Fylte for mye luft i dekket

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
tosu
Innlegg: 11
Registrert: 30 jun 2019, 10:40
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2016
Sted: Asker

Fylte for mye luft i dekket

Legg inn av tosu »

Var på bensinstasjonen i stad for å fylle luft i dekkene. Det var to slanger der. Den ene hadde et digitalt barometer mens den andre hadde et analogt ett. Jeg tok slangen med det analoge og begynte å fylle luft i bakdekket. Den analoge indikatoren rykket seg ikke mens jeg fylte luft, så til slutt stoppet jeg og bestemte meg for å prøve den andre slangen. Da viste det digitale barometeret at trykket var kommet opp i 4,8 bar. Dekket mitt har en makskapasitet på 2,9 bar. Da jeg innså feilen min begynte jeg å slippe luften ut av dekket deretter fylte jeg på med luft igjen til det digitale barometeret indikerte 2,9 bar. Dekket hadde altså ikke for høyt trykk i mer enn ca. 5 minutter.

Tror dere dette kan ha skadet dekket, eller tror dere det går fint? Det dreier seg om et Pirelli Diablo Rosso Corsa dekk.
Sist redigert av tosu den 10 apr 2020, 17:00, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fylte for mye luft i dekket

Legg inn av Bjerknez »

tosu skrev: 10 apr 2020, 16:48 Var på bensinstasjonen i stad for å fylle luft i dekkene. Det var to slanger der. Den ene hadde et digitalt barometer mens det andre hadde et analogt ett. Jeg tok slangen med det analoge og begynte å fylle luft i bakdekket. Den analoge indikatoren rykket seg ikke mens jeg fylte luft, så til slutt stoppet jeg og bestemte meg for å prøve den andre slangen. Da viste det digitale barometeret at trykket var kommet opp i 4,8 bar. Dekket mitt har en makskapasitet på 2,9 bar. Da jeg innså feilen min begynte jeg å slippe luften ut av dekket deretter fylte jeg på med luft igjen til det digitale barometeret indikerte 2,9 bar. Dekket hadde altså ikke for høyt trykk i mer enn ca. 5 minutter.

Tror dere dette kan ha skadet dekket, eller tror dere det går fint? Det dreier seg om et Pirelli Diablo Rosso Corsa dekk.
Kan ikke tenke meg at dette har noe å si. Men andre vet dette sikkert bedre enn meg.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6963
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Fylte for mye luft i dekket

Legg inn av Jompa »

Neida, null problem.
Når andre dekk enn mcdekk monteres på felg må lufttrykket noen ganger dobles før dekket spretter ut på felgen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: Fylte for mye luft i dekket

Legg inn av space-ace »

Jeg måtte kjøre på med 9 bar på framdekket mitt før at det skulle sette seg på felgen. Null problem

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Fylte for mye luft i dekket

Legg inn av kjellv »

Nei det har gått bra. Med så høyt trykk som du hadde en stund ville det om det hadde gått galt skjedd med et kraftig smell. Begynner corden å rakne så skjer det veldig fort.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Fylte for mye luft i dekket

Legg inn av E-strom »

Hvis noe hadde gått galt hadde du visst det lenge før du kunne skrive noe her :lol
- ikke uvanlig å dytte inn både 4 og 6 kilo for å få dekket riktig på felgen ved montering
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Svar