte komponent. En "Thermistor" er en elektrisk motstand som får redusert motstandsverdi ved høyere temperatur.

Noen som vet hvor det selges slike komponenter? På nett eller fysisk i Oslo-området?

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Trenger 1KOHM NTC "Thermistor"

Legg inn av haakeik »


cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Trenger 1KOHM NTC "Thermistor"

Legg inn av cannon »

Takk, god ide. Skal sjekke der.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Trenger 1KOHM NTC "Thermistor"

Legg inn av oivindg »

Alternativt kan du få tak i det meste av elektronikkomponenter hos ELFA Distrelec på nettet.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Trenger 1KOHM NTC "Thermistor"

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har dette tror jeg. En liten sort sak med to bein. Om det er denne du vil ha vet jeg ikke, men en slik skal jeg rive i hvis du vil ha. Men jeg betaler fanden meg ikke frakta! :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Trenger 1KOHM NTC "Thermistor"

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ser nå du skriver 1kohm. Usikker på om jeg da har det du vil ha. Min blir betraktet som en ren temperatursensor. Aner ikke verdien på den i skrivende stund.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Trenger 1KOHM NTC "Thermistor"

Legg inn av FredrikE24 »

NTCer har karakteristikk hvor man har økende resistans ved synkende temperatur.
Omvendt for PTC hvor du har økende resistans ved økende temperatur.

Merkeverdi er som regel oppgitt ved 25degC.

Videre må du anslå effekten den skal tåle. Trolig ikke rare greiene. Verdier oppgitt normalt i mW(milliwatt).
Maksspenning er også en greie, men ofte går de minste og billigste langt over 12V.

Videre har du verdier som varmeoverføring til omgivelser etc. Som regel oppgitt i mW/K(kelvin) Kelvin og DegC går litt om hverandre med mindre du skal begynne å regne med temperaturer(0degC = 273K). Øker du temperaturen med en grad C, så øker temperaturen tilsvarende i Kelvin.
Uansett sikkert ikke veldig kritisk i ditt tilfelle.

Merkingen på de er som regel lagt opp etter dette systemet, som i ditt tilfelle kan være 102F som betyr 10 x 10^2 ohm

Elfa Distrelec er et godt forslag. De lar deg faktisk bestille enkeltvis, og ikke hundrevis.
De hadde i sin tid utsalg på Storo(Nordpolen) i Oslo.
Før het det bare Elfa, montro om de har blitt kjøpt opp. Er vel kun nettbasert nå om dagen. Var ikke rare besøket de hadde da de pushet komponenter over disk de siste gangene jeg var der.. Så en naturlig utvikling tror jeg.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Trenger 1KOHM NTC "Thermistor"

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 28 apr 2020, 14:51 Jeg ser nå du skriver 1kohm. Usikker på om jeg da har det du vil ha. Min blir betraktet som en ren temperatursensor. Aner ikke verdien på den i skrivende stund.
Kan gjerne måle over den ved temperatur på ca. 25 degC så har du merkeverdien.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Trenger 1KOHM NTC "Thermistor"

Legg inn av Bjerknez »

Skal sjekke senere i kveld :)

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Trenger 1KOHM NTC "Thermistor"

Legg inn av gsx750_80 »

cannon skrev: 28 apr 2020, 12:40 Hei
Ser at det er noen elektronikk-kyndige her inne. Fredrik24 og Bjeknez? Flere?
Jeg må reparere fuel-level-sensoren i bensintanken på en Honda, og trenger nevnte komponent. En "Thermistor" er en elektrisk motstand som får redusert motstandsverdi ved høyere temperatur.

Noen som vet hvor det selges slike komponenter? På nett eller fysisk i Oslo-området?
Ser ut som det er en som har liknende problem, her:
https://www.fireblades.org/threads/954- ... fo.113628/

https://www.bike-parts-honda.com/honda- ... 10-MBW-612
https://www.ebay.com/p/18018931184

Det går antakelig an å finne ut om det er samme komponent som er benyttet i din sykkel.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Trenger 1KOHM NTC "Thermistor"

Legg inn av Bjerknez »

Tar Honda 68 pund for en slik thermistor?????

Koster i så fall 7 kroner for 20 stk. her...
https://www.aliexpress.com/item/3286570 ... hweb201603_

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Trenger 1KOHM NTC "Thermistor"

Legg inn av Bjerknez »

Glem det, jeg så at denne delen var noe annet :)

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Trenger 1KOHM NTC "Thermistor"

Legg inn av gsx750_80 »

Bjerknez skrev: 28 apr 2020, 15:46 Tar Honda 68 pund for en slik thermistor?????

