Trenger 1KOHM NTC "Thermistor"

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Trenger 1KOHM NTC "Thermistor"

Legg inn av gsx750_80 »

oivindg skrev: 29 apr 2020, 08:15 Du bør jo kunne detektere folk som kommer seg inn i furtebua ved å grave tunnel under gulvet. Jeg anbefaler LIDAR. Utrolig kult instrument å pusle med.
oivindg skrev: 29 apr 2020, 08:15 Du bør jo kunne detektere folk som kommer seg inn i furtebua ved å grave tunnel under gulvet. Jeg anbefaler LIDAR. Utrolig kult instrument å pusle med.
Tenkte og på muligheten av at folk graver seg inn, spesielt etter å ha sett på El Chapo på Netflix, i det siste. Som de sa på kjøreskolen: "Forvent det uventede".
mvh

-gsx750_80

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Trenger 1KOHM NTC "Thermistor"

Legg inn av cannon »

gsx750_80 skrev: 29 apr 2020, 08:56
oivindg skrev: 29 apr 2020, 08:15 Du bør jo kunne detektere folk som kommer seg inn i furtebua ved å grave tunnel under gulvet. Jeg anbefaler LIDAR. Utrolig kult instrument å pusle med.
oivindg skrev: 29 apr 2020, 08:15 Du bør jo kunne detektere folk som kommer seg inn i furtebua ved å grave tunnel under gulvet. Jeg anbefaler LIDAR. Utrolig kult instrument å pusle med.
Tenkte og på muligheten av at folk graver seg inn, spesielt etter å ha sett på El Chapo på Netflix, i det siste. Som de sa på kjøreskolen: "Forvent det uventede".
Foreslår en lås på døra og mer fokus på MC :crazy:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22920
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Trenger 1KOHM NTC "Thermistor"

Legg inn av Bjerknez »

oivindg skrev: 29 apr 2020, 08:15 Du bør jo kunne detektere folk som kommer seg inn i furtebua ved å grave tunnel under gulvet. Jeg anbefaler LIDAR. Utrolig kult instrument å pusle med.
Da må dem grave seg gjennom fjell i så tillfelle. SÅ mye verdifullt har jeg ikke i kjellern :)

Hva er Lidar?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22920
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Trenger 1KOHM NTC "Thermistor"

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 29 apr 2020, 09:38
gsx750_80 skrev: 29 apr 2020, 08:56
oivindg skrev: 29 apr 2020, 08:15 Du bør jo kunne detektere folk som kommer seg inn i furtebua ved å grave tunnel under gulvet. Jeg anbefaler LIDAR. Utrolig kult instrument å pusle med.
oivindg skrev: 29 apr 2020, 08:15 Du bør jo kunne detektere folk som kommer seg inn i furtebua ved å grave tunnel under gulvet. Jeg anbefaler LIDAR. Utrolig kult instrument å pusle med.
Tenkte og på muligheten av at folk graver seg inn, spesielt etter å ha sett på El Chapo på Netflix, i det siste. Som de sa på kjøreskolen: "Forvent det uventede".
Foreslår en lås på døra og mer fokus på MC :crazy:
Ikke dumt forslag det :)

Dette gjør jeg bare for morroskyld og fordi jeg har lyst. Magnetkontakt på døra er egentlug mer enn bra nok :)

Men bryter dem opp døren, så skader det jo ikke å skremme livskjiten av dem med noen overraskelser. Men nå er jeg litt i «Alene Hjemme» modus...

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Trenger 1KOHM NTC "Thermistor"

Legg inn av gsx750_80 »

Bjerknez skrev: 29 apr 2020, 10:04
oivindg skrev: 29 apr 2020, 08:15 Du bør jo kunne detektere folk som kommer seg inn i furtebua ved å grave tunnel under gulvet. Jeg anbefaler LIDAR. Utrolig kult instrument å pusle med.
Da må dem grave seg gjennom fjell i så tillfelle. SÅ mye verdifullt har jeg ikke i kjellern :)

Hva er Lidar?
LiDAR

LiDAR står for Li ght D etection A nd R anging. Det er en teknologi som opererer under de samme prinsippene; overføring og mottak av et lasersignal for å bestemme tidsvarigheten.Med tiden og lysets hastighet i mediet kan en nøyaktig avstand til observasjonspunktet tas. I LiDAR brukes en laser til å finne serien. Derfor er en nøyaktig posisjon også kjent. Disse dataene, inkludert rekkevidden, kan brukes til å lage 3D-topografi av overflater i en meget høy grad av nøyaktighet.

De fire hovedkomponentene i et LiDAR-system er LASER, skanner og optikk, fotodetektor og mottakerelektronikk og posisjon og navigasjonssystemer.

Ved lasere brukes 600nm-1000nm lasere til kommersielle applikasjoner. I tilfelle av høy presisjonskrav, brukes finere lasere. Men disse lasere kan være skadelige for øynene; Derfor brukes 1550 nm lasere i slike tilfeller.

På grunn av deres effektive 3D-skanning, brukes de i en rekke områder hvor overflateegenskaper er viktige. De brukes i jordbruk, biologi, arkeologi, geomatikk, geografi, geologi, geomorfologi, seismologi, skogbruk, fjernkontroll og atmosfærisk fysikk.

Senderen til et radarsystem sender en radio (eller mikrobølge) puls inn i luften, og en del av denne puls reflekteres av objektene. De reflekterte radiobølgene fanges av mottaker av radarsystemet. Tidsvarigheten fra overføring til mottak av signalet brukes til å beregne rekkevidden (eller avstanden), og vinkelen av reflekterte bølger gir objektets høyde. I tillegg beregnes objektets fart ved hjelp av Doppler-effekten.

https://no.betweenmates.com/difference- ... radar-6977

Radar er på sett og vis beslektet. Fra artikkelen i lenken over:

LiDAR vs RADAR

RADAR og LiDAR er to rekkevidde og posisjoneringssystemer. RADAR ble først oppfunnet av engelsken under andre verdenskrig. De opererer begge under samme prinsipp om bølgene som brukes i spekteret er forskjellige. Derfor er mekanismen som brukes for overføring mottak og beregning betydelig forskjellig.

Teknologiselskapet Novelda, med (bla?) kontorer i Oslo, Trondheim og Kviteseid utvikler radarer på integrerte kretser;
https://www.xethru.com/
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22920
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Trenger 1KOHM NTC "Thermistor"

Legg inn av Bjerknez »

Haha!

Jeg er litt usikker på om ikke dette blir ørlite gran overkill. Alarmsystemet koster mer enn innholdet, hehe.

Men helt sikkert bra greier dette.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Trenger 1KOHM NTC "Thermistor"

Legg inn av cannon »

FredrikE24 skrev: 28 apr 2020, 14:57 NTCer har karakteristikk hvor man har økende resistans ved synkende temperatur.
Omvendt for PTC hvor du har økende resistans ved økende temperatur.

Merkeverdi er som regel oppgitt ved 25degC.

Videre må du anslå effekten den skal tåle. Trolig ikke rare greiene. Verdier oppgitt normalt i mW(milliwatt).
Maksspenning er også en greie, men ofte går de minste og billigste langt over 12V.

Videre har du verdier som varmeoverføring til omgivelser etc. Som regel oppgitt i mW/K(kelvin) Kelvin og DegC går litt om hverandre med mindre du skal begynne å regne med temperaturer(0degC = 273K). Øker du temperaturen med en grad C, så øker temperaturen tilsvarende i Kelvin.
Uansett sikkert ikke veldig kritisk i ditt tilfelle.

Merkingen på de er som regel lagt opp etter dette systemet, som i ditt tilfelle kan være 102F som betyr 10 x 10^2 ohm

Elfa Distrelec er et godt forslag. De lar deg faktisk bestille enkeltvis, og ikke hundrevis.
De hadde i sin tid utsalg på Storo(Nordpolen) i Oslo.
Før het det bare Elfa, montro om de har blitt kjøpt opp. Er vel kun nettbasert nå om dagen. Var ikke rare besøket de hadde da de pushet komponenter over disk de siste gangene jeg var der.. Så en naturlig utvikling tror jeg.
Takker for alle tips. En pakke med NTC'er er nå på vei fra Elfa Distrelec. Så får vi se om jeg gidder å gjøre jobben nå, eller til høsten. Kanskje på en regnværsdag i nær fremtid. Skal uansett teste komponentene mtp om de tåler nedsenking i bensin, og temperatur-følsomhet.

Svar