Falmet/gulnet karbon..løsning: kjøp nytt

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
ZZR-Erling

Falmet/gulnet karbon..løsning: kjøp nytt

Legg inn av ZZR-Erling »

Hei...har et lite deksel over potta som er av karbon, forøvrig fra Akrapovic.
Dette har gulna og jeg ønsker tilbake orginalfinish, har du et forslag for å få til dette?

:-)å
Sist redigert av ZZR-Erling den 04 feb 2020, 19:23, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Falmet karbon

Legg inn av Sakkle »

De som har mer peil kan sikkert korrigere meg her (om jeg tar feil), men jeg tror det er selve epoxyen som holder karbonen sammen som gulner. Jeg er ikke sikker på om det er noen god måte å fikse dette på dessverre.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

KawaKjetil

Re: Falmet karbon

Legg inn av KawaKjetil »

Du får legge på sånn karbon look-alike teip - hehe

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Falmet karbon

Legg inn av cannon »

Rubbe ned overflaten og polere opp igjen er verdt et forsøk. Da får du bort oksidert overflate og glansen kommer tilbake. Hvis den er gulnet gjennom så er det vel værre å få gjort noe med akkurat det.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Falmet karbon

Legg inn av Bjerknez »

ZZR-Erling skrev: 23 jan 2020, 17:21 Hei...har et lite deksel over potta som er av karbon, forøvrig fra Akrapovic.
Dette har gulna og jeg ønsker tilbake orginalfinish, har du et forslag for å få til dette?

:-)å
Jeg har også karbon bakerst på potta og denne blir fort matt ja. Men gul har ikke min blitt. Man kan få den midlertidig blank med å smøre på parafin eller andre ting, men det er sikkert ikke det du er ute etter vil jeg tro....

Jeg vil tro at denne karbondelen har blitt matt og gul av varmen og ikke ved ytre slitasje. Det er altså varmen i seg selv som har gjort karbonen matt og gul. Om dette gjelder kun overflaten, eller gjennom hele karbondelen er jo usikkert, men jeg tror at dette kan man ikke unngå.

Skal man holde denne delen vedlike rent estetisk vil jeg tro jevnlig påføring av varmebestandig voks samt polering inni mellom.

jeg vil derfor foreslå å prøve og polere den. Ikke med håndmakt og noe skvip du finner på Esso, men med maskin, riktig pad og riktig produkt, samt hastighet og press. Jeg er ganske sikker på at du vil få den blank igjen og i riktig farge, men problemet vil nok uansett dukke opp igjen uten jevnlig vedlikehold.

Bruk en voks etter poleringen som takler høy varme.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Falmet karbon

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ser karbon har smeltepunkt på hele 3.500 grader. Det er veldig mye, så denne skulle nok tåle en del rubbing vil jeg tro. Men vær 100% sikker på at det faktisk er karbon og ikke fake.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Falmet karbon

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 24 jan 2020, 07:32 Jeg ser karbon har smeltepunkt på hele 3.500 grader. Det er veldig mye, så denne skulle nok tåle en del rubbing vil jeg tro. Men vær 100% sikker på at det faktisk er karbon og ikke fake.
Det er resinen som karbonfibrene er bakt inn i som skal behandles. Der er vel smeltepunktet mye lavere.

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Falmet karbon

Legg inn av mekkern »

Vil tro at det er brukt vinylester under produksjon.
Har denne gulnet i seg selv og ikke bare overflaten er løpet kjørt..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Falmet karbon

Legg inn av BlåBil »

Jeg skjønner at man får en mestringsfølelse av å fikse ting selv og spare penger, men her syns jeg du burde skaffe deg et nytt deksel evt ikke karbon. Det er epoxyen som har gulnet og det blir vanskelig om ikke umulig å fikse. Her syns jeg ikke det blir verdt å forsøke å redde den og itillegg slite leddene dine.

Men du kan kanskje evt matte den ned? :scratch

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Falmet karbon

Legg inn av Bjerknez »

Høres fornuftig ut det med at det ytterste laget ikke er karbon. Hvis det ikke er det, så vil jeg tro det blir enda lettere å få den blank igjen. Men den gulnede fargen er jeg mer usikker på. Hvis det ytterste laget har blitt gult helt igjennom, så tror jeg det blir vanskelig å fikse. Vertfall ike verdt tiden det evt. skulle ta.

Jeg har akkurat det samme på min sykkel. Helt bakerst på potta er det et stykke med karbon. Se bilde under.
karbon.JPG
Denne er relativt blank og fin og den er ikke gulnet, men det må jo tas med at sykkelen heller ikke er mer enn ett år på det bilde og knapt rullet 10.000km.

Men jeg kan fortelle at denne bakstussen er like blank og fin i dag. Den har blitt noe mattere ja enn da den var helt ny, men den har ikke gulnet. Jeg vet helt ærlig heller ikke om dette er ekte karbon.

Men jeg pleier å sette den inn med voks ganske ofte og da holder den seg blank.

Samtidig kan jeg også se at på en eldre sykkel med langt flere kilometer på telleren mulig ikke har en like fin "stuss".
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Falmet karbon

Legg inn av BlåBil »

Jeg kjører nå en luftavkjølt harley og motoren kan komme opp til 150 varmegrader(om ikke mer) og jeg har også en endestuss av karbon på anlegget. Den er fortsatt blank og fin uten gulning, så de skal tåle temperaturen til "vanlige sykler". Gulningen tror jeg kan komme av UV om sykkelen står mye ute.

Jeg er litt usikker på hvor godt det er å få øye på gulfargen når selve karbonet er svart/mørkt, om ikke epoxyen er veldig tykk. Tviler egentlig siden akra skal være av kvalitet.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Falmet karbon

Legg inn av oivindg »

Jeg ville sjekket med Akrapovic
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

ZZR-Erling

Re: Falmet karbon

Legg inn av ZZR-Erling »

Bilde

263 dollar...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Falmet karbon

Legg inn av AJ »

ZZR-Erling skrev: 01 feb 2020, 19:41 Bilde

263 dollar...
Kjøpt nytt?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ZZR-Erling

Re: Falmet karbon

Legg inn av ZZR-Erling »

Nei..

Svar