Koster i så fall 7 kroner for 20 stk. her...
https://www.aliexpress.com/item/3286570 ... hweb201603_
At begge har negativ (NTC) temperaturkarakteristikk og kan ha samme resistans under visse forhold, betyr ikke at Honda-delen og en slik komponent fra Ali Express er såpass like at en komponent fra Ali Express (av typen du viser) kan erstatte Honda-delen på en vellykket
måte.
For å ta en analogi: Selv om en kilo småstein og en kilo kjøtt veier det samme, så betyr ikke det dermed at en kilo småstein erstatter en kilo kjøtt for alle formål. Og omvendt.
Feks er det ikke opplagt at en slik komponent fra Ali Express vil tåle omgivelsen Honda-delen skal befinne seg i.
Sist redigert av gsx750_80 den 28 apr 2020, 15:59, redigert 1 gang totalt.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Trenger 1KOHM NTC "Thermistor"

Legg inn av Bjerknez »

gsx750_80 skrev: 28 apr 2020, 15:56
Bjerknez skrev: 28 apr 2020, 15:46 Tar Honda 68 pund for en slik thermistor?????

Koster i så fall 7 kroner for 20 stk. her...
https://www.aliexpress.com/item/3286570 ... hweb201603_
At begge har negativ (NTC) temperaturkarakteristikk og kan ha samme resistans under visse forhold, betyr ikke at Honda-delen og en slik komponent fra Ali Express er er såpass like at en komponent fra Ali Express (av typen du viser) kan erstatte Honda-delen på en vellykket
måte.
For å ta en analogi: Selv om en kilo småstein og en kilo kjøtt veier det samme, så betyr ikke det dermed at en kilo småstein erstatter en kilo kjøtt for alle formål. Og omvendt.
Feks er det ikke opplagt at en slik komponent fra Ali Express vil tåle omgivelsen Honda-delen skal befinne seg i.
Selvsagt er ikke dette opplagt. Har jeg sagt noe annet?

Det ble spurt etter en 1khom thermistor. Dette er en komponent jeg muligens har, men ser jo nå at det kanskje er snakk om en større del?

Jeg vet helt klart forskjellen på gråstein og kjøtt.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Trenger 1KOHM NTC "Thermistor"

Legg inn av gsx750_80 »

Bjerknez skrev: 28 apr 2020, 15:59
gsx750_80 skrev: 28 apr 2020, 15:56
Bjerknez skrev: 28 apr 2020, 15:46 Tar Honda 68 pund for en slik thermistor?????

Koster i så fall 7 kroner for 20 stk. her...
https://www.aliexpress.com/item/3286570 ... hweb201603_
At begge har negativ (NTC) temperaturkarakteristikk og kan ha samme resistans under visse forhold, betyr ikke at Honda-delen og en slik komponent fra Ali Express er er såpass like at en komponent fra Ali Express (av typen du viser) kan erstatte Honda-delen på en vellykket
måte.
For å ta en analogi: Selv om en kilo småstein og en kilo kjøtt veier det samme, så betyr ikke det dermed at en kilo småstein erstatter en kilo kjøtt for alle formål. Og omvendt.
Feks er det ikke opplagt at en slik komponent fra Ali Express vil tåle omgivelsen Honda-delen skal befinne seg i.
Selvsagt er ikke dette opplagt. Har jeg sagt noe annet?

Det ble spurt etter en 1khom thermistor. Dette er en komponent jeg muligens har, men ser jo nå at det kanskje er snakk om en større del?

Jeg vet helt klart forskjellen på gråstein og kjøtt.
Bakgrunnen for min respons her var at du henviste til en nettside der du kunne kjøpe et antall resistanser til en brøkdel av
prisen for en original Honda-del. Det var nærliggende å anta at du kunne tro at de kunne benyttes som alternativ.
Før jeg skrev mitt svar hadde du rukket i noen grad å korrigere deg selv.

Det finnes 1kohm resistanser med en mengde ulike egenskaper. Det går feks på toleranser i forhold til oppgitt verdi,
hvilket gjennomsnittlig effektnivå (W) de tåler, temperaturkarakteristikk mm.

At du kjenner til en del sentrale forskjeller mellom gråstein og kjøtt regnet jeg faktisk med. Det var mer tenkt som en analogi, for å
illustrere at et begrenset antall felles egenskaper hos to eller flere objekter ofte ikke betyr at de kan erstatte hverandre i enhver sammenheng.
mvh

-gsx750_80

Svar