R1 2001 tenner ikke

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Frankiiiboy
Innlegg: 6
Registrert: 08 nov 2009, 17:38
Motorsykkelen din: R1,Fzr600x2,Tzr125.

R1 2001 tenner ikke

Legg inn av Frankiiiboy »

start motoren går helt fint men kommer ikke noe gnist, mer vet jeg ikke. var en yamaha mekaniker som sa det kunne være en giver inne med tennspolene eller noe som kunne være ødelagt, da dette var ett vanlig problem på r1 2001mod, men kan jo også være en løs ledning.. er det noen andre ting det kan være? er det noen måte å se at denne giveren er feil? og hvor er den:)?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: R1 2001 tenner ikke

Legg inn av AJ »

Heisann Frankiiiboy :vs
Og velkommen til Forumet :thumleft
Har Yamaha selv, jeg. Men aldri opplevd det problemet du har med din. KAn ikke gi deg noe lurt svar heller, men siden det er mange dyktige folk innom her så tipper jeg du får et bra svar og en god løsning på problemet etter hvert.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Ragnhild

Re: R1 2001 tenner ikke

Legg inn av Ragnhild »

Ja, velkommen Frankiiiboy :) :-)
Dette må da være en utfordring for Cheron, syns jeg så ham rett her borte?

Frankiiiboy
Innlegg: 6
Registrert: 08 nov 2009, 17:38
Motorsykkelen din: R1,Fzr600x2,Tzr125.

Re: R1 2001 tenner ikke

Legg inn av Frankiiiboy »

heisann og takk for det:) hyggeligt å være her:)
tenkte jeg også kunne si at lys og alt annet går fint. får bare ikke gnist. hjelper nok ikke så mye å si dette men vet aldri:) vertfall ikke jeg!

Brukeravatar
hansraymond
Innlegg: 628
Registrert: 04 nov 2008, 09:29
Motorsykkelen din: 88-HD 66-BSA 85-VF1000 84-vf750s
Sted: Skedsmokorset
Kontakt:

Re: R1 2001 tenner ikke

Legg inn av hansraymond »

hei velkommen tl forumet :janikk :
Hmm første punkt: Sjekk om du får gnist eller ei.. ta en tennplugg i tennkabelen og dra litt på startern for å se om det faktisk kommer gnist, hvis ikke, sjekk kablene, kan noe har løsnet? hvis enda ikke, sjekk om tenn-giverne fungerer, husker jeg ikke feil står CDI boksene under setet på ramma. ?
skal også stå en Crankshaft-sensor på høyre side av veiva, i motoren,
her er forresten en link du kan ha nytte av.. :thumleft

bla nedover siden til Yamaha og velg din modell, last ned og skriv ut sider du trenger, http://www.carlsalter.com/motorcycle-manuals.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
sjekk så kapittelet med feilsøk for din modell, ;e
Hans Raymond ;-)
Live to Ride Ride to Live!

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: R1 2001 tenner ikke

Legg inn av cheron »

hansraymond skrev:hei velkommen tl forumet :janikk :
Hmm første punkt: Sjekk om du får gnist eller ei.. ta en tennplugg i tennkabelen og dra litt på startern for å se om det faktisk kommer gnist, hvis ikke, sjekk kablene, kan noe har løsnet? hvis enda ikke, sjekk om tenn-giverne fungerer, husker jeg ikke feil står CDI boksene under setet på ramma. ?
skal også stå en Crankshaft-sensor på høyre side av veiva, i motoren,
her er forresten en link du kan ha nytte av.. :thumleft

bla nedover siden til Yamaha og velg din modell, last ned og skriv ut sider du trenger, http://www.carlsalter.com/motorcycle-manuals.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
sjekk så kapittelet med feilsøk for din modell, ;e
Hvis jeg ikke husker helt feil er det noen ganske spesielle coiler på denne. Minner meg om at CDI faktisk har tatt kvelden. Og denne er en svakhet som den Yamaha mekanikeren din snakket om.

Har du en kompis eller bekjent med maken sykkel som går? Har du tilgang til verksted? Så kunne du ha byttet ut denne med hans/hennes for å sjekket.
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Frankiiiboy
Innlegg: 6
Registrert: 08 nov 2009, 17:38
Motorsykkelen din: R1,Fzr600x2,Tzr125.

Re: R1 2001 tenner ikke

Legg inn av Frankiiiboy »

Jeg har tatt ut en tennplugg å latt den stå i tennkabelen og tatt den inntil rama for å se om det kommer gnist, men kommer ingenting. har også sjekket kablene sånn hallveis..kan jo være noe jeg ikke har sett. Er tenngiverne det som kalles pickup coil? eller hva er det? Jeg har funnet cdi boksen, men er det mulig å se om den er defekt på noen måte? Og denne crankshaft sensoren? uff..må jeg ut me hele motoren da?:) Hadde vært kjekt med en kompis med samme sykkel men kjenner ingen som har en.

