Yamaha XT660X - Korrekt peiling av oljenivå?
Yamaha XT660X - Korrekt peiling av oljenivå?
Hei og god påske mc folk
Har fått meg min første sykkel, en Yamaha XT660X 2006 mod. Er veldig fornøyd, men etter gårsdagens olje og filterskift er det en ting jeg ikke blir klok på, nemlig hvordan man peiler oljen.
Service manual sier " la motor gå på tomgang i 10-15 min,skru av og la stå flere minutter, deretter peil oljen med sykkelen stående oppreist "
Første gangen var det ikke olje på pinnen i det hele tatt, til tross for at jeg hadde fylt opp 2,9 til slutt etter spesifikasjonene i manualen ( den sier uten filter 2,50l, med filter 2,60, totalt 2,9l ) .
Etter noen km kjøring og minutters hvile renner det noe oljen ut av peilehullet. Etter kort tids hvile går nivået ned og til slutt helt ned til der man ikke kan se noe på pinnen.
Det har ikke kommet opp olje i luftfilteret som mange opplevde ved for mye olje .
Ut ifra søk på nettet er det flere som har hatt dette problemet på "dry sump" og ingen ser helt ut til å bli enige om hva som er korrekt måte å peile på. noen som kan bistå med råd ?
Har fått meg min første sykkel, en Yamaha XT660X 2006 mod. Er veldig fornøyd, men etter gårsdagens olje og filterskift er det en ting jeg ikke blir klok på, nemlig hvordan man peiler oljen.
Service manual sier " la motor gå på tomgang i 10-15 min,skru av og la stå flere minutter, deretter peil oljen med sykkelen stående oppreist "
Første gangen var det ikke olje på pinnen i det hele tatt, til tross for at jeg hadde fylt opp 2,9 til slutt etter spesifikasjonene i manualen ( den sier uten filter 2,50l, med filter 2,60, totalt 2,9l ) .
Etter noen km kjøring og minutters hvile renner det noe oljen ut av peilehullet. Etter kort tids hvile går nivået ned og til slutt helt ned til der man ikke kan se noe på pinnen.
Det har ikke kommet opp olje i luftfilteret som mange opplevde ved for mye olje .
Ut ifra søk på nettet er det flere som har hatt dette problemet på "dry sump" og ingen ser helt ut til å bli enige om hva som er korrekt måte å peile på. noen som kan bistå med råd ?
- Yamaha XT660X 2006 mod
- biker7
- Innlegg: 1304
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Sted: solør
Re: Yamaha XT660X - Korrekt peiling av oljenivå?
nja.. Hvis tørrsump som på min Honda NX650 (oljetank og peilepinne i "ramma") så har jeg aldri blitt klok på dette egentlig..
Har prøvd å peile som boka sier (noen minutter etter kjøring/varm motor), men får som regel forskjellige resultater hver gang..
Alt fra over max til så vidt man skimter olje i tanken. Så har slått meg til ro med at så lenge jeg veit at jeg har fylt riktig mengde, og det er brukbart med olje i tanken, så er det ok. :) (hvis ikke mye blårøyk og store lekkasjer da )
Har prøvd å peile som boka sier (noen minutter etter kjøring/varm motor), men får som regel forskjellige resultater hver gang..
Alt fra over max til så vidt man skimter olje i tanken. Så har slått meg til ro med at så lenge jeg veit at jeg har fylt riktig mengde, og det er brukbart med olje i tanken, så er det ok. :) (hvis ikke mye blårøyk og store lekkasjer da )
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
- biker7
- Innlegg: 1304
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Sted: solør
Re: Yamaha XT660X - Korrekt peiling av oljenivå?
MEN hvis du har fylt 2,9 liter, så kan det fort være for mye olje på den.. For du skriver jo selv 2,6 liter med filter, og oppgitte 2,9 liter er nok da total oljemengde hvis motor feks. har blitt demontert/overhalt.. For man får ikke ut hver dråpe nedi der ved oljeskift vettu.. Kanskje du bør tappe ut 3 dl..
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 37879
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Yamaha XT660X - Korrekt peiling av oljenivå?
Mine forrige sykler hadde pelepinner.
En ganske skråstilt en på TDM 900, som ikke var veldig lett å lese av. På denne slo jeg meg rimelig kjapt til ro med at så lenge det var antydning til olje på pinnen.
Og det viste seg at TDM tørrsumpmotoren ikke brukte målbart med olje mellom skiftintervallene.
Triumph Tiger 1050'en min hadde sort peilepinne i plast !! Var ikke så lett å lese nivået på denne heller, men likevel lettere enn TDM'en.
Mener at Tiger trippelmotoren også er tørrsumpmotor.
V-twinmotoren i Moto Guzzi'en er laget på samme måten som en bilmotor med skikkeli bunnpanne og på denne var det som å peile olja på en bilmotor.
Så til KTM'ene, som ikke har peilepinne, men et avlangt nivåglass, en glasspeilepinne, kan man si. Veldig lett å avlese nivået på denne 1290 V-motoren, som også er en tørrsumpkonstruksjon.
En ganske skråstilt en på TDM 900, som ikke var veldig lett å lese av. På denne slo jeg meg rimelig kjapt til ro med at så lenge det var antydning til olje på pinnen.
Og det viste seg at TDM tørrsumpmotoren ikke brukte målbart med olje mellom skiftintervallene.
Triumph Tiger 1050'en min hadde sort peilepinne i plast !! Var ikke så lett å lese nivået på denne heller, men likevel lettere enn TDM'en.
Mener at Tiger trippelmotoren også er tørrsumpmotor.
V-twinmotoren i Moto Guzzi'en er laget på samme måten som en bilmotor med skikkeli bunnpanne og på denne var det som å peile olja på en bilmotor.
Så til KTM'ene, som ikke har peilepinne, men et avlangt nivåglass, en glasspeilepinne, kan man si. Veldig lett å avlese nivået på denne 1290 V-motoren, som også er en tørrsumpkonstruksjon.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Yamaha XT660X - Korrekt peiling av oljenivå?
ja,det er som du beskriver olje i både motor og ramme der peilepinnen ligger, hele veien med varierende resultat. skal prøve å tappe ut littbiker7 skrev: ↑11 apr 2020, 12:43 nja.. Hvis tørrsump som på min Honda NX650 (oljetank og peilepinne i "ramma") så har jeg aldri blitt klok på dette egentlig..
Har prøvd å peile som boka sier (noen minutter etter kjøring/varm motor), men får som regel forskjellige resultater hver gang..
Alt fra over max til så vidt man skimter olje i tanken. Så har slått meg til ro med at så lenge jeg veit at jeg har fylt riktig mengde, og det er brukbart med olje i tanken, så er det ok. :) (hvis ikke mye blårøyk og store lekkasjer da )
- Yamaha XT660X 2006 mod
Re: Yamaha XT660X - Korrekt peiling av oljenivå?
Merkelig at det skal gjøres så komplisert da gitt.forsøker meg på rådet overnfor og ser hvordan det går. nivåglass hadde vel vært det mest optimaleAJ skrev: ↑11 apr 2020, 13:03 Mine forrige sykler hadde pelepinner.
En ganske skråstilt en på TDM 900, som ikke var veldig lett å lese av. På denne slo jeg meg rimelig kjapt til ro med at så lenge det var antydning til olje på pinnen.
Og det viste seg at TDM tørrsumpmotoren ikke brukte målbart med olje mellom skiftintervallene.
Triumph Tiger 1050'en min hadde sort peilepinne i plast !! Var ikke så lett å lese nivået på denne heller, men likevel lettere enn TDM'en.
Mener at Tiger trippelmotoren også er tørrsumpmotor.
V-twinmotoren i Moto Guzzi'en er laget på samme måten som en bilmotor med skikkeli bunnpanne og på denne var det som å peile olja på en bilmotor.
Så til KTM'ene, som ikke har peilepinne, men et avlangt nivåglass, en glasspeilepinne, kan man si. Veldig lett å avlese nivået på denne 1290 V-motoren, som også er en tørrsumpkonstruksjon.
- Yamaha XT660X 2006 mod
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 37879
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Yamaha XT660X - Korrekt peiling av oljenivå?
Nåja... ikke alltid helt optimal. Bare spør niko her inne om hvor lettvint det er å sjekke oljenivået på TDM 850'en hans . Den har nemlig et usedvanlig klønete plassert nivåglass, altså ingen peilepinne som TDM 900 har.
Men igjen, KTM1290 er den motorsykkelmotoren jeg synes det er overlegent lettest å lese av oljenivået på av de syklene jeg har vært borti
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Yamaha XT660X - Korrekt peiling av oljenivå?
Jepp. Måleglasset på TDM'n fører stort sett til frustrasjon. Jeg gjør som boka sier og får stadig nye resultater. Har endt opp som Biker 7 og sørger for at det er nok, og innimellom mer enn nok, olje på sykkelen. Jeg har nok av og til overfylt, særlig når sykkelen min bruker en del olje og det er fort gjort å bli usikker. Men en ting jeg lurer på, og det er at det på en 850 kubikks motor skal fylles 3,6 liter olje (ved filterskift). Det er da fryktelig mye olje på en såpass liten motor? Betyr det at tørrsumpen trenger så mye olje, eller betyr det at jeg har en del å gå på? Mener å huske at jeg snakka med en kar der TDM'n hadde skåret seg. Han hadde 4 dl igjen på motoren tror jeg han sa.
