Høytalere i hjelm

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Høytalere i hjelm

Legg inn av Jompa »

Jeg har en ide om å montere høytalere i helhjelmen min, en Shoei Quest.
Det er plass til et par flate høytalere med maks diameter 50mm.
Teker å koble med kabel fra sykkelens 7-pins kontakt med en passende kontakt på hjelmem.
Ikke noen bluetooth eller kobling mot mobil.
Hva slags høytalere skal man velge ? Kvalitet/pris.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Høytalere i hjelm

Legg inn av Ketil »

Hei! Jeg monterte et par av disse inne i hjelmen https://www.clasohlson.com/no/Koss-Port ... 0QQAvD_BwE
De er rimelige og gir bra lyd synes jeg. Jeg vet ikke hvordan det blir med å finne rett kabeltilkobling mot hjelmen. Jeg brukte kun høyttalerelementene og koble disse til intercomen i hjelmen.

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Høytalere i hjelm

Legg inn av LarsE »

JBL og Cardo har slått seg sammen og JBL har derfor laget noen ganske gode høyttalere, som du også kan kjøpe fritt (for å oppgradere eldre Cardo-enheter) Disse har vanlig 3,5mm kontakt, om enn litt kort kabel. Har disse på intercomen min og kan skrive under på at de funker bra, selv med ørepropper i.

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Høytalere i hjelm

Legg inn av kgjersda »

LarsE skrev: 11 apr 2020, 11:53 JBL og Cardo har slått seg sammen og JBL har derfor laget noen ganske gode høyttalere, som du også kan kjøpe fritt (for å oppgradere eldre Cardo-enheter) Disse har vanlig 3,5mm kontakt, om enn litt kort kabel. Har disse på intercomen min og kan skrive under på at de funker bra, selv med ørepropper i.
Er det verdt å oppgradere høytalerene? Har vanlige packtalk, men koster jo rundt tusenlappen for å oppgradere. :scratch
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

tunmag
Innlegg: 39
Registrert: 25 mai 2015, 11:08
Motorsykkelen din: Husqvarna SMR511
Sted: Ryfylke

Re: Høytalere i hjelm

Legg inn av tunmag »

kgjersda skrev: 11 apr 2020, 13:12
LarsE skrev: 11 apr 2020, 11:53 JBL og Cardo har slått seg sammen og JBL har derfor laget noen ganske gode høyttalere, som du også kan kjøpe fritt (for å oppgradere eldre Cardo-enheter) Disse har vanlig 3,5mm kontakt, om enn litt kort kabel. Har disse på intercomen min og kan skrive under på at de funker bra, selv med ørepropper i.
Er det verdt å oppgradere høytalerene? Har vanlige packtalk, men koster jo rundt tusenlappen for å oppgradere. :scratch
Jeg kjøpte meg ett Koss porta pro som jeg demonterte og stappet inni hjelmen, stor forberding og koster ca 300,-

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Høytalere i hjelm

Legg inn av Bjerknez »

Hvordan lyden blir kommer mer ann på hvor god passform det er mellom ørene og høytalerene enn selve kvaliteten på lyden. Den blir uansett ikke noe særlig med tanke på vindstøy etc.

Jeg har prøvd det meste der og jeg synes ikke jeg får tilfredstillende lyd av noen av løsningene jeg har prøvd. Jeg hører musikken, og skrur jeg opp for å overdøve støyen, så får jeg ikke akkurat gåsehud for å si det pent. Den beste løsningen jeg har prøvd var likevel ett par Koss Porta Pro. Brukte mye tid på og bygge ut disse slik at dem kom nærme ørene. Lyden ble grei, men ingen høydare det heller.

Hvis du får til å bygge ut koss høytalerne såpass mye at dem presser mot ørene blir nok lyden bra. Men selv ble jeg vertfall aldri fornøyd.

Jeg tror uten tvil at formstøpte ørepropper med lyd er det aller beste, hvis du synes det er greit å kjøre rundt med fremmedlegeme i ørene. Men det har jeg ikke testet selv.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Høytalere i hjelm

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har testet høytalerene som fulgte med min Schuberth C4 Pro. Det er en stor vits. Helt ok til prat over intercom, men til musikk er dem ikke egnet i det hele tatt.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Høytalere i hjelm

Legg inn av Dansekris »

Jeg gir beng i hele opplegget med høyttaler i hjelmen. Det vil aldri bli særlig bra, og jeg trenger strengt tatt ikke enda mer lyd direkte på øret når det støyer så mye som det gjør.

