lufftrykk 33psi forran 36 bak ok?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
kif83
Innlegg: 40
Registrert: 20 des 2019, 11:05
Motorsykkelen din: Honda CB500X 2020
Sted: Florø

lufftrykk 33psi forran 36 bak ok?

Legg inn av kif83 »

Ser i manualen står det 33psi forran og 36 bak. på -150kg
også 33 og 42psi på 150-210kg.
Er personen som sitter på sykkelen vekta viser til sant? eller er det vekta på sykkelen?
Fylte førstnevnte 33 og 36, synest det virker litt lite når eg trakker nede på felgen med foten. Skal eg ha i litt mer montro :scratch eller bare holde meg til det manualen sier
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: lufftrykk 33psi forran 36 bak ok?

Legg inn av ejs »

Ett gammelt kjerringråd er at dekktrykket er riktig når forskjellen mellom kaldt og varmt dekk er ca. 10 prosent.
For eksempel 33 før kjøring og 36 når det er kjørt ei stund.
If it ain't broke, I'll break it.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: lufftrykk 33psi forran 36 bak ok?

Legg inn av cannon »

Følg manualen, og sjekk at trykkmåleren viser riktig.

Brukeravatar
kif83
Innlegg: 40
Registrert: 20 des 2019, 11:05
Motorsykkelen din: Honda CB500X 2020
Sted: Florø

Re: lufftrykk 33psi forran 36 bak ok?

Legg inn av kif83 »

Ok, nå var dekka kalde da sykkelen har stått. Kjøre på det manualen sier da.
Ja kjøpte digital luftrykkmåler idag og sjekka da eg ikke stolte på den lille kina kompressoren eg brukte og fylle luft med.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1595
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: lufftrykk 33psi forran 36 bak ok?

Legg inn av Kjellrf »

Hva slags sykkel?
Generelt er det bedre å ha litt mye luft i dekkene, da går de litt kjøligere og det blir mindre slitasje, spesielt midt på bakdekket.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: lufftrykk 33psi forran 36 bak ok?

Legg inn av cannon »

Kjellrf skrev: 19 feb 2020, 15:44 Hva slags sykkel?
Generelt er det bedre å ha litt mye luft i dekkene, da går de litt kjøligere og det blir mindre slitasje, spesielt midt på bakdekket.
Høyere trykk gir mer slitasje midt på dekket, ikke mindre.
Høyere trykk gir også mer varmeutvikling, og det er som regel positivt for grepet. Jeg anbefaler uansett å følge manualen.
....og dermed er vel ts totalt forvirret....;)

Brukeravatar
MaGr
Innlegg: 59
Registrert: 11 feb 2020, 18:19
Motorsykkelen din: KTM SuperDuke R 1290
Sted: Buskerud ;)

Re: lufftrykk 33psi forran 36 bak ok?

Legg inn av MaGr »

cannon skrev: 19 feb 2020, 15:59
Kjellrf skrev: 19 feb 2020, 15:44 Hva slags sykkel?
Generelt er det bedre å ha litt mye luft i dekkene, da går de litt kjøligere og det blir mindre slitasje, spesielt midt på bakdekket.
Høyere trykk gir mer slitasje midt på dekket, ikke mindre.
Høyere trykk gir også mer varmeutvikling, og det er som regel positivt for grepet. Jeg anbefaler uansett å følge manualen.
....og dermed er vel ts totalt forvirret....;)
Om det er lurt å fylle litt mer, eller litt mindre luft en anbefalt er noe en selv må prøve seg fram til.
Jeg mener cannon gir feil opplysninger her. Med lavt trykk blir det mer bevegelse i gummien, dette gir mere varme. For de fleste vil nok dette gi bedre grep, men raskere slitasje.
Det at høyt trykk gir mer slitasje midt på dekket blir da også feil.
Men derimot på ett bildekk. Man ser det fort på ett bredt lavprofildekk, det vil bule på midten.
Min MC historikk:
82’ Suzuki GSX 750/1100, 84’ Honda VF 750F, 86’ Kawasaki GPZ 1000RX, 96’ Kawasaki ZX-7R Ninja,
98’ Suzuki TL 1000R, 98’ Honda CBR 900RR, 98’ Boom Trike, 98’ Honda CBR 900RR, 02’ Honda CBR 954RR,
04’ Aprilia RSV 1000R og nå 14’ KTM SuperDuke R 1290

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: lufftrykk 33psi forran 36 bak ok?

