Gjør det selv verksted / Verksted til leie ?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Gjør det selv verksted / Verksted til leie ?

Legg inn av Juicebox »

Jeg vil ikke si at det kryr av slike verksteder i Oslo, men det finnes mange. Man må bare ut å bli kjent med de riktige folka. Er som vanlig custombikere som er i et slikt verksted, eller kjenner noen.

Problemet med spleiseverksteder der alle har økonomisk ansvar er at det blir for dyrt når en melder ut. Det blir fort dyrere for andre og må selvfølgelig melde seg ut og sånn starter det. Og de fleste tar jo bare et oljeskift i året, om man ikke kjører et "vrak", noe som flertallet ikke gjør.

Syns nå at staten burde investere i et slikt "maker space"-verksted der hvem som helst kan leie en plass med det meste av verktøy. Savner den tiden der bensinstasjonene hadde noe av det samme. Dette kan fort utvikle til et sosialt møtested, noe som bare er bra for samfunnet.

Men igjen, tviler på at det er nok forespørsler.
Sist redigert av Juicebox den 18 feb 2020, 23:53, redigert 1 gang totalt.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Gjør det selv verksted / Verksted til leie ?

Legg inn av AJ »

Rett utafor Oslo burde det være mange muligheter for slike gjør-det-selv lokasjoner i låver og andre lokaler som ikke lenger er i bruk til kommersielle formål.
Med litt nødvendig investering skulle jeg gjerne stilt andreetasjen i garasjen min til disp.
Men akkurat nå er den full av ting og tang hvor det meste er saker verken vi eller andre har bruk for... :O :-# :x .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Gjør det selv verksted / Verksted til leie ?

Legg inn av Sakkle »

Juicebox skrev: 18 feb 2020, 23:32 Jeg vil ikke si at det kryr av slike verksteder i Oslo, men det finnes mange. Man må bare ut å bli kjent med de riktige folka. Er som vanlig custombikere som er i et slikt verksted, eller kjenner noen.
Jo... selvfølgelig finnes det steder man kan skru om man kjenner noen osv. men her var det vel mer snakk om et sted man kunne leie, melde seg inn i en forening for å få tilgang til noe etc. Ikke noe som avhenger av at du allerede kjenner noen.

Eller?
Juicebox skrev: 18 feb 2020, 23:32 Syns nå at staten burde investere i et slikt "maker space"-verksted der hvem som helst kan leie en plass med det meste av verktøy. Savner den tiden der bensinstasjonene hadde noe av det samme. Dette kan fort utvikle til et sosialt møtested, noe som bare er bra for samfunnet.

Men igjen, tviler på at det er nok forespørsler.
Enig i mye av dette...

Jeg har funnet en eneste bensinstasjon som fremdeles har dette tilbudet, men den var ikke spesielt nærme Oslo. Det begynner jo å poppe opp massevis av makerspaces, men de fokuserer så langt jeg kan se på 3d-printing, cnc, snekkerverksted osv. osv. Har ennå til gode å finne et med bil/motorsykkelverksted eller noe som ligner.

Jeg har inntrykk av at dette var noe som fantes før, som nevnt her. Da ofte i tilknytning til bensinstasjoner. Hadde de fått det til å gå rund hadde de antageligvis behold tilbudet. Så det er vel med dette som en del andre ting, dersom det ikke brukes nok forsvinner tilbudet.

Det er vel ikke til å stikke under en stol at de fleste ikke er interessert i å skru på bilen sin i det hele tatt. Jeg er en av dem. Nå har jeg inntrykk av at MC-folk jevnt over er litt mer interessert i å skru på sykkelen, men det er kanskje ikke mange nok som gidder til at det er liv laga å drive noe slikt? I alle fall ikke kommersielt.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Gjør det selv verksted / Verksted til leie ?

Legg inn av Juicebox »

Sakkle skrev: 19 feb 2020, 00:27
Juicebox skrev: 18 feb 2020, 23:32 Jeg vil ikke si at det kryr av slike verksteder i Oslo, men det finnes mange. Man må bare ut å bli kjent med de riktige folka. Er som vanlig custombikere som er i et slikt verksted, eller kjenner noen.
Jo... selvfølgelig finnes det steder man kan skru om man kjenner noen osv. men her var det vel mer snakk om et sted man kunne leie, melde seg inn i en forening for å få tilgang til noe etc. Ikke noe som avhenger av at du allerede kjenner noen.

Eller?
Juicebox skrev: 18 feb 2020, 23:32 Syns nå at staten burde investere i et slikt "maker space"-verksted der hvem som helst kan leie en plass med det meste av verktøy. Savner den tiden der bensinstasjonene hadde noe av det samme. Dette kan fort utvikle til et sosialt møtested, noe som bare er bra for samfunnet.

Men igjen, tviler på at det er nok forespørsler.
Enig i mye av dette...

Jeg har funnet en eneste bensinstasjon som fremdeles har dette tilbudet, men den var ikke spesielt nærme Oslo. Det begynner jo å poppe opp massevis av makerspaces, men de fokuserer så langt jeg kan se på 3d-printing, cnc, snekkerverksted osv. osv. Har ennå til gode å finne et med bil/motorsykkelverksted eller noe som ligner.

Jeg har inntrykk av at dette var noe som fantes før, som nevnt her. Da ofte i tilknytning til bensinstasjoner. Hadde de fått det til å gå rund hadde de antageligvis behold tilbudet. Så det er vel med dette som en del andre ting, dersom det ikke brukes nok forsvinner tilbudet.

Det er vel ikke til å stikke under en stol at de fleste ikke er interessert i å skru på bilen sin i det hele tatt. Jeg er en av dem. Nå har jeg inntrykk av at MC-folk jevnt over er litt mer interessert i å skru på sykkelen, men det er kanskje ikke mange nok som gidder til at det er liv laga å drive noe slikt? I alle fall ikke kommersielt.
Ikke akkurat det jeg mente. Mente mer at om du passer med deres gruppe og stil så er det ikke noe problem å bli invitert til å bli medlem av verkstedet deres. Om de har ledig plass så klart.

Nå bare synser jeg uten noe statistikk og tall, men det blir aldri lønnsomt for bensinstasjoner å åpne slike verksteder nå. Biler blir bare vanskeligere og vanskeligere å skru, og vi mennesker blir bare mindre handy nå som "alt" blir automatisert og vi blir rett og slett for late. (Boomers, sånn er det). Vi i Norge skifter olje på mc enten rett før sesong eller rett etter sesongslutt. Det er 2 ganger i året det peaker. Lønnsomt for bensinstasjonsverkstedene? Nei.

Helt ærlig. Hva er det å skru uansett på moderne sykler? Trenger man virkelig et verksted for å skru på sidevesker? Nye speil? Slip on? De som mekker og restaurere sykler holder på med dette i flere dager og måneder. Da er et slikt drop in verksted ganske upraktisk. De med nye sykler skifter jo ikke oljen selv en gang! Det er jo på grunn av garanti og sånne ting. Men om staten, kommunen eller de der oppe hadde åpnet noe slikt, ala "etterskoletidsaktivitet", så tror jeg det hadde blitt mer successful enn privat. Bedre lokaler har de også!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Gjør det selv verksted / Verksted til leie ?

Legg inn av Bjerknez »

Faktisk enig med Juicebox i siste innlegg. ¨

De som har kunnskap og lyst til å klyve motorer etc. har gjerne allerede ett egnet sted og invistert i dette allerede. Eller evt. har bygget seg opp et godt kontaktgrunnlag som gjør at dette lar seg gjøre.

Jeg skjønner at det også bor folk på 40 kvm2 midt i Oslo i 4. etg. som allered betaler 5.000 kroner i måneden for å parkere motorsykkelen en kompleksets parkeringshus. Jeg ser at mulighetene her er mindre, men de fleste av oss har en familie og på den måten tilgang til å låne ett sted og stå. Hvis man heller ikke har en familie eller kjenner noen så blir det jo fort gradvis vanskeligere selvsagt, men jeg nekter å tro at dette er et generelt problem?

Å bytte slipon, skru på sidevesker samt bytte olje etc. kan man helt fint gjøre uten et verksted. Tak over hodet (hvis været er dårlig) samt egnet verktøy er det man trenger.

Man kan lett investere i diverse verkstedutstyr (uten å ta helt av) og samtidig gå i pluss med tanke på alle pengene man sparer på og IKKE oppsøke et verksted.

Men enkelt vedlikehold av sykkel vedrørende metodene nevnt er jeg overbevist over at de aller fleste av oss kan fikse selv hjemme. Bor man i en leilighet som nevnt over, så må det jo være mulig å få leid ett eller annet sted å stå for noen slanter, hvis man overhodet ikke har failie eller kjenner noen som kan tilby 5 kvadratmeter med tak å stå under. :)

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Gjør det selv verksted / Verksted til leie ?

Legg inn av niko »

Mye klokt tenkt og skrevet. Jeg hadde en slags romantisk tanke om det sosiale jeg da. Et sted der vi kunne lagre syklene og holde på litt om vintrene.Litt sånn "live- mc siden forum". Oljeskift og bremser fikser jeg utenfor blokka mens jeg skravler med de gamle damene på benken. Flere hadde pappa med sykkel og sidevogn i gamle dager. :prop: :mc7

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Gjør det selv verksted / Verksted til leie ?

Legg inn av AJ »

Som niko sa :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Gjør det selv verksted / Verksted til leie ?

Legg inn av Bjerknez »

niko skrev: 19 feb 2020, 08:36 Mye klokt tenkt og skrevet. Jeg hadde en slags romantisk tanke om det sosiale jeg da. Et sted der vi kunne lagre syklene og holde på litt om vintrene.Litt sånn "live- mc siden forum". Oljeskift og bremser fikser jeg utenfor blokka mens jeg skravler med de gamle damene på benken. Flere hadde pappa med sykkel og sidevogn i gamle dager. :prop: :mc7
Du kan få ta oljeskift hjemme hos meg hvis du vil. Kanskje får du en klem også :m

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Gjør det selv verksted / Verksted til leie ?

Legg inn av niko »

Bjerknez skrev: 19 feb 2020, 08:47
niko skrev: 19 feb 2020, 08:36 Mye klokt tenkt og skrevet. Jeg hadde en slags romantisk tanke om det sosiale jeg da. Et sted der vi kunne lagre syklene og holde på litt om vintrene.Litt sånn "live- mc siden forum". Oljeskift og bremser fikser jeg utenfor blokka mens jeg skravler med de gamle damene på benken. Flere hadde pappa med sykkel og sidevogn i gamle dager. :prop: :mc7
Du kan få ta oljeskift hjemme hos meg hvis du vil. Kanskje får du en klem også :m
:lol :twothumbs:

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Gjør det selv verksted / Verksted til leie ?

Legg inn av jongsanim »

niko skrev: 18 feb 2020, 20:19 Hør her ja! Spennende! Om du har lokale og vil leie ut kunne det kanskje være en ide å lodde stemningen her på forumet. F eks be interesserte sende deg en pm. Hvor stor plass har du og sånn ca hvor ligger lokalet? Tenker du markedspris tror jeg uansett det blir for dyrt. Tok et raskt søk på finn. Stive priser i Oslo og omegn.
Lokalene jeg leier er på ca 200m2 og ligger på Holmlia, men er elendig inndelt (7 rom pluss ganger), men hadde sett for meg å bruke ett av rommene til mekking osv. Utfordringen blir jo da døråpningen osv.

Akkurat nå mekker jeg litt på egen sykkel i lagerhallen, men der kapper jeg også aluminium og treplater så blir jo støvete osv.

Tenker ikke markedspris, men vet ikke helt hva som er realistisk ;)

Uansett må det ryddes før det er greit med plass.. Driver å rigger opp en tv så jeg kan se motogp mens jeg jobber eller mekker, kunne jo kombinert motogp med mekking om man ønsket og :)

skop
Innlegg: 4
Registrert: 17 feb 2020, 15:18
Motorsykkelen din: F650GS 01, GS500 01

Re: Gjør det selv verksted / Verksted til leie ?

Legg inn av skop »

Nå synes jeg kanskje samtalen sklei litt ut egentlig..

Jeg er enig at om man kjøper en nyere sykkel/bil er det mer og mer begrensninger på hva man kan gjøre selv.
Men jeg mente ikke å blåse opp dette teamet egentlig. Utfordringen min er at jeg bor i Oslo sentrum og har to eldre sykler, som i seg selv aldri var spesielt dyre i innkjøp for meg. Verkstedprisene vil på kort sikt overgå hva jeg ga for de. Her var planen å kunne både ha skruingen og kjøringen som en hobby samtidig som at det ikke skulle bli så alt for dyrt.

Ja, alle har en eller annen familie, men her er det heller ikke sikkert de har garasjer eller bor spesielt nærme.

Til deg med lokalene høres det utrolig trivelig ut! :) Jeg tar gjerne en tur for å utforske!

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Gjør det selv verksted / Verksted til leie ?

Legg inn av niko »

skop skrev: 19 feb 2020, 16:35 Nå synes jeg kanskje samtalen sklei litt ut egentlig..

Jeg er enig at om man kjøper en nyere sykkel/bil er det mer og mer begrensninger på hva man kan gjøre selv.
Men jeg mente ikke å blåse opp dette teamet egentlig. Utfordringen min er at jeg bor i Oslo sentrum og har to eldre sykler, som i seg selv aldri var spesielt dyre i innkjøp for meg. Verkstedprisene vil på kort sikt overgå hva jeg ga for de. Her var planen å kunne både ha skruingen og kjøringen som en hobby samtidig som at det ikke skulle bli så alt for dyrt.

Ja, alle har en eller annen familie, men her er det heller ikke sikkert de har garasjer eller bor spesielt nærme.

Til deg med lokalene høres det utrolig trivelig ut! :) Jeg tar gjerne en tur for å utforske!
:thumleft

ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Gjør det selv verksted / Verksted til leie ?

Legg inn av ErikW »

niko skrev: 19 feb 2020, 08:36 Mye klokt tenkt og skrevet. Jeg hadde en slags romantisk tanke om det sosiale jeg da. Et sted der vi kunne lagre syklene og holde på litt om vintrene.Litt sånn "live- mc siden forum". Oljeskift og bremser fikser jeg utenfor blokka mens jeg skravler med de gamle damene på benken. Flere hadde pappa med sykkel og sidevogn i gamle dager. :prop: :mc7
:thumleft :thumleft akkurat slik jeg har tenkt en stund her hjemme i Skien Niko.
1 etg i mitt hus har jeg verksted med bil løftebukk og i tillegg plass til ca 6 sykler for lagring (må spare plass til å få inn en bil på bukk ved behov)
Har hatt tanken om et hyggelig møtested vintertid, der man kan mekke å pusse litt og samtidig det sosiale innimellom. Her er det varmepumpe, wc, varmt og kalt vann, trykkluft osv. Verktøy også om man husker på adressen ( eller ha med eget.)
Ønskes det bare lagring, så går det også :thumleft : :thumleft

Brukeravatar
zarni
Innlegg: 78
Registrert: 20 feb 2018, 09:46
Motorsykkelen din: KTM DUKE 790

Re: Gjør det selv verksted / Verksted til leie ?

Legg inn av zarni »

Vet ikke hvor gammel du er TS men på osloungdommens motorsenter kan man fint skru selv for en liten slant i året. Finnes verksted både på groruddalen og hvervenbukta. Er en øvrig aldersgrense for å melde seg inn, husker ikke hva det var i farta. Men var noen og 20 år.
2015 BMW S1000R
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390

skop
Innlegg: 4
Registrert: 17 feb 2020, 15:18
Motorsykkelen din: F650GS 01, GS500 01

Re: Gjør det selv verksted / Verksted til leie ?

Legg inn av skop »

Er desverre en skvett eldre enn 20 gitt..

Svar