Skal bestille meg skikkelige in ear monitors som lages på avstøpningen av ørene mine. De gir fanatstisk lyd og demper 30db. Det betyr at man kan ha relativt lavt volum i proppene samtidig som man får god beskyttelse fra vindstøyen. De jeg ser på koster rundt 3000kr eks avstøpning. Jeg har heldigvis tatt en avstøpning fra før jeg kan bruke.

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Høytalere i hjelm

Legg inn av kgjersda »

Nå må det sies at det er ganske kresen på lyd i hjelm Bjerknez. :knegg

Jeg har lyst å bruke formstøpte ørepropper men ser ikke helt hvordan jeg skal klare å kombinere det med packtalken. Hele den prosedyren med å koble fra og til minijacken blir litt for travel.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Høytalere i hjelm

Legg inn av Dansekris »

kgjersda skrev: 11 apr 2020, 16:56 Nå må det sies at det er ganske kresen på lyd i hjelm Bjerknez. :knegg

Jeg har lyst å bruke formstøpte ørepropper men ser ikke helt hvordan jeg skal klare å kombinere det med packtalken. Hele den prosedyren med å koble fra og til minijacken blir litt for travel.
Du hører jo fortsatt hva som blir sagt gjennom intercommet. Skal det preikes stopper du bare musikken. Mine formstøpte støypropper er helt tette og demper 30db. Aldri hatt noe problem med å høre hva som blir sagt med proppene i.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Høytalere i hjelm

Legg inn av Bjerknez »

kgjersda skrev: 11 apr 2020, 16:56 Nå må det sies at det er ganske kresen på lyd i hjelm Bjerknez. :knegg

Jeg har lyst å bruke formstøpte ørepropper men ser ikke helt hvordan jeg skal klare å kombinere det med packtalken. Hele den prosedyren med å koble fra og til minijacken blir litt for travel.
Hadde du kjent meg hadde du aldri forbunnet meg med tittelen lydfrik. Men jeg vil høre musikken når jeg kjører og jeg vil gjerne kunne skille mellom klapping og bass slag.

Jeg har som dansekris også gitt opp dette med lyd helt i hjelmen. Jeg orker bare ikke å styre mer med det. :sk?

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Høytalere i hjelm

Legg inn av Juicebox »

At det skal ta deg mer enn 5 minutter før du kan starte å kjøre er for meg håpløst. Jeg kan ikke se for meg at man kan tre på hjelmen der øreproppene fortsatt sitter 100% bra 10/10 av gangene.

Om høyttaleren ikke sitter nærme nok ørene dine i hjelmen så har du sikkert for stor hjelm eller for gammel.

Om vindstøy er et problem så er hjelmen rett og slett for dårlige for intercom og musikk i hjelmen.

På grunn av den praktiske delen så ville jeg aldri ha brukt propper i hjelmen. Jeg vil så raskt som mulig hoppe på sykkelen og kjøre. Man skulle tro at motorsyklister er raskere enn billister å starte, men det tar en god del tid å ta på hjelmen, dra ørene på plass og strappe up for å så ta på hanskene. Selvfølgelig ruse på motoren et par ganger før man tar av. Tenk om man må styre med ørepropper som aldri sitter bra etter første forsøk. Det kan sammenlignes med USB kabelen som tar minst 3 forsøk før man får koblet det riktig opp.

Men til spørsmålet til ts, hvorfor ikke trådløst? Det er 100 ganger mer praktisk og man slipper å tenke på å koble fysisk på og av når man tar av eller på hjelmen. Skal ikke så lenge til før all mini Jack blir borte. Trådløs er fremtiden

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Høytalere i hjelm

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg har operert inn Porta Pro inn i den originale SRC-kragen til Schubert. Å kline inn disse og tro at alt skal bli mye bedre, vil bli litt skuffet.

Jeg har laget et lukket kammer bak høyttalerne i sidene på hjelmen. Det gjør at de spiller mye strammere. Du trenger feks. Et PVC-rør i riktig diameter som du kapper i ønsket bredde(dybde) og limer på baksiden av høyttaleren. Som igjen limes fast i hjelmen. Det er viktig at det er tett mellom for- og bakside av høyttaleren, ellers er det poengløst.

De originale Schubert-høyttalerne er fysisk mindre, men med lukket bakside.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Høytalere i hjelm

Legg inn av Dansekris »

Juicebox skrev: 11 apr 2020, 17:21 At det skal ta deg mer enn 5 minutter før du kan starte å kjøre er for meg håpløst. Jeg kan ikke se for meg at man kan tre på hjelmen der øreproppene fortsatt sitter 100% bra 10/10 av gangene.

Om høyttaleren ikke sitter nærme nok ørene dine i hjelmen så har du sikkert for stor hjelm eller for gammel.

