Spenningsproblemer

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
JAJ
Innlegg: 7
Registrert: 20 apr 2020, 22:21
Motorsykkelen din: 01 VFR800

Spenningsproblemer

Legg inn av JAJ »

Hei. Jeg kjører 01 VFR800, i fjord vår kjørte jeg en tur på ca 9mil på landeveien og når jeg hadde kjørt en stund i bygater stoppet sykkelen av strømmangel. Jeg fikk hjelp av bilberging med startbooster og sykkelen startet og ladet helt normalt. Jag kjører ikke veldig mye, men noen kortere turer ble det ila sommern, uten problemer. Men på en tur i høst kjørte jeg og parkerte utenfor en butikk, da jeg kom ut for og starte hadde jeg for lite strøm til at starteren slo inn, jeg fikk da noen til å dytte meg i gang og alt var som normalt.
Så hva feiler sykkelen min?? Hjeeelp!

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Spenningsproblemer

Legg inn av HeHy »

Kjører du veldig mange veldig korte turer eller sjeldnere enn 1 gang i uken så kan batteriet tappes av seg selv. Ville anbefalt en vedlikeholdslader som du har en kontakt tilgjengelig å plugge inn når du ikke kjører.
Trenger ikke være noe som helst galt med sykkelen, men kan selvfølgelig være at sykkelen din ikke lader skikkelig, da som regel på grunn av dårlig stator/generator eller en dårlig spenningsregulator. For å finne ut om de er dårlige må du nesten sjekke spenning og ohm ifølge manualen til sykkelen din for å se hvilke verdier som gjelder for din modell.
Kan og være ett batteri som begynner å bli svakt og ikke tar til seg skikkelig lading lengre, du kan og sjekke spenning på dette, samt sjekke spenningsfall ved start, dropper spenningen veldig langt ned når du starter er det en indikasjon på at batteriet burde byttes, dette burde og merkes ved at sykkelen sliter litt med å starte/drar tregt rundt.
Dersom du har 10 tommeltotter og ikke tør å begynne å sjekke selv ville jeg heller satt den på ett verksted. Forumhjelp kan dytte folk i riktig retning, men vil aldri kunne diagnostisere og fikse en sykkel uten å ha den fysisk foran seg for å gjøre jobben.

Sent from my ELE-L29 using Tapatalk


mekkern
Innlegg: 7582
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Spenningsproblemer

Legg inn av mekkern »

Stiller meg bak forrige innlegg- men skal greie småturer og stå et par uker uten prob.-NOE er feil.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

JAJ
Innlegg: 7
Registrert: 20 apr 2020, 22:21
Motorsykkelen din: 01 VFR800

Re: Spenningsproblemer

Legg inn av JAJ »

Takker for tips. Har ikke 10 tommeltotter og har målt ohm på stator, alle tre målingene er innafor data.
Noe er galt ja, tenker jeg også. Etter å ha startet som normalt for så og stoppe etter 9mil kjøring er ikke normalt. Det rare er at etter å ha startet den med startbooster ladet den normalt og jeg kjørte feilfritt i ca 3mnd før det skjedde på nytt. Da dyttet jeg den i gang og alt fungerte som normalt igjen.
Batteriet er ca 2 år og har stått med vedlikeholdslader hele vinteren, får det ikke til og stemme at det er defekt.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Spenningsproblemer

Legg inn av cannon »

Kan tyde på et kontaktproblem som kommer og går ved temperatursvingninger eller vibrasjon. Monter sigarettenneruttak og plugg i et lite digitalt voltmeter. Da kan du følge med på ladespenning under kjøring.
Kjøpes billig på ebay. Kanskje BT?

mekkern
Innlegg: 7582
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Spenningsproblemer

Legg inn av mekkern »

JAJ skrev: 21 apr 2020, 16:58 Takker for tips. Har ikke 10 tommeltotter og har målt ohm på stator, alle tre målingene er innafor data.
Noe er galt ja, tenker jeg også. Etter å ha startet som normalt for så og stoppe etter 9mil kjøring er ikke normalt. Det rare er at etter å ha startet den med startbooster ladet den normalt og jeg kjørte feilfritt i ca 3mnd før det skjedde på nytt. Da dyttet jeg den i gang og alt fungerte som normalt igjen.
Batteriet er ca 2 år og har stått med vedlikeholdslader hele vinteren, får det ikke til og stemme at det er defekt.
her kan problemet ligge... mange "småbatterier" tåler ikke så godt å stå med vedlikeholdslader hele tiden...ELLER at du har noe dårlig kontakt et sted..
selv så lader jeg bare batteriet en gang midt på vinteren og før start på våren-har hatt et par tilfeller gjennom årene med at batteri har kveilet midt i sesongen-ene gangen etter en stopp på 5 minutter(med tenningsnøkkel av) så var det nesten ikke lys i instrumentet..skiftet batteri da og det har nå fungert prikkfritt siden norgestreffet i Fredrikstad i 2010...
Men holder meg unna "GEL" batterier..syre, SMF/AGM og lithiumfepos4 (meget nøye på ladespenning)er godt knall hvis ladinga er i orden.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

JAJ
Innlegg: 7
Registrert: 20 apr 2020, 22:21
Motorsykkelen din: 01 VFR800

Re: Spenningsproblemer

Legg inn av JAJ »

Har kjøpt digitalt voltmeter som jeg skal montere, så får jeg starte sesongen med korte turer og følge med på ladingen. Holder på og går over det meste av koblingspunkter. Jeg vet at batterier kan "tulle" så jeg vurderer å kjøpe nytt for og eliminere den muligheten.
Jeg har inntrykk av at stator og laderele enten virker eller så virker di ikke, så jeg tror ikke det er noe feil med di.
Takker for tips.

mekkern
Innlegg: 7582
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Spenningsproblemer

Legg inn av mekkern »

Nå er jo honda vfr kjent for å spise regulatorer/stator.
Når/hvis du har mulighet så rengjør regulator og innfesting til ramma. Varmeledepasta mellom regulator og ramme skader heller ikke.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1595
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Spenningsproblemer

Legg inn av Kjellrf »

Kan også være at lading forsvinner når stator/regulator blir varme, mens den er bra så lenge motoren ikke er skikkelig gjennomvarm.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

JAJ
Innlegg: 7
Registrert: 20 apr 2020, 22:21
Motorsykkelen din: 01 VFR800

Re: Spenningsproblemer

Legg inn av JAJ »

IMG_20200425_151903.jpg
Prøver det sånn, har en viss oversikt nå.
Lader greit selv på tomgang
Har tenkt på det med varmen ja, mæn det er ikke noen sammenheng i det heller. Har kjørt lengre turer i varmere vær uten problemer.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

JAJ
Innlegg: 7
Registrert: 20 apr 2020, 22:21
Motorsykkelen din: 01 VFR800

Re: Spenningsproblemer

Legg inn av JAJ »

Da har jeg vært en prøvetur og voltmeteret kom til nytte. Jeg kjørte bare noen hundre meter før det ble slutt på ladinga, men etter å ha stoppet og startet ladet den normalt igjen. Dette skjedde flere ganger på en liten runde. Jeg tror det må være ladereleet som feiler. Den lader 14,4 når alt virker og det er vel bra, og da er vel statoren i orden?

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Spenningsproblemer

Legg inn av cannon »

JAJ skrev: 30 apr 2020, 22:14 Da har jeg vært en prøvetur og voltmeteret kom til nytte. Jeg kjørte bare noen hundre meter før det ble slutt på ladinga, men etter å ha stoppet og startet ladet den normalt igjen. Dette skjedde flere ganger på en liten runde. Jeg tror det må være ladereleet som feiler. Den lader 14,4 når alt virker og det er vel bra, og da er vel statoren i orden?
Bra at det funket med voltmeter. Det kan tyde på at regulatoren er gåen, men det kan også være statoren. Prøv å la sykkelen gå på tomgang og følg med på ladespenning mens du drar litt i ledninger og koblinger i området rundt regulator/stator og andre steder. Da kan du finne, eller eliminere kontaktproblemer.
Har du målt stator? Den skal ohmes. Tenning av, koble fra stator-kontakt(3 ledere) og mål. Skal være rundt 1 ohm (tror jeg, sjekk manual) mellom hver av de 3 fasene, og brudd mellom hver fase og jord. Hvis du har avvik her så må stator byttes.
Du nevner "laderele". Mener kanskje regulator/likeretter?

JAJ
Innlegg: 7
Registrert: 20 apr 2020, 22:21
Motorsykkelen din: 01 VFR800

Re: Spenningsproblemer

Legg inn av JAJ »

Takk for tips. Laderele=regulator. Jeg har ohmet stator og den er ok ifg mine målinger. Jeg har vært av med kontaktene til regulatoren og pusset og sprayet, så det skal være ok. Men det kan selvfølgelig være dårlig kontakt noen steder. Jeg søker videre:-)

JAJ
Innlegg: 7
Registrert: 20 apr 2020, 22:21
Motorsykkelen din: 01 VFR800

Re: Spenningsproblemer

Legg inn av JAJ »

Hei igjen. Dårlig vær har ført til altfor lite kjøring.
Oppdaget dagen før 1mai at problemet dukket opp når jeg slo på lysene, var redd det var xenonkittet fra Ebay som lagde problemer så det ble røsket vekk. Men i dag så jeg at problemet er der fortsatt. Lurer på om det er noe muffens med lysbryteren. Hva tror dere?

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Spenningsproblemer

Legg inn av LarsE »

JAJ skrev: 16 mai 2020, 21:00 Hei igjen. Dårlig vær har ført til altfor lite kjøring.
Oppdaget dagen før 1mai at problemet dukket opp når jeg slo på lysene, var redd det var xenonkittet fra Ebay som lagde problemer så det ble røsket vekk. Men i dag så jeg at problemet er der fortsatt. Lurer på om det er noe muffens med lysbryteren. Hva tror dere?
Har større tro på at regulatoren er kaputt. Har den litt dårlig kontakt kan det bli brudd når det går varmt og ting begynner å bevege på seg inni der. Hvis du har mulighet til å skru av framlykta fullstendig, så kan du prøve å øke belastningen på andre måter, f.eks med bremselys, blinklys, horn. Selv om regulatoren er mer sannsynlig vil jeg ikke utelukke lysbryteren 100% helt enda, har vært utenfor rarere feil...

Svar