Stål eller titanventiler?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
ZZR-Erling

Stål eller titanventiler?

Legg inn av ZZR-Erling »

Hei!
Har vel igrunn nesten valgt å gå for 3 nye innsug OEM ventiler, (vet ikke, men tror de er titan), men har ikke satt ordren hos Speed MC ennå.
Det her gjelder min YZ250F 09 gått ca 250t.
Her er det 3 innsug og 2 eksos. En av innsugsventilene lar seg ikke shimse lenger da det ikke er nok klaring med minste shimsen, 1,20.
Ventilen har fått en "hoppbakkeprofil" ved setekontakten, de to andre ser bedre ut.
Eksosventilene er innenfor med 1,55 og 1,60 shims, så de lar jeg være, (her er også min mulige shims 1,20), gir de kun ei lett sliping med finpasta.

Er det noen som har synspunkter på dette: ville du valgt stålventiler og nye fjærer tilpasset disse, eller nye OEM?
:-k

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Stål eller titanventiler?

Legg inn av AJ »

Dette er jeg helt sikker på at andre kan svare bedre på enn det jeg kan. Men jeg kan likevel "synse" litt ;) .
Ut fra hva jeg har hørt så er titan et tilnærmet uslitelig materiale, som bruker på ikke minst ventiler i racingmotorer.
Også nye Moto Guzzi V85 TT har ventiler laget av titan og dette, blant flere ting, har bidratt til at 853 kubikksmotoren har fått økt effekten fra 55 til 80 HK- I hvert fall på papiret...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ZZR-Erling

Re: Stål eller titanventiler?

Legg inn av ZZR-Erling »

AJ skrev: 16 nov 2019, 13:46 Dette er jeg helt sikker på at andre kan svare bedre på enn det jeg kan. Men jeg kan likevel "synse" litt ;) .
Ut fra hva jeg har hørt så er titan et tilnærmet uslitelig materiale, som bruker på ikke minst ventiler i racingmotorer.
Også nye Moto Guzzi V85 TT har ventiler laget av titan og dette, blant flere ting, har bidratt til at 853 kubikksmotoren har fått økt effekten fra 55 til 80 HK- I hvert fall på papiret...
Etter et jeg har lest er stål hardere enn titan, og mer slitesterkt, men også tyngre, og med det øker faren for at ventilene ikke vil lukke raskt nok eller ikke i det hele tatt, og da sier det pang når turtallet når ei viss grense, stempel slår i ventil. Med lettere ventiler kan turtallet økes og trolig pga det gi høyere effekt, men også fordi massen er mindre.
Hvis jeg velger stål, må man iflg de som selger de, oppgradere til stivere fjærer, noe som løfter mer for å si det sånn, altså kompenserer for økt vekt. Siden de anbefaler det, går jeg utfra at biken har titan som orginalt.
Her er en til som synser, synes han synser bra, (han også ;) )

https://youtu.be/nGLI2ZqE57U

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Stål eller titanventiler?

Legg inn av FredrikE24 »

Om du ikke liker å dra motoren langt forbi rødfeltet, så hadde jeg gått for stål.
Vekt har vel mest å si når turtallet blir ekstremt høyt og ventilfjærene ikke rekker å trekke den tilbake fort nok. Såkalt ventilflyt.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Stål eller titanventiler?

Legg inn av mekkern »

når man kjører cross så er ofte turtallspærra kjekk å ha... og da må den tåle dette.. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ZZR-Erling

Re: Stål eller titanventiler?

Legg inn av ZZR-Erling »

mekkern skrev: 16 nov 2019, 18:29 når man kjører cross så er ofte turtallspærra kjekk å ha... og da må den tåle dette.. :thumleft
Jepp! Det blir nu endel turtallsperr ja, men ikke så gæli som ferske polakker :D

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Stål eller titanventiler?

Legg inn av Jompa »

Nå vet ikke jeg om titanventiler lages av rent titan, tror heller det er titanlegert stål.
Egenvekta på titan er uansett 4,49 mot 7,8 for stål.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

ZZR-Erling

Re: Stål eller titanventiler?

Legg inn av ZZR-Erling »

Ser at i spec fra ulike magasiner, står det at biken har 5 titanventiler, (legert stål eller ren titan, vet ikke).

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Stål eller titanventiler?

Legg inn av FredrikE24 »

Sperra er vel satt lenge før det er fare for flyt skulle man tro.

ZZR-Erling

Re: Stål eller titanventiler?

Legg inn av ZZR-Erling »

FredrikE24 skrev: 16 nov 2019, 22:57 Sperra er vel satt lenge før det er fare for flyt skulle man tro.
Ja, med "titanventiler"..med stålventiler, tjaaaa...med stålventiler og hardere fjærer, da slår nok sperra inn først, men den økte vekta sliter vist mer på kamkjede og kammer, (mer motstand i turn og mer trykk mot kam). Det kan kompenseres noe med å bytte retainere til titantype, (de orginale er stål).
Jeg velger OEM ventiler. Jeg tenker at ja, jeg kan nok få stålventiler til å funke greit, MEN, da slites setene mer enn med titanventiler. Bedre å la ventil bankes sund og bytte noen ventiler enn hele toppen.

Svar