Nedgiring stillestående sykkel

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Twinfun
Innlegg: 5
Registrert: 25 aug 2019, 14:05
Motorsykkelen din: Kawasaki versys 650-2014 mod

Nedgiring stillestående sykkel

Legg inn av Twinfun »

Er en ting som har irritert meg med alle syklene jeg har hatt igjennom årene, nye og brukte, og de fleste merker.
Hvis jeg må bremse ned f. eks når jeg ligger i 4 gir, uten at jeg rekker å gire ned til 1 før sykkelen har stanset. Da har det på alle syklene jeg har hatt ofte vært trøblete å gire ned til 1 gir. Kommer ikke trinn for trinn ned til 1 gir igjen uten å slippe gir-hendelen litt ut for hvert gir (slik at giret tar tak)
Har andre denne erfaringen?

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Nedgiring stillestående sykkel

Legg inn av mekkern »

Helt normalt med konstruksjonen av gearkassen.
Du kan prøve å bevege sykkelen litt frem eller tilbake for å få beveget gearene.
Eller geare ned ettersom farten synker. :thumleft

Eller gå for automat?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Nedgiring stillestående sykkel

Legg inn av SverreOlsen »

Står i bruksanvisningen på min att du alltid skal løyse ut clutchen mellom hvært gir, du skal aldri hoppe over gir.

Triumph Tiger.

Twinfun
Innlegg: 5
Registrert: 25 aug 2019, 14:05
Motorsykkelen din: Kawasaki versys 650-2014 mod

Re: Nedgiring stillestående sykkel

Legg inn av Twinfun »

Ok, takk for svar. Er vel normalt da sikkert pga konstruksjonen av girkassa. Kan skape litt irritasjon i gitte situasjoner fordi det tar litt tid å komme igang igjen for eksempel ved bråstopp fotgjengerovergang. Tar det over 5 sekunder så tutes det jo ofte alt bak.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Nedgiring stillestående sykkel

Legg inn av Juicebox »

Da må du bare lære deg å observere trafikkbildet bedre. Bråstopper du foran fotgjengerfelt like ofte som du sier, da er det du som ikke er god nok i trafikken dessverre. Ikke for å skryte(noe jeg gjør nå)det er ikke ofte jeg bråbremser slik i trafikken at jeg ikke klarer å gire ned til 1., så å si aldri.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Nedgiring stillestående sykkel

Legg inn av FredrikE24 »

Alt handler om planlegging og kjøretrening. Ser du noe du må stoppe for, skal man fint klare å gire nedover før full stans.

Dette har aldri vært noe problem for meg.

Twinfun
Innlegg: 5
Registrert: 25 aug 2019, 14:05
Motorsykkelen din: Kawasaki versys 650-2014 mod

Re: Nedgiring stillestående sykkel

Legg inn av Twinfun »

Joda ser den, men det med fotgjengerfelt var mest ett eksempel.. Mitt spørsmål var mer for å høre om de fleste girkasser på mc er slik eller om jeg bare har hatt dårlige sykler. Dette kan jo skje den mest fremsynte fører innimellom mener nå jeg da, særlig ved mye bykjøring.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Nedgiring stillestående sykkel

Legg inn av Dansekris »

Twinfun skrev: 25 aug 2019, 23:26 Joda ser den, men det med fotgjengerfelt var mest ett eksempel.. Mitt spørsmål var mer for å høre om de fleste girkasser på mc er slik eller om jeg bare har hatt dårlige sykler. Dette kan jo skje den mest fremsynte fører innimellom mener nå jeg da, særlig ved mye bykjøring.
Det hender jeg bestemmer meg for å hive meg inn i busslommer/rasteplasser ved aller siste sekund, og da prioriterer jeg heller å sjekke speil og bremse fremfor å gire ned.

På min sykkel er det helt uproblamtisk å tråkke seg ned fra 6. til 1. stillestående.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nedgiring stillestående sykkel

Legg inn av Bjerknez »

Så lenge sykkelen min ruller, så har jeg ingen problemer med å gire ned fra 6. til 1. gir. Når jeg står rolig derimot og har clutchen inne i 6.gir og girer ned så kommer jeg som oftest bare 2-3 gir ned. Men slurer man litt på clutchen så kommer jeg ned til 1. gir uten problemer.

Så ganske normalt det du opplever.

Cruiseren jeg hadde måtte man nesten bruke slegge på i slike tillfeller. Man lærer seg jo fort sykkelen å kjenne, men i starten så lurte jeg sagtens på om det var noe galt med girkassa.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Nedgiring stillestående sykkel

Legg inn av FreewheelBurning »

Mener å huske at jeg kunne gire ned stillestående og hoppe over gir på kjøreskolen. Nå kjører jeg automatgir, personlig liker jeg veldig godt å aldri tenke et sekund på giring.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Nedgiring stillestående sykkel

Legg inn av mekkern »

FreewheelBurning skrev: 26 aug 2019, 13:27 Mener å huske at jeg kunne gire ned stillestående og hoppe over gir på kjøreskolen. Nå kjører jeg automatgir, personlig liker jeg veldig godt å aldri tenke et sekund på giring.
Tenker egentlig ikke på å geare hverken på bil eller mc... går egentlig automatisk...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Nedgiring stillestående sykkel

Legg inn av gsx750_80 »

Evt kan man gjøre som politiet, gå over til Honda med automatgear; https://bil24.no/mc-politiet-far-automatgir/

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Nedgiring stillestående sykkel

Legg inn av Sakkle »

gsx750_80 skrev: 26 aug 2019, 15:05 Evt kan man gjøre som politiet, gå over til Honda med automatgear; https://bil24.no/mc-politiet-far-automatgir/
Skjønner veldig godt at politiet velger denne løsningen. Greit å slippe å gire når man skal bruke radio og annet utstyr samtidig som man kjører sykkel.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Nedgiring stillestående sykkel

Legg inn av FreewheelBurning »

mekkern skrev: 26 aug 2019, 13:54
FreewheelBurning skrev: 26 aug 2019, 13:27 Mener å huske at jeg kunne gire ned stillestående og hoppe over gir på kjøreskolen. Nå kjører jeg automatgir, personlig liker jeg veldig godt å aldri tenke et sekund på giring.
Tenker egentlig ikke på å geare hverken på bil eller mc... går egentlig automatisk...
Er vel sånn med å knytte skolissene også, det går på autopilot, men er ikke til å stikke under en stol at borrelås er enklere.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Nedgiring stillestående sykkel

Legg inn av Rune75 »

FreewheelBurning skrev: 26 aug 2019, 16:49
mekkern skrev: 26 aug 2019, 13:54
FreewheelBurning skrev: 26 aug 2019, 13:27 Mener å huske at jeg kunne gire ned stillestående og hoppe over gir på kjøreskolen. Nå kjører jeg automatgir, personlig liker jeg veldig godt å aldri tenke et sekund på giring.
Tenker egentlig ikke på å geare hverken på bil eller mc... går egentlig automatisk...
Er vel sånn med å knytte skolissene også, det går på autopilot, men er ikke til å stikke under en stol at borrelås er enklere.
Knyter bare skolissene når skoene er nye. Etter det stapper jeg bare foten nedi.

Svar