Justere sykkel for å kjøre med passasjer?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Justere sykkel for å kjøre med passasjer?

Legg inn av PWL »

Mulig dette er et litt dumt spørsmål, men vi prøver likevel, det pleier å dukke opp noen hyggelige svar her :)

Finner mye tips på nett (og på forumet) til kjøring med passasjer, men jeg klarer ikke finne noe om man justerer noe på sykkelen mtp den ekstra vekta? Går det stort sett greit å bare hoppe på? Bør man sjekke/stramme støtdempere eller noe slikt...?

Takker på forhånd :redface
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Justere sykkel for å kjøre med passasjer?

Legg inn av FreewheelBurning »

Mine passasjerer hopper bare på. Det står godkjent for 2 i vognkortet og det går helt greit.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Justere sykkel for å kjøre med passasjer?

Legg inn av cannon »

Litt mer trykk i bakdekket, og gjerne litt strammere forspenning på støtdemper bak.
Dette forutsetter at sykkelen på forhånd er stilt inn for deg alene.
De færreste gidder vel dette, for sporadiske turer med passasjer.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Justere sykkel for å kjøre med passasjer?

Legg inn av FredrikE24 »

Har du mulighet for å spenne opp fjæra, så kan du godt gjøre det om den kjennes sigen ut bak over humper og at du rir gjennom svingene.

Noen sykler har mulighet for dette vha. Hakenøkkel, andre med en knott, andre har ikke i det heletatt. Litt dyrere sykler har dette elektronisk.

Selv vrir jeg på justeringsknotten titt og ofte. Avhengig av last og passasjer.

Dekktrykk har også mye å si.. måtte øke trykket en hel del da jeg lastet opp med bagasje og passasjer. Trodde først dempern sleit, var heller dekket som sleit.
Sist redigert av FredrikE24 den 20 apr 2020, 23:37, redigert 1 gang totalt.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Justere sykkel for å kjøre med passasjer?

Legg inn av AJ »

PWL skrev: 20 apr 2020, 23:21 Mulig dette er et litt dumt spørsmål, men vi prøver likevel, det pleier å dukke opp noen hyggelige svar her :)

Finner mye tips på nett (og på forumet) til kjøring med passasjer, men jeg klarer ikke finne noe om man justerer noe på sykkelen mtp den ekstra vekta? Går det stort sett greit å bare hoppe på? Bør man sjekke/stramme støtdempere eller noe slikt...?

Takker på forhånd :redface
Dette er absolutt et aktuelt spørsmål for mange. Og slett ikke noe dumt spørsmål.
På sykler som den jeg har med forhåndsprogrammerte dempersinnstillinger er kjøring med passasjer og passasjer med bagasje egne innstillinger.
Man merker godt hvordan dempingen justeres når innstillingen endres fra f.eks. solokjøring, kun fører, til kjøring med passasjer og bagasje.
Dempingen strammes ganske mye.
Sånn er det også på sykler uten elektroniske forhåndsinnstillinger. Det hadde jeg ikke på min TDM 900, Triumph Tiger 1050 og Moto Guzzi Stelvio 1200.
På disse måtte jeg justere demping og forspenning med en C-nøkkel som fulgte med sykkelen.
Det var alltid en stor fordel å gjøre denne justeringen før tur med passasjer og bagasje, helt klart.

Så ja, bakdemperen(e) bør strammes når turen skal gjøres med passasjer og bagasje, for best og tryggest mulig kjøreegenskaper.

Særlig mer har ikke jeg å tilføre det du spør om, men det er garantert andre her på MCsiden.no som vet mer om dette enn meg.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Justere sykkel for å kjøre med passasjer?

Legg inn av mekkern »

Spørs jo litt på passasjer også og hva/hvor/hvordan en skal kjøre. En lett passasjer og en liten rolig kjøretur så trenger man stort sett ikke gjøre noen ting..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Justere sykkel for å kjøre med passasjer?

Legg inn av AJ »

mekkern skrev: 20 apr 2020, 23:55 Spørs jo litt på passasjer også og hva/hvor/hvordan en skal kjøre. En lett passasjer og en liten rolig kjøretur så trenger man stort sett ikke gjøre noen ting..
Det er sant.
Men med en gang man skal på lengre tur med passasjer og bagasje og ikke minst kjøre på veier med utfordrende veidekke, så bør man antakelig gjøre noen justeringer.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Justere sykkel for å kjøre med passasjer?

Legg inn av Bjerknez »

PWL skrev: 20 apr 2020, 23:21 Mulig dette er et litt dumt spørsmål, men vi prøver likevel, det pleier å dukke opp noen hyggelige svar her :)

Finner mye tips på nett (og på forumet) til kjøring med passasjer, men jeg klarer ikke finne noe om man justerer noe på sykkelen mtp den ekstra vekta? Går det stort sett greit å bare hoppe på? Bør man sjekke/stramme støtdempere eller noe slikt...?

Takker på forhånd :redface
Det største problemet etter min mening er demperne. Jeg vil påstå at de fleste sykler ikke er beregnet for å kjøre lengre turer med passasjer. Her ville jeg ikke spart på noe når det kom til dempere. Dette har ikek kun med komforten å gjøre, men sikkerheten.

Jeg har selv bråbremset med en 2015 modell MT09 som splungende ny når jeg prøvde den og jeg var alene på sykkelen. Fremdemperne gikk rett i bånn. Med to på sykkelen... grøss og gru...

Det skal sies at det trolig var feil oppsett på sykkelen jeg kjørte, men sykler i rimelige prisklasser har som oftest etter eget erfaring ikke de beste demperne.

Kjørte også en flungende ny Africa Twin. Følte jeg forsvant ned i et svart hull hver gang jeg bråbremset. Sykken gynget og danset under meg og levde sitt eget liv. Det kan ha med at jeg ikke er vant med slike sykler, men uansett så mener jeg gode dempere er en av de viktigste tingene. Spesielt nåpr man skal sitte to på sykkelen over lenger tid.

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: Justere sykkel for å kjøre med passasjer?

Legg inn av PWL »

Takk for svar alle sammen, det var raskt levert! Da undersøker jeg litt mer hvordan jeg kan stille dette på sykkelen min :D
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Svar