Skifte kjølevann og plugger, samt ventilsjekk K1300

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
ZZR-Erling

Skifte kjølevann og plugger, samt ventilsjekk K1300

Legg inn av ZZR-Erling »

Vurderer å "smyge meg innpå" et kjølevannsskifte, ventilklaringssjekk og pluggskifte, (samt rengjøre radiator da den er av), på min K1300S.
Noen her som har gjort det og har noen gode råd?
Tror det burde gå rimelig greit, har "BMW boka" på cd.
Ser at vannet skal "vakumeres inn i systemet", men burde gå greit bare jeg får tak i høvelig verktøy som jeg kobler til kompressoreen for å sette vakum på -0,8bar. Men den pluggnøkkelen...hmmm...noen som har den?

Ventilklaringssjekk er hver 30 000, men ser på nett at de holder mye lengre før de er ute av spec. for, jeg plukker f*** ikke av kammene på den her sjøl! :-k Så tenkte å spare mye penger ved å gjøre alt det andre her sjøl. Den er gått 72 500 og mest trolig er forrige ventilsjekk gjort på 30 000.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Skifte kjølevann og plugger, samt ventilsjekk K1300

Legg inn av Jompa »

Du trenger ikke å ta av kamakslingene for å sjekke ventilklaringa, det er heller ikke mulig å måle klaringa uten akslingene på plass.
Vakum kan vel ordnes med en våtstøvsuger hvis du ikke har spesialverktøy til jobben ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

ZZR-Erling

Re: Skifte kjølevann og plugger, samt ventilsjekk K1300

Legg inn av ZZR-Erling »

Jompa skrev: 09 okt 2019, 22:05 Du trenger ikke å ta av kamakslingene for å sjekke ventilklaringa, det er heller ikke mulig å måle klaringa uten akslingene på plass.
Vakum kan vel ordnes med en våtstøvsuger hvis du ikke har spesialverktøy til jobben ?
Nei, æ skal bare sjekke klaringa, og ja, æ veit at kamakslingene må stå i :knegg
..æ måle og shimsa jo YZ250f'n hver vinter.
Har foreløpig ikke no som ligna på spesialverktøy tel det her nei. Har heller ikke en sånn støvsuger.
Tenke en sånn her:
Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Skifte kjølevann og plugger, samt ventilsjekk K1300

Legg inn av FredrikE24 »

Pluggnøkkel?
Tok ut pluggene med standard pipesett.
Vakumfylling av systemet trengs ikke, gjorde det uten. Du finner en lufteskrue på venstre side. Åpne denne og fyll på så mye du får på. Start opp og etterfyll. Åpne lufteskrue og la lufta komme ut. Kjør motor nokså varm, åpne lufteskruen og se om du får ut mer luft. La motoren bli kald(over natten), etterfyll og start opp igjen. Sjekk om du får ut mer luft og etterfyll. La motoren bli varm. Stopp. Sjekk dagen etterpå og gjenta.
Om du ikke har tid, så vakumfyller du.
Jeg kan ikke huske at dette var noen big deal. Var som på alle andre motorer egentlig.

Oljeskift er også rett frem å gjøre. Oljeskift på kardangen, da må bakhjulet av. Castrol Syntrax 75W90 Longlife. På motor har Castrol en egen olje til denne motoren(K1300) i Power1-serien. Evt. Går du for BMW Advantec Ultimate.

Sjekk slakken på oljepumpekjede! Er ikke registerkjede skiftet bør du også vurdere dette. Var ikke vanskelig annet enn at clutchdekselet må av. Må skifte ut skruene og ha tetteguffe for hånden.

Kjekt mer alt spesialverktøy og greier, men har klart det uten også. Til og med hatt av clutchkurven med hjelp av noen ekstra hender ved montering.

ZZR-Erling

Re: Skifte kjølevann og plugger, samt ventilsjekk K1300

Legg inn av ZZR-Erling »

Oljepumpekjedet? Er ikke det litt overkill å sjekke så tidlig? Samme med regsterkjedet..?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Skifte kjølevann og plugger, samt ventilsjekk K1300

Legg inn av FredrikE24 »

Det er etter hva jeg husker ikke selvstrammer på oljepumpekjedet. Var faretruende slakt på den jeg sjekka. Den hadde gått 60k.
Husker ikke intervallet på registerkjede, men det ble byttet samtidig.

ZZR-Erling

Re: Skifte kjølevann og plugger, samt ventilsjekk K1300

Legg inn av ZZR-Erling »

Var det K12 eller 13, årsmodell? Hvordan strammes oljepumpekjedet på disse?

ZZR-Erling

Re: Skifte kjølevann og plugger, samt ventilsjekk K1300

Legg inn av ZZR-Erling »

Finner interessante videoer:
https://m.youtube.com/watch?v=csa4FVyvWD8

https://m.youtube.com/watch?v=tcTi3Mesa ... e=youtu.be

På video 2 her strammer han oljepumpekjedet manuelt fra 22:40 👍 men..han hadde jo og en fæl lyd. Jeg har av og til, når den har stått noen dager, lyd fra kamkjedet 2-3s ved oppstart, så bytter kamkjedestrammeren, og tar det derfra,+ bytter kjølevann, plugger og måler ventilklaring.
Kardang og motorolje kan jeg, har byttet flere ggr.
180ml av den olja du nevnte. Luftfiltrene byttet jeg for 5000km siden.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Skifte kjølevann og plugger, samt ventilsjekk K1300

Legg inn av FredrikE24 »

K1300.
Bytta kamkjedestrammer først på den da raslingen på kaldstart var fæl!
Viste seg å imidlertid være oljepumpekjedet som tanna over under oppstart grunnet tjukk olje.

ZZR-Erling

Re: Skifte kjølevann og plugger, samt ventilsjekk K1300

Legg inn av ZZR-Erling »

FredrikE24 skrev: 10 okt 2019, 16:31 K1300.
Bytta kamkjedestrammer først på den da raslingen på kaldstart var fæl!
Viste seg å imidlertid være oljepumpekjedet som tanna over under oppstart grunnet tjukk olje.
Woooo.... :scratch "grunnet tjukk olje"....feil olje, gammel olje, eller? Hvor mye var den gått da du fant ut dette?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Skifte kjølevann og plugger, samt ventilsjekk K1300

Legg inn av FredrikE24 »

Kald olje burde jeg heller si.. Rundt 60, raslet jo litt før det også. Bytta kjedestrammer på registeret. Det hjalp lite.

ZZR-Erling

Re: Skifte kjølevann og plugger, samt ventilsjekk K1300

Legg inn av ZZR-Erling »

Hvordan fikk du av oljepumpekjedet? Må bunnpanna av?
Ser for meg: av med clutch, slakke maks, ta den av..

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Skifte kjølevann og plugger, samt ventilsjekk K1300

Legg inn av FredrikE24 »

Det husker jeg faktisk ikke, men det virker logisk å måtte fjerne den.

Det er tricky å ta av, og montere clutchkurven, bare så det er sagt.

Kan gjerne åpne opp og kjenne på kjedeslakken først. Er mulig det holder å stramme. Om det er mer å stramme på vel og merke.

ZZR-Erling

Re: Skifte kjølevann og plugger, samt ventilsjekk K1300

Legg inn av ZZR-Erling »

FredrikE24 skrev: 10 okt 2019, 21:57 Det husker jeg faktisk ikke, men det virker logisk å måtte fjerne den.

Det er tricky å ta av, og montere clutchkurven, bare så det er sagt.

Kan gjerne åpne opp og kjenne på kjedeslakken først. Er mulig det holder å stramme. Om det er mer å stramme på vel og merke.
Vil kanskje ha av clutchkorga for å kjenne på det kjedet og inspisere strammeren der. Ser for meg at jeg må ha verktøyet som REP ROM CD nevner, korgholder og det låseverktøyet som settes i foran. Mulig jeg nå, (etter tips og råd fra deg :prf ) går for:
1. skifte kjølevann
2. skifte plugger
3. sjekke ventilene
4. skifte registerkjedet 112$
5. skifte oljestyrt strammer til registerkjedet 168$
6. skifte oljepumpekjedet 50$
7. skifte oljepumpekjedets strammer 15$
8. skifte registerkjedets slide 58$

Sjekka priser på Max BMW Motorcycles, er nok ikke så langt fra prisene i Norge.


Får se hva vinteren bringer av tid og lyst :) ...for strengt tatt er nok dette jeg ikke må, ennå...men, hver 75 000km høres igrunn fint ut..om ikke annet for "peace in mind"
Var nettopp nede i dvala og kobla inn GS911 og leste av alle "korta" samt kjørte ABS-ventiler og pumpetest, alt ok.
Satt på Optimate'n/batterliladeren

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Skifte kjølevann og plugger, samt ventilsjekk K1300

Legg inn av FredrikE24 »

Kjøper du spesialverktøyene skal det nok gå med langt mindre knot enn uten, selv om det er fullt gjennomførbart uten.

Svar