Ikke er det oljelampe på TDM'n heller!
Ikke er det oljelampe på TDM'n heller!
- biker7
- Innlegg: 1304
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Sted: solør
Re: Yamaha XT660X - Korrekt peiling av oljenivå?
Anbefaler deg å tappe av 3 dl ja, hvis du har fylt på 2,9 liter.. (trolig litt for mye)
Kan forøvrig opplyse om at jeg akkurat nå peilet Dominatorn min, etter en ørliten rekognoserings-tur på grusen.
(fortsatt litt for bløtt og mykt mange plasser..). OG når jeg sjekket olja nå noen minutter etter hjemkomst, så var faktisk nivået nøyaktig midt mellom min og maks ! Men det var nok bare ren flaks denne gangen
Dominatorn skal forøvrig da sjekkes oppreist med peilepinnen ned mot gjenger, IKKE skru ned. :)
Min gamle Honda har faktisk bare 1,95 liter med filter mener jeg. (1,9 uten å evt. skifte det lille "mini-filteret)
Kan forøvrig opplyse om at jeg akkurat nå peilet Dominatorn min, etter en ørliten rekognoserings-tur på grusen.
(fortsatt litt for bløtt og mykt mange plasser..). OG når jeg sjekket olja nå noen minutter etter hjemkomst, så var faktisk nivået nøyaktig midt mellom min og maks ! Men det var nok bare ren flaks denne gangen
Dominatorn skal forøvrig da sjekkes oppreist med peilepinnen ned mot gjenger, IKKE skru ned. :)
Min gamle Honda har faktisk bare 1,95 liter med filter mener jeg. (1,9 uten å evt. skifte det lille "mini-filteret)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
Re: Yamaha XT660X - Korrekt peiling av oljenivå?
skal gjøre et forsøk på det når regnværet gir seg. Men skal man tappe fra bunnen eller fra rammen? det vil vel uansett sirkulere når motoren får noen omdreininger på seg?biker7 skrev: ↑11 apr 2020, 14:26 Anbefaler deg å tappe av 3 dl ja, hvis du har fylt på 2,9 liter.. (trolig litt for mye)
Kan forøvrig opplyse om at jeg akkurat nå peilet Dominatorn min, etter en ørliten rekognoserings-tur på grusen.
(fortsatt litt for bløtt og mykt mange plasser..). OG når jeg sjekket olja nå noen minutter etter hjemkomst, så var faktisk nivået nøyaktig midt mellom min og maks ! Men det var nok bare ren flaks denne gangen
Dominatorn skal forøvrig da sjekkes oppreist med peilepinnen ned mot gjenger, IKKE skru ned. :)
Min gamle Honda har faktisk bare 1,95 liter med filter mener jeg. (1,9 uten å evt. skifte det lille "mini-filteret)
- Yamaha XT660X 2006 mod
- biker7
- Innlegg: 1304
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Sted: solør
Re: Yamaha XT660X - Korrekt peiling av oljenivå?
Skulle vel bli ett fett vil jeg tru.. Ville gjort det enkleste.
Som du sier, sirkulerer når du starter opp.
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
Re: Yamaha XT660X - Korrekt peiling av oljenivå?
takker så mye. skal gi en lyd om hvordan det gikk
- Yamaha XT660X 2006 mod
Re: Yamaha XT660X - Korrekt peiling av oljenivå?
Motoren ble tappet for overskytende olje så det var 2,6l ish igjen. Kjører en runde på noen km for å få varme i motoren, skrur av og lar stå 2 - 3 minutter , peiler stående , da viser nivået midt på pinnen som er korrekt i følge manualen. Takk for hjelpen folkens
- Yamaha XT660X 2006 mod
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6956
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Yamaha XT660X - Korrekt peiling av oljenivå?
Det er to tappeplugger på denne. En for motor og en for oljetank. Du må tappe begge steder + bytte filter for å få ut tilnærmet all olje.
For å peile oljenivå skal du først starte motoren og la den gå seg varm, stoppe motoren og la den stå 2-3 minutter før du peiler.
Dette står i brukermanualen side 6-9/10. Vedlagt om du ikke har den.
For å peile oljenivå skal du først starte motoren og la den gå seg varm, stoppe motoren og la den stå 2-3 minutter før du peiler.
Dette står i brukermanualen side 6-9/10. Vedlagt om du ikke har den.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.