Legg inn av kjellv »

Ikke så veldig forvirrende synes jeg.
Kjører du alene og ikke veier noe særlig over 150 kg så bruker du første alternativ. Har du passasjer og opp mot makslast så må trykket økes til andre alternativ. Du står ellers fritt til å kjøre med lufttrykk mellom disse to alternativ dersom du føler det blir riktigere.
Riktig dekktrykk i forhold til last er viktig både for veigrep og for hvordan dekkene slites. Det er lett å se på et halvslitt dekk om det er kjørt med feil lufttrykk.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: lufftrykk 33psi forran 36 bak ok?

Legg inn av AJ »

Fra brukermanualen til KTM'en:
Dekktrykk.JPG
(understrekningen gjort av meg).

Det jeg stusset på da jeg sjekket dette nå nettopp er at det står ingenting om alternativt dekktrykk når man kjører med passasjer og bagasje.
Det gjør det vel i dekktrykktabellen på bilene vi kjører, gjør det ikke det, da :-k ?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: lufftrykk 33psi forran 36 bak ok?

Legg inn av AJ »

AJ skrev: 19 feb 2020, 17:30 Fra brukermanualen til KTM'en:

Dekktrykk.JPG
(understrekningen gjort av meg).

Det jeg stusset på da jeg sjekket dette nå nettopp er at det står ingenting om alternativt dekktrykk når man kjører med passasjer og bagasje.
Det gjør det vel i dekktrykktabellen på bilene vi kjører, gjør det ikke det, da :-k ?
Ooops... :redface

Sto visst noe om det også, ja... :
Dekktrykk 1.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kif83
Innlegg: 40
Registrert: 20 des 2019, 11:05
Motorsykkelen din: Honda CB500X 2020
Sted: Florø

Re: lufftrykk 33psi forran 36 bak ok?

Legg inn av kif83 »

Takk for svarene :thumleft

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1595
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: lufftrykk 33psi forran 36 bak ok?

Legg inn av Kjellrf »

MaGr skrev: 19 feb 2020, 17:16
cannon skrev: 19 feb 2020, 15:59
Kjellrf skrev: 19 feb 2020, 15:44 Hva slags sykkel?
Generelt er det bedre å ha litt mye luft i dekkene, da går de litt kjøligere og det blir mindre slitasje, spesielt midt på bakdekket.
Høyere trykk gir mer slitasje midt på dekket, ikke mindre.
Høyere trykk gir også mer varmeutvikling, og det er som regel positivt for grepet. Jeg anbefaler uansett å følge manualen.
....og dermed er vel ts totalt forvirret....;)
Om det er lurt å fylle litt mer, eller litt mindre luft en anbefalt er noe en selv må prøve seg fram til.
Jeg mener cannon gir feil opplysninger her. Med lavt trykk blir det mer bevegelse i gummien, dette gir mere varme. For de fleste vil nok dette gi bedre grep, men raskere slitasje.
Det at høyt trykk gir mer slitasje midt på dekket blir da også feil.
Men derimot på ett bildekk. Man ser det fort på ett bredt lavprofildekk, det vil bule på midten.
Jeg kan garantere at lavere lufttrykk i bakdekket gir mer slitasje på midten.
Har erfart det selv, og også fått den informasjonen fra dekkprodusentene, fra MC-blader og andres praktiske erfaring.
Har kjørt sykkel i 40 år, og også jobbet med MC og salg /omlegging av MC-dekk i endel av de åra.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: lufftrykk 33psi forran 36 bak ok?

Legg inn av Rune75 »

Gammel visdom sa at dekk med for lavt luftrykk ble slitt på yttersidene av banen.

I dag, med veldig lav profil, er det faktisk slik at dekkene ofte slites mest i midten når luftrykket blir for lavt - spesielt på drivhjul.

Det skyldes at denne delen av banen da slynges ut ved akselerasjon.

Derfor er det viktig å ha nok luft i dekkene. Har dekkene lav profil kan man gjerne ha lufttrykket som er oppgitt for en tungt lastet bil.

Sakset herifra: https://www.tu.no/artikler/alt-du-bor-v ... ekk/235246

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1595
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: lufftrykk 33psi forran 36 bak ok?

Legg inn av Kjellrf »

Tror nok din gamle visdom gjelder bildekk.
Ikke MC-dekk.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Duke944
Innlegg: 95
Registrert: 05 nov 2014, 23:15
Motorsykkelen din: Desert Sled, Sherco 5.1, DRZ 400

Re: lufftrykk 33psi forran 36 bak ok?

Legg inn av Duke944 »

Lærdom fra den tida man kjørte gatesykkel på bane:
Senke luftrykket ca 15% foran og bak. Varmere dekk; bedre grep, noe større gripeflate mot bakken. Funka hver gang.

Svar