rust i tank

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

rust i tank

Legg inn av space-ace »

gsxrn har litt rust i tanken. tømte av bensinen, og den var rust farget.

jeg har googlet litt, men alle artikler er så gamle at linker osv ikke virker lengre.

hva anbefaler dere å gjøre? ser noen anbefalte ferrobet rustvask, og kun det. vil en såkalt sealer holde nedi tanken, eller vil det løse seg opp ?

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: rust i tank

Legg inn av gsx750_80 »

space-ace skrev: 19 jan 2020, 15:02 gsxrn har litt rust i tanken. tømte av bensinen, og den var rust farget.

jeg har googlet litt, men alle artikler er så gamle at linker osv ikke virker lengre.

hva anbefaler dere å gjøre? ser noen anbefalte ferrobet rustvask, og kun det. vil en såkalt sealer holde nedi tanken, eller vil det løse seg opp ?
Ikke alle tank sealers tåler etanol. Etanol er i seg selv korrosivt. 98 oktan fra Shell og Esso, inneholdt inntil nylig 0% etanol. Forhåpentligvis gjelder det fortsatt. 95 oktan inneholder etanol.
Om du velger å kjøre på 95 oktan kan det derfor være lurt å velge tank sealers med omhu.
mvh

-gsx750_80

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: rust i tank

Legg inn av mekkern »

i utgangspunktet er det kun rent stål inne i tanken.
hvis du bruker sitronsyre/vann eller annen syreløsning og lar denne blandingen spise opp rusta og så rengjør tanken-skyller med rødsprit og lar den tørke skikkelig så ser jeg ikke noe behov for "gugglemeie" inne i tanken.
Men lekker tanken er det en annen sak.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: rust i tank

Legg inn av space-ace »

gsx750_80 skrev: 19 jan 2020, 15:43
space-ace skrev: 19 jan 2020, 15:02 gsxrn har litt rust i tanken. tømte av bensinen, og den var rust farget.

jeg har googlet litt, men alle artikler er så gamle at linker osv ikke virker lengre.

hva anbefaler dere å gjøre? ser noen anbefalte ferrobet rustvask, og kun det. vil en såkalt sealer holde nedi tanken, eller vil det løse seg opp ?
Ikke alle tank sealers tåler etanol. Etanol er i seg selv korrosivt. 98 oktan fra Shell og Esso, inneholdt inntil nylig 0% etanol. Forhåpentligvis gjelder det fortsatt. 95 oktan inneholder etanol.
Om du velger å kjøre på 95 oktan kan det derfor være lurt å velge tank sealers med omhu.
Dette var jeg ikke klar over. Det er vell ikke mange som selger 98 lengre. Her hvor jeg bor er det kun hos Shell vet jeg. Jeg kan godt gå over til 98, men da bør vell kanskje tenningen justeres. Men dette hører jeg vell om jeg prøver

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: rust i tank

Legg inn av space-ace »

mekkern skrev: 19 jan 2020, 16:16 i utgangspunktet er det kun rent stål inne i tanken.
hvis du bruker sitronsyre/vann eller annen syreløsning og lar denne blandingen spise opp rusta og så rengjør tanken-skyller med rødsprit og lar den tørke skikkelig så ser jeg ikke noe behov for "gugglemeie" inne i tanken.
Men lekker tanken er det en annen sak.
Den er ikke lekk nei.

Sitronsyre sier du, kan jeg bruke sitron pulver fra butikken f.eks?

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: rust i tank

Legg inn av gsx750_80 »

space-ace skrev: 19 jan 2020, 18:57
gsx750_80 skrev: 19 jan 2020, 15:43
space-ace skrev: 19 jan 2020, 15:02 gsxrn har litt rust i tanken. tømte av bensinen, og den var rust farget.

jeg har googlet litt, men alle artikler er så gamle at linker osv ikke virker lengre.

hva anbefaler dere å gjøre? ser noen anbefalte ferrobet rustvask, og kun det. vil en såkalt sealer holde nedi tanken, eller vil det løse seg opp ?
Ikke alle tank sealers tåler etanol. Etanol er i seg selv korrosivt. 98 oktan fra Shell og Esso, inneholdt inntil nylig 0% etanol. Forhåpentligvis gjelder det fortsatt. 95 oktan inneholder etanol.
Om du velger å kjøre på 95 oktan kan det derfor være lurt å velge tank sealers med omhu.
Dette var jeg ikke klar over. Det er vell ikke mange som selger 98 lengre. Her hvor jeg bor er det kun hos Shell vet jeg. Jeg kan godt gå over til 98, men da bør vell kanskje tenningen justeres. Men dette hører jeg vell om jeg prøver
Skal ikke være nødvendig å justere tenning.
mvh

-gsx750_80

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: rust i tank

Legg inn av mekkern »

space-ace skrev: 19 jan 2020, 18:59
mekkern skrev: 19 jan 2020, 16:16 i utgangspunktet er det kun rent stål inne i tanken.
hvis du bruker sitronsyre/vann eller annen syreløsning og lar denne blandingen spise opp rusta og så rengjør tanken-skyller med rødsprit og lar den tørke skikkelig så ser jeg ikke noe behov for "gugglemeie" inne i tanken.
Men lekker tanken er det en annen sak.
Den er ikke lekk nei.

Sitronsyre sier du, kan jeg bruke sitron pulver fra butikken f.eks?
Prøv med ca 30 gram fra butikken pr liter passe varmt vann.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: rust i tank

Legg inn av space-ace »

Takk for svar folkens. Jeg prøver med sitron. Skal knipse noen bilder så dere får se hvordan resultatet ble 👍

KawaKjetil

Re: rust i tank

Legg inn av KawaKjetil »

space-ace skrev: 19 jan 2020, 22:03 Takk for svar folkens. Jeg prøver med sitron. Skal knipse noen bilder så dere får se hvordan resultatet ble 👍
Holder på med en tank som er rustet små pitting hull i, så den må seales etter rengjøring. Gammel tråd dette, men hvordan gikk det med sitronsyre?

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: rust i tank

Legg inn av space-ace »

fikk fjernet endel med sitronsyre. skylte godt med varmt vann, mange runder. kom ut mye gørr. men ser at det er noe brunt nedi tanken ja. ligger et rustbellegg der. skulle nok vært hatt på sealer. men får se hvordan det utvikler seg

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: rust i tank

Legg inn av Jompa »

Svigerbroren min brukte sealer fra Gasolin for noen år siden på en tank med mye rust og en liten lekkasje. Tanken er fremdeles tett.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

KawaKjetil

Re: rust i tank

Legg inn av KawaKjetil »

Ser her ja, var det liv i tråden igjen :thumleft
space-ace skrev: 14 nov 2020, 22:34 fikk fjernet endel med sitronsyre. skylte godt med varmt vann, mange runder. kom ut mye gørr. men ser at det er noe brunt nedi tanken ja. ligger et rustbellegg der. skulle nok vært hatt på sealer. men får se hvordan det utvikler seg
Høres bra ut. Jeg har kjøpt inn ett kilo som jeg mener jeg leste skulle holde til 30 liter veske, så må finne tid å ta dette på. Har kikket nedi tanken med kamera, og er mest i bunn at det er rust. Lurer også på å slenge nedi en del mutre (si ca 30 stk, så kan jeg telle de ut igjen :D ) så kan jeg bruke de å "banke" løst det som er hard rust. Den kilosekken er ihvertfall nok til en titalls rensinger.
Jompa skrev: 15 nov 2020, 10:48 Svigerbroren min brukte sealer fra Gasolin for noen år siden på en tank med mye rust og en liten lekkasje. Tanken er fremdeles tett.
Vet du om han gjorde skikkelig reint? Dette er vel ikke 2 komp da det ikke er herder til den?
Fant en video på nett der en brukte det settet. Er en liten prosess, men bare å ta tiden til hjelp.
[youtube]https://youtu.be/9IIgDj_Pq-E[/youtube]

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: rust i tank

Legg inn av Jompa »

Vet ikke men regner med at han fulgte bruksanvisninga.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: rust i tank

Legg inn av Domino »

I stedet for mutre kan man kjøpe ei lengde med "hundelenke" på ei jernvareforretning. Mye enklere å få ut alt, en mutter eller to kan jo kile seg fast.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: rust i tank

Legg inn av cannon »

Småstein/knust singel med skarpe kanter sammen med vann er fint til innvendig sliping av tanken.

Svar