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: R1 2001 tenner ikke

Legg inn av cheron »

Frankiiiboy skrev:Jeg har tatt ut en tennplugg å latt den stå i tennkabelen og tatt den inntil rama for å se om det kommer gnist, men kommer ingenting. har også sjekket kablene sånn hallveis..kan jo være noe jeg ikke har sett. Er tenngiverne det som kalles pickup coil? eller hva er det? Jeg har funnet cdi boksen, men er det mulig å se om den er defekt på noen måte? Og denne crankshaft sensoren? uff..må jeg ut me hele motoren da?:) Hadde vært kjekt med en kompis med samme sykkel men kjenner ingen som har en.
Inntil ramma på sykkelen? Prøv å legg de på motorblokka...
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Frankiiiboy
Innlegg: 6
Registrert: 08 nov 2009, 17:38
Motorsykkelen din: R1,Fzr600x2,Tzr125.

Re: R1 2001 tenner ikke

Legg inn av Frankiiiboy »

da prøvde jeg det også. null gnist:(

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: R1 2001 tenner ikke

Legg inn av cheron »

Fint... Eller kanskje ikke fint, men fikk dobbelt sjekket om du hadde gnist eller ikke.

Da er det noe i det han mekanikeren din sa eller gåen cdi, coil...
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: R1 2001 tenner ikke

Legg inn av FJZZR »

Nå har denne sykkelen (så vidt jeg husker) to helt adskilte coiler, og siden det ikke tenner i det hele tatt, så er det lite sannsynlig at begge er gått føyken samtidig.
Sylinder 1 og 4 deler coil, det samme gjør 2 og 3 (de to i midten)

Er nok en felles komponent.
Som tennings boksen, eller impuls giver. Sistnevnte er ofte to "enkle" givere (To og to sylindre sammen) men er ofte seriekoblet og viklet "hver sin vei", slik at den ene gir positive og den andre negative pulser.
Har du et multi meter (eller kjenner noen som har) kan du ohme disse, og er det brudd, så er de ihvertfall gåen. (Tenning av når du ohmer)
Sjekk samtidig 12v inn på tenningsmodul (her kalt cdi) og på den "kalde siden" av coilene med tenninga på.

Siden det er en 2001 så har den kanskje injection?? er tenning og inprøytning en og samme modul (slik som Bosch motronic/ BMW)?

Lykke til!!!!

Frankiiiboy
Innlegg: 6
Registrert: 08 nov 2009, 17:38
Motorsykkelen din: R1,Fzr600x2,Tzr125.

Re: R1 2001 tenner ikke

Legg inn av Frankiiiboy »

Det er den siste modellen til R1 som har forgassere:) og det liker jeg! Elsker lyden!
Men jeg fikk tak i en service manual og ett multimeter og satte meg ned for å lære hvordan det funket.
Tok meg 15minutter etter jeg hadde lært hvordan man feilsøker til jeg fant ut problemet!
Det var pickup coilen som var gåen, så jeg fikk tak i en ny(brukt) og fikk startet opp sykkelen sekundet jeg trykka inn startknappen! Så jeg tok meg en liten tur..men ble litt kort, 3 minutter sikkert. Det var meget glatt! og jeg snudde hjem fort!
Så jeg anbefaler alle som har ett elektrisk problem finne frem service manualen og få tak i ett multimeter!
Da kommer man ganske sikkert langt og finner sikkert ut hva problemet er! det gjorde vertfall jeg! og jeg lærte noe nytt! så gleder meg nesten til neste gang jeg får ett elektrisk problem, da er jeg klar!:)
Takk for alle tipsene!

Ragnhild

Re: R1 2001 tenner ikke

Legg inn av Ragnhild »

:thumleft

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: R1 2001 tenner ikke

Legg inn av cheron »

Frankiiiboy skrev: så gleder meg nesten til neste gang jeg får ett elektrisk problem, da er jeg klar!:)
Håper du slipper unna flere elektriske problemer jeg ;) Jeg hater dem!
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
hansraymond
Innlegg: 628
Registrert: 04 nov 2008, 09:29
Motorsykkelen din: 88-HD 66-BSA 85-VF1000 84-vf750s
Sted: Skedsmokorset
Kontakt:

Re: R1 2001 tenner ikke

Legg inn av hansraymond »

Flott at det ordnet seg uten noen større utlegg.. :thumleft
da er det bare å vente på at våren skal komme!! :roll
Hans Raymond ;-)
Live to Ride Ride to Live!

Svar