Gåen Clutch?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Murse
Innlegg: 62
Registrert: 10 jun 2018, 14:56
Motorsykkelen din: Suzuki SV650A 2016

Gåen Clutch?

Legg inn av Murse »

Morgen!

Jeg kjøpte min første sykkel i fjor sommer, og har hatt utallige gleder av denne.
Men nå de siste 2-3 ukene er det slik at jeg opplever sykkelen som "skvetten" mens jeg girer, spesielt mellom Nøytral -> 1, 1-> 2, 2 -> 1 osv. Når sykkelen står i nøytral og motoren går, så føles det(og høres ut som) at sykkelen smeller inn i 1 gir, mens når motor er av så er det helt ålreit. Snakket med en som mente at clutch var gåen og må byttes. Prøvde å stramme clutchwire ganske mye inn(mer enn jeg er komfortabel med med tanke på om den skulle ryke under kjøring), da er det bedre og opplever svært lite av symptomene.

Så da er spørsmålet, kan jeg rett og slett flytte armen nede på kassa et hakk eller 2 inn og slakke/justere wire etter slik at det blir "bedre"? eller er dette done deal må bytte clutch? Opplever ingen symptomer annet enn dette, ingen sluring eller ulåt ellers ifra motor/gir, og den er en drøm og kjøre når det først går fremover.

Er en Suzuki SV650 2016 modell(kjøpt brukt, vet ikke hvordan tidligere eier har behandlet clutchen men jeg forsøker å holde meg for god til å slure på clutchen!)

Eventuelt er det andre innspill? Kjedeslakk har jeg nå kontrollert 4 ganger for å være sikker