Om vindstøy er et problem så er hjelmen rett og slett for dårlige for intercom og musikk i hjelmen.

På grunn av den praktiske delen så ville jeg aldri ha brukt propper i hjelmen. Jeg vil så raskt som mulig hoppe på sykkelen og kjøre. Man skulle tro at motorsyklister er raskere enn billister å starte, men det tar en god del tid å ta på hjelmen, dra ørene på plass og strappe up for å så ta på hanskene. Selvfølgelig ruse på motoren et par ganger før man tar av. Tenk om man må styre med ørepropper som aldri sitter bra etter første forsøk. Det kan sammenlignes med USB kabelen som tar minst 3 forsøk før man får koblet det riktig opp.

Men til spørsmålet til ts, hvorfor ikke trådløst? Det er 100 ganger mer praktisk og man slipper å tenke på å koble fysisk på og av når man tar av eller på hjelmen. Skal ikke så lenge til før all mini Jack blir borte. Trådløs er fremtiden
Skjønte ikke helt hvem du sikter til her, men la meg svare for egen del.

Disse øreproppene jeg skal kjøpe er profesjonelle monitorer som fyller øret. Kabelen går opp og bak øret for de møtes i nakke/bakhodet der de låses og strammes. Disse sitter bom fast etter at de er skrudd inn i øret.

Tror kanskje du undervurderer hvor mye vindstøy det er er på en oppreist sykkel med vindskjerm. Selv har jeg en av de mest støydempende hjelmene på markedet (GT Air), og turbulensen/vindstøyen er til tider sinnsykt på motorveien over 100 km/t. Jeg kjører ofte langt og lenge aleine, så null stress å bruke tid på å sette inn propper og koble til telefon. Kommer ikke til å gidde det når jeg bare skal kjøre til jobb.

Rha
Innlegg: 287
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Høytalere i hjelm

Legg inn av Rha »

Dansekris skrev: 11 apr 2020, 17:44
Juicebox skrev: 11 apr 2020, 17:21 At det skal ta deg mer enn 5 minutter før du kan starte å kjøre er for meg håpløst. Jeg kan ikke se for meg at man kan tre på hjelmen der øreproppene fortsatt sitter 100% bra 10/10 av gangene.

Om høyttaleren ikke sitter nærme nok ørene dine i hjelmen så har du sikkert for stor hjelm eller for gammel.

Om vindstøy er et problem så er hjelmen rett og slett for dårlige for intercom og musikk i hjelmen.

På grunn av den praktiske delen så ville jeg aldri ha brukt propper i hjelmen. Jeg vil så raskt som mulig hoppe på sykkelen og kjøre. Man skulle tro at motorsyklister er raskere enn billister å starte, men det tar en god del tid å ta på hjelmen, dra ørene på plass og strappe up for å så ta på hanskene. Selvfølgelig ruse på motoren et par ganger før man tar av. Tenk om man må styre med ørepropper som aldri sitter bra etter første forsøk. Det kan sammenlignes med USB kabelen som tar minst 3 forsøk før man får koblet det riktig opp.

Men til spørsmålet til ts, hvorfor ikke trådløst? Det er 100 ganger mer praktisk og man slipper å tenke på å koble fysisk på og av når man tar av eller på hjelmen. Skal ikke så lenge til før all mini Jack blir borte. Trådløs er fremtiden
Skjønte ikke helt hvem du sikter til her, men la meg svare for egen del.

Disse øreproppene jeg skal kjøpe er profesjonelle monitorer som fyller øret. Kabelen går opp og bak øret for de møtes i nakke/bakhodet der de låses og strammes. Disse sitter bom fast etter at de er skrudd inn i øret.

Tror kanskje du undervurderer hvor mye vindstøy det er er på en oppreist sykkel med vindskjerm. Selv har jeg en av de mest støydempende hjelmene på markedet (GT Air), og turbulensen/vindstøyen er til tider sinnsykt på motorveien over 100 km/t. Jeg kjører ofte langt og lenge aleine, så null stress å bruke tid på å sette inn propper og koble til telefon. Kommer ikke til å gidde det når jeg bare skal kjøre til jobb.
Jeg kjører også men "in ear monitors" dette er kjempe behagelig. i løpet av to sessonger er det ikke mere en et fåtall ganger jeg har mått sette dem inn på nytt. Har ikke mere tinitus etter en dagpå sykkel, enn det jeg har på morgenen. uten så suser og piper øra resten av dagen (høyere og mere intenst enn ellers)
Atpå til har jeg fordelen med at jeg hører komunikasjon/musikk/telefon og det mest viktigste av alt lydbok uten problemer.

shure se215 :thumleft
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Svar