Justere ventiler på ducati selv?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Justere ventiler på ducati selv?

Legg inn av space-ace »

Har en 748 som jeg ikke vet når ventilene ble justert sist på. Det er tid for registrrbytte også i år, så da kan det være greit å gjøre dette.

Har sjekket med verksted og jeg synes det var veldig dyrt. Så da tenker jeg å sjekke litt hvordan dette er å gjøre selv? Noen som har erfaringer å dele?

Jeg byttet registerreim selv forrige gang og det var en grei sak. Har middels kompetanse på skruing

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Justere ventiler på ducati selv?

Legg inn av Jompa »

space-ace skrev: 01 mar 2020, 22:50 Har en 748 som jeg ikke vet når ventilene ble justert sist på. Det er tid for registrrbytte også i år, så da kan det være greit å gjøre dette.

Har sjekket med verksted og jeg synes det var veldig dyrt. Så da tenker jeg å sjekke litt hvordan dette er å gjøre selv? Noen som har erfaringer å dele?

Jeg byttet registerreim selv forrige gang og det var en grei sak. Har middels kompetanse på skruing
Middels kompetanse, en god manual og IKKE en Youtubefilm der en gjøk beuker 3/4 av tida på å prate om seg selv og sitt favorittverktøy, nødvendig verktøy og nøyaktighet..... vel da bør justeringa være en kurant sak.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Justere ventiler på ducati selv?

Legg inn av FredrikE24 »

Ventiljustering er strengt tatt ikke nødvendig med mindre det måles å være utenfor spec. Å måle dreier seg om å skru så man kommer inn dit og får målt. Bør ikke være noe problem. Ren skruing.

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: Justere ventiler på ducati selv?

Legg inn av space-ace »

FredrikE24 skrev: 01 mar 2020, 23:20 Ventiljustering er strengt tatt ikke nødvendig med mindre det måles å være utenfor spec. Å måle dreier seg om å skru så man kommer inn dit og får målt. Bør ikke være noe problem. Ren skruing.
det har du helt rett i. motoren høres jo helt fin ut, så kan hende det er innafor spec. men greit å vite at alt er ok.

leser at det er endel problemer med legeringen på ventilarmene på disse, er spent på om dette er tilfelle på denne også.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Justere ventiler på ducati selv?

Legg inn av simpson »

Det var problemer med vippearmene på de første modellene, men fra 99-2000 tallet bør det ikke være noen problemer.
Men tviler på at du har problemer da dette vil være utbedret for mange år siden.
Det som skjedde var at det var ett krombelegg som flasset/løsnet og skapte problemer. Men du kan ikke kjøre 10.000 vis av km med de gamle vippearmene.
Det kom ganske kjapt nye, bedre armer.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Justere ventiler på ducati selv?

Legg inn av cannon »

Det er vel desmo-styrte ventiler på 748. Derfor en litt mer omfattende prosedyre hvis det trengs justering, og også ved måling av klaringer.
Det er ingen ventilfjærer i disse motorene, og det må sjekkes klaringer for både ventilåpning og for ventillukking.
Men enig med forrige her, det handler om å være nøye, og å følge oppskriften:)

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: Justere ventiler på ducati selv?

Legg inn av space-ace »

simpson skrev: 02 mar 2020, 06:49 Det var problemer med vippearmene på de første modellene, men fra 99-2000 tallet bør det ikke være noen problemer.
Men tviler på at du har problemer da dette vil være utbedret for mange år siden.
Det som skjedde var at det var ett krombelegg som flasset/løsnet og skapte problemer. Men du kan ikke kjøre 10.000 vis av km med de gamle vippearmene.
Det kom ganske kjapt nye, bedre armer.

Det kan fort være byttet tidligere. Men jeg har ingen tidligere historikk. Sykkelen ble kjøpt på 43.000km og har nå gått 52.000

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: Justere ventiler på ducati selv?

Legg inn av space-ace »

cannon skrev: 02 mar 2020, 09:49 Det er vel desmo-styrte ventiler på 748. Derfor en litt mer omfattende prosedyre hvis det trengs justering, og også ved måling av klaringer.
Det er ingen ventilfjærer i disse motorene, og det må sjekkes klaringer for både ventilåpning og for ventillukking.
Men enig med forrige her, det handler om å være nøye, og å følge oppskriften:)
Stemmer, det er desmo-ventiler. 97-modell dette. Desmoquattro heter motoren. Jeg har forøvrig aldri justert ventiler på annet kjøretøy tidligere heller. Ser ut til at målingen er kurrant, men om det må byttes shims blir det litt mere

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Justere ventiler på ducati selv?

Legg inn av mekkern »

space-ace skrev: 02 mar 2020, 17:41
cannon skrev: 02 mar 2020, 09:49 Det er vel desmo-styrte ventiler på 748. Derfor en litt mer omfattende prosedyre hvis det trengs justering, og også ved måling av klaringer.
Det er ingen ventilfjærer i disse motorene, og det må sjekkes klaringer for både ventilåpning og for ventillukking.
Men enig med forrige her, det handler om å være nøye, og å følge oppskriften:)
Stemmer, det er desmo-ventiler. 97-modell dette. Desmoquattro heter motoren. Jeg har forøvrig aldri justert ventiler på annet kjøretøy tidligere heller. Ser ut til at målingen er kurrant, men om det må byttes shims blir det litt mere
du må ha en egen tolk for å måle shims.
ellers er det ganske rett frem.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar