Reparasjon av setebunn.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Reparasjon av setebunn.

Legg inn av Jompa »

Plastbunnen på setet er sprukket og må enten byttes ut eller repareres.
Vil helst gjøre det uten å ta vekk trekket og stoppinga.
Kan plastplata sveises uten at skumgummien ødelegges eller er liming det beste alternativet ?
Hva slags lim bruker man i såfall ?
Jeg tror plata er av ABS, i alle fall myk plast.
Kjemisk sveising kan vel også være et alternativ ? Tenker da på løsemiddel, som f eks noe lignende det man bruker på gulvbelegg.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Reparasjon av setebunn.

Legg inn av dypen »

Du får kjøpt lim for ABS plast og renser, rørleggerforetninger har. Würth har og veldig bra produkter men dyrt. Har limt litt ABS plast som er utsatt for kraftig vibrasjoner og der holdt Würth sin to komponent men etter en tid ble det sprekker 5 - 10 mm ved siden av det jeg limte. Har nå brukt rørleggeren sitt produkt med glassfiberduk på ene siden, den virker litt mykere så får se hvordan det holder. Sliper V fuge på ene siden før jeg limer.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Reparasjon av setebunn.

Legg inn av kjellv »

Jeg var uheldig og brakk av et stort stykke av frontskjørtet på en Mercedes E230 for en del år siden da jeg tok sjansen på å kjøre over en snøkant i et kryss.. Dengang var det ingen som kunne trylle fram lim som holdt noe særlig på slik plast.
I tillegg til å lime med epoxy, forsterket jeg på innsiden med å skru på noen korte remser patentbånd, og støpte tilslutt ei remse glassfiber over det hele på innsiden. Det ble bra, nesten ikke synlig og holdt resten av tiden jeg hadde bilen.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Reparasjon av setebunn.

Legg inn av AJ »

Kan Tec7 lim være en løsning?
Har brukt det selv på både plast og plast mot metall og dert virker som det holder godt. Tørker langsomt og herder dermed hardt og holdbart, vil jeg tro...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
barske
Innlegg: 272
Registrert: 10 jun 2017, 14:33
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
Sted: Trondheim

Re: Reparasjon av setebunn.

Legg inn av barske »

AJ skrev: 04 nov 2019, 08:30 Kan Tec7 lim være en løsning?
Har brukt det selv på både plast og plast mot metall og dert virker som det holder godt. Tørker langsomt og herder dermed hardt og holdbart, vil jeg tro...
Tror kanskje ikke tec7 egner seg helt. Når denne isolert sett er herdet har den en slags hardgummikonsistens. På et sete vil det nok bli litt for "fleksibelt" til at det blir stivt nok. Jompa var ikke som jeg husker den største karen av oss, men dog :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Reparasjon av setebunn.

Legg inn av AJ »

barske skrev: 04 nov 2019, 09:21
AJ skrev: 04 nov 2019, 08:30 Kan Tec7 lim være en løsning?
Har brukt det selv på både plast og plast mot metall og dert virker som det holder godt. Tørker langsomt og herder dermed hardt og holdbart, vil jeg tro...
Tror kanskje ikke tec7 egner seg helt. Når denne isolert sett er herdet har den en slags hardgummikonsistens. På et sete vil det nok bli litt for "fleksibelt" til at det blir stivt nok. Jompa var ikke som jeg husker den største karen av oss, men dog :)
Kan godt være du har rett i dette.
Der jeg har brukt det har det funket fint, sitter godt og stabilt i skikkelig varmt vær og streng kulde.
Men jeg har aldri prøvd på plastmaterialet i en setebunn, så om det egner seg her skal jeg ikke ha bastante meninger om.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Reparasjon av setebunn.

Legg inn av mekkern »

Spørsmålet er jo hvilken type plast. Og hvorfor setet har sprukket i utgangspunktet.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Reparasjon av setebunn.

Legg inn av dypen »

Nå tok jeg det for gitt at det var ABS plast siden trådstarter trodde det ... Seat Base Kit - ABS Seat Pan.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Reparasjon av setebunn.

Legg inn av mekkern »

Aner ikke hva HD har benyttet... men hvis ABS kan man lime det med aceton som løsemiddel.

Rørleggerlimet Tangit er for PVC hardplast deler populært kalt "limdeler"
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Reparasjon av setebunn.

Legg inn av Geiroe »

Rørleggera har vel ikke brukt tangitt siden 70 tallet, de første plastrøra på 60 tallet(ABS) ble limt med tangitt, men på 70 tallet kom "gummien" :knegg
Jeg ble litt overrasket når røra til sentralstøvsugern ble limt med tangitt, så det får du ihvertfall tak i på MegaFlis.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Reparasjon av setebunn.

Legg inn av mekkern »

Vi bruker PVC limdeler ennå på enkelte kemikalie opplegg. Trykkfast og tåler eksempelvis JKL og PAX som spiser syrefast.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Reparasjon av setebunn.

Legg inn av Jompa »

20191104_205425_resized.jpg
Sånn ser det ut på undersida av setet.
Plasten er sprukket på begge sidene av det fremre festet, som er naglet fast med to nagler. Regner med at det er skiver på baksida.
Det er ikke noe vekt på setet der det er sprukket, dette festet er kun for å holde greiene på plass. Flatstålet stikkes inn i ei utsparing i ramma.

Regner med at det er ABS-plast og at liming er beste alternativ hvis ikke hele setet skal demonteres.
Evt går det an å forsterke med glassfiberduk som er nevnt lenger opp i tråden.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar