Service og vedlikehold: Hva gjør du og når gjør du det?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Stigah
Innlegg: 26
Registrert: 07 mar 2019, 18:51
Motorsykkelen din: Kawasaki Vulcan S

Service og vedlikehold: Hva gjør du og når gjør du det?

Legg inn av Stigah »

Hei!
Jeg er en ganske fersk syklist. Fikk lappen 1. juli, og fikk meg noen korte turer i sommer Ingen skikkelige langturer. Jeg har fått taket på selve kjøringen, men ikke alt det andre som også hører til, som service og vedlikehold. Jeg tar alltid en daglig kontroll før jeg skal ut på tur, hvor jeg sjekker bremser, lys, osv. Men vet ikke helt hva mer som er lurt å gjøre, når, og hvor ofte.

Jeg parkerte sykkelen for vinteren for noen mnd. siden. Noen jeg har snakket med sier de pleier å koble fra batteri, osv. Har ikke gjort det selv.

Nå er jeg egentlig litt interessert i hva dere gjør, og når dere gjør ting.
Jeg håper dere vil kategorisere det slik som jeg har gjort under:
  • Før/etter tur
  • Ukentlig
  • Månedlig
  • Årlig
  • Før sesong
  • Etter sesong
List opp alt dere kommer på! Fra smøring av kjede, sjekke bremser, bytte olje, service på verksted, osv osv. Et annet spørsmål jeg også ønsker svar på, er hva dere alltid pleier å ha med dere når dere skal på langtur, av verktøy, utstyr, osv. Har ikke vært på langtur før, og vet ikke helt hva som kan være lurt å ha med seg, hvis jeg plutselig skulle få et uventet stopp f.eks.

Kanskje tråden kan komme til nytte for andre nybegynnere også :)
Sist redigert av AJ den 29 des 2019, 15:46, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: La til litt mer forklarende tekst i trådtittelen

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Service og vedlikehold

Legg inn av pekle »

Min bruker litt olje, så bruker å sjekke nivået før hver tur.

Kjører sjelden korte turer, så smører kjede på slutten av hver dag, i praksis hver 30-60 mil. Tørker først av støv og overflateskitt med våtservietter el. Vasker kjedet hver 500mil. Holder også øye med dekkene når man likevel sitter på huk.

Inspeksjon av bremseklosser hver måned omtrent.

Bruker ikke å sjekke for slakk i lagre og slikt spesielt, da jeg kjenner sykkelen godt nok til å oppdage det rimelig kjapt likevel.

Vasker og pusser og smører før vinteren. Tar ut batteri for vedlikeholdslading. Legger over et laken for å holde støvet unna (tørt underjordisk parkeringsanlegg)

Ellers følges fabrikkens serviceprogram.

På vanlig tur: reparasjonssett for punktering. Enkelt verktøy for å skru til eventuelle ting som løsner. Ekstra batteri til keyless-senderen. Kreves mer avansert kirurgi foretrekker jeg Viking 😁

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Service og vedlikehold: Hva gjør du og når gjør du det?

Legg inn av AJ »

Tillot meg å legge til litt ekstra test i trådtittelen, som jeg håper beskriver litt bedre hva det spørres om av trådstarter.

Når det gjelder meg selv så gjøres i all hovedsak disse tingene:
  • Før/etter tur
Ingenting spesielt på korte turer. Men sjekker at det er nok olje i Tutorokjedesmøreren og at systemet virker før hver langtur.
  • Ukentlig
Sykkelvask. Særlig om våren før veiene har tørket skikkelig opp.
  • Månedlig
Sykkelvask.
  • Årlig
Dekkbytte og et ekstra olje- og filterbytte utenom ordinær årlig service.
  • Før sesong
Lar batteriet stå i sykken parkert i kald garasje og vedlikeholdslader med såkalt smartlader noen ganger i løpet av vinterlagringen.
  • Etter sesong
Vasker sykkelen så godt det lar seg gjøre og i den grad jeg gidder å reingjøre alle kriker og kroker... :roll . Fyller bensintanken helt opp med 98 oktan bensin. Kjører for øvrig på med 98 de siste par fyllingene før sesongslutt. Sprayer sykkelen med et tynt lag ACF-50 olje, slenger et laken over sykkelen, setter den på midtstøtta og flytter på forhjulet i løpet av lagringen slik at hjulet og dekket ikke står med trykk i mot underlaget på samme sted hele vinteren.
Det har også hendt at jeg har foretatt et olje- og filterbytte i kort tid før sykkelen settes bort for vinteren.
Men er det blitt gjort service på sykkelen på verksted for bare få tusen km. i forveien gjør jeg det ikke.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Service og vedlikehold: Hva gjør du og når gjør du det?

Legg inn av Voodoodoo »

Før/etter tur: sparker litt i dekka og kjenner etter at hendelen er stabil, pleier å vri en kvart tørn på kjedesmøreren den siste kilometeren før jeg parkerer. Er det regnvær så gjør jeg det hver 10mil(veit d er overkill).

Ukentlig:Vasker vel omtrent hver uke i sesongen så da sjekker jeg tilstand på kjede, drev, dekk , oljenivå osv. samtidig.. går over alle bevegelige deler som hendler og bakbrems, gearsjalter osv med litt WD40 etter hver vask.

Månedlig: egentlig ikkeno spes.

Årlig: Skifter olje&filter, bremsevæske. vasker luftfilter etc.

Etter sesong: ja det var det oljeskiftet da...... ellers så parkerer jeg sykkelen med tom tank, fyller på en liter med aspen alkylatbensin og kjører den noen minutter på tomgang før jeg fyller opp med Shell V-power. Sjekker jeg om jeg har nådd eller er i nærheten av serviceintervaller i manualen.. Hvis jeg ser at jeg kommer til å passere et intervall iløpet av sesongen så tar jeg det i vintersesongen.. greit å slippe å bruke tid på slikt midt på sommer'n.

Før sesong: sjekker lufttrykk og lader opp batteriet.

Fører logg over hva jeg gjør med dato og km/stand og putter i perm med kvitteringer etc. Den permen må kjerringa aldri lese :0)

Synes det er vel så ryddig som et servicehefte med stempel. iallefall på eldre sykler som er utenfor garanti. Om jeg skal selge så har jeg svar på alt ned til hver eneste ventilklaring.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Service og vedlikehold: Hva gjør du og når gjør du det?

Legg inn av Sakkle »

Voodoodoo skrev: 29 des 2019, 16:11 fyller på en liter med aspen alkylatbensin og kjører den noen minutter på tomgang før jeg fyller opp med Shell V-power.
Alkylhvafforno?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Service og vedlikehold: Hva gjør du og når gjør du det?

Legg inn av FredrikE24 »

Vår og sommer.
Følger med på dekk.
Sjekker olja etter rundt 8000km. Etterfyller som regel 2dl. Bytter hver 10 000km.
Ellers kjenner jeg fort om noe er galt.
Oljeflekker følger jeg litt med på der sykkelen står parkert, både på jobb og hjemme i garasjen.

Høst:
Skifter alle oljer og filter, sjekker klosser.
Flusher bremsevæske.
Tannbørstevask
Parkerer.
Når våren kommer er sykkelen helt klar.

Vasker når jeg føler det trengs, men kjører daglig i all slags vær, så gidder ikke vaske for hver minste rusk. Er det regnvær så varer det ofte over flere dager.

Høstjobben går over en og en halv dag i veldig rolig tempo. Ren rutine.

Jawa’n som benyttes til vinterkjøring, den vaskes med høytrykk og såpe. Så parkeres den til frem til høsten. Da smøres kjedet, så er den klar.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Service og vedlikehold: Hva gjør du og når gjør du det?

Legg inn av pingvin »

Sikkert ikke anbefalt av 10 av 10 motorsykkelmekanikere, men tar det litt på magefølelsen. For gatesykkel:

Oljeskift+filter: 1 gang i året (i løpet av vinteren) om ikke kjører spesielt mye eller spesielt hardt (les: banekjøring).
Oljesjekk: Sjekker litt inne i mellom, KTM bruker litt så må gjerne toppe opp litt inne i mellom.
Luftfilter: Har skumfilter som rengjør oljer 1 gang i året om kun kjørt asfalt (ved gruskjøring, mye oftere)
Gafler/dempere: Går fort minst et par år mellom service men tror likevel mange som synder mye mer enn meg her. Setter bort, dvs. skrur av og leverer til kyndige.
Bolter: Går over alle bolter en eller 2 ganger i løpet av sesong (OBS! Vær forsiktig, mesteparten av boltene i alu, lett å ødelegge gjengene, kjøp momentnøkkel om du ikke føler du har god feeling med riktig moment).
Justere kjede: Sjekker inne i mellom og justerer om nødvendig. Om kjede henger vedlig er det på tide å stramme, men bedre med litt for slakt enn litt for stramt (sjekk instruksjonsboka).
Rengjør kjede: Kommet så bra kjederenser som bare er å spraye på og spyle av at gjør bare det hver gang vasker sykkelen. kanskje en ekstra runde med tannbørsten før setter bort sykkelen for vinteren.
Skifte kjede/drev: Sjekker noen ganger i løpet av sesongen.Når drev ser ut som Ninja stjerner og ser mer en halve tanna når drar ut kjede ved bakdrev.
Vaske sykkel: Etter kjørt i regn eller langtur. Ekstra vask før vinteren hvor tar av deksler etc
Skifte dekk: Når utslitte (eller helst litt før). Tar da også å tørker av gammel guffe rundt lagere og har på litt nytt fett, samme for aksling.
Sjekke lufttrykk: Noe ganger i løpet av sesongen
Servicere bremesekalippere: Eller egentlig bare rengjøre om alt ser bra ut. Gjør typisk når har av hjula som typisk er når bytter dekk. Kjører litt på bane med egne hjul så blir minst et par ganger pr sesong.
Sjekke bremseklosser: Tar en titt når vasker eller er i nærheten. Eller før skal på langtur eller på bane.
Skifte bremsevæske: Ca hvert 2-3 år (ideelt sett hvert år men SÅ flink er jeg ikke)
Skifte kjølevæske: Litt som bremsevæske...
Batteri: Lithium batteri så kjører ikke vedlikeholdslader men topper opp i løpet av vinteren om husker det.
Lagere: Prøver å huske å ta en sjekk før sesongen på styrelager, baksvinlager og hjullagere.

Verktøy med på sykkelen alltid (fra memory):

T-håndtak for piper
Forlenger til T-håndtak
6, 8, 10 og 13mm pipe (sjekk hva som trengs på din sykkel)
Ymse torx, stjerne og flat trekker bits
8, 10 og 13mm fastnøkkel (siste 2 nødvendig for å justere kjede)
Leatherman
Nøkkel for å ta av hjul (32mm nøkkel bak og stor umbrako foran på 990en)
Litt ymse bolter etc
Strips
Pluggnøkkel
Ekstra plugg
Pluggesett (hvis punkterer)
Sikkert glemt noe...
Sist redigert av pingvin den 30 des 2019, 17:34, redigert 2 ganger totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Service og vedlikehold: Hva gjør du og når gjør du det?

Legg inn av kjellv »

Sakkle skrev: 29 des 2019, 21:54
Voodoodoo skrev: 29 des 2019, 16:11 fyller på en liter med aspen alkylatbensin og kjører den noen minutter på tomgang før jeg fyller opp med Shell V-power.
Alkylhvafforno?
Miljøbensin. Dette er drivstoff som er raffinert ut på en annen måte enn vanlig pumpebensin, og mangler i nærheten av 3000 giftige avfallstoffer i forhold til pumpebensin. Du får slik bensin på 1, 5, 25, 208L eller 1000L. Du får dem også tilpasset gressklippere, motorsager, båtmotorer og racing. Både 4-taktbensin og ferdig oljeblandet 2-taktbensin. Det er nå også kommet diesel fra Aspen.
En av fordelene med denne bensinen er at den er veldig lagringsdyktig. Like god etter 3-4 år på kanne, og kan også stå like lenge i en forgasser uten at den får problemer.
https://www.aspen.no/kunnskap/kunnskaps ... latbensin/

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Service og vedlikehold: Hva gjør du og når gjør du det?

Legg inn av Bjerknez »

  • Før/etter tur
Vask
  • Ukentlig
Vask
  • Månedlig
Vask
  • Årlig
Nødvendig årlig service og vask.
  • Før sesong
Grundig vask
  • Etter sesong
Grundig vask

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Service og vedlikehold: Hva gjør du og når gjør du det?

Legg inn av Sakkle »

kjellv skrev: 30 des 2019, 17:31
Sakkle skrev: 29 des 2019, 21:54
Voodoodoo skrev: 29 des 2019, 16:11 fyller på en liter med aspen alkylatbensin og kjører den noen minutter på tomgang før jeg fyller opp med Shell V-power.
Alkylhvafforno?
Miljøbensin. Dette er drivstoff som er raffinert ut på en annen måte enn vanlig pumpebensin, og mangler i nærheten av 3000 giftige avfallstoffer i forhold til pumpebensin. Du får slik bensin på 1, 5, 25, 208L eller 1000L. Du får dem også tilpasset gressklippere, motorsager, båtmotorer og racing. Både 4-taktbensin og ferdig oljeblandet 2-taktbensin. Det er nå også kommet diesel fra Aspen.
En av fordelene med denne bensinen er at den er veldig lagringsdyktig. Like god etter 3-4 år på kanne, og kan også stå like lenge i en forgasser uten at den får problemer.
https://www.aspen.no/kunnskap/kunnskaps ... latbensin/
Se det... da lærte jeg noe i dag også.

Men hvorfor da ikke la den stå med miljøbensin over vinteren? Hvorfor fylle på litt, kjøre motoren litt og så fylle med V-power?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Service og vedlikehold: Hva gjør du og når gjør du det?

Legg inn av mekkern »

Sakkle skrev: 01 jan 2020, 20:38

Men hvorfor da ikke la den stå med miljøbensin over vinteren? Hvorfor fylle på litt, kjøre motoren litt og så fylle med V-power?
Aspen i fuelinjectionsystemet og tanken full av bensin uten etanol som ikke tiltrekker seg vann og når full -mindre tjangs for kondens.
Alt klart for sesongstart. :prf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Service og vedlikehold: Hva gjør du og når gjør du det?

Legg inn av Sakkle »

mekkern skrev: 01 jan 2020, 20:51
Sakkle skrev: 01 jan 2020, 20:38

Men hvorfor da ikke la den stå med miljøbensin over vinteren? Hvorfor fylle på litt, kjøre motoren litt og så fylle med V-power?
Aspen i fuelinjectionsystemet og tanken full av bensin uten etanol som ikke tiltrekker seg vann og når full -mindre tjangs for kondens.
Alt klart for sesongstart. :prf
Ok. Smart :twothumbs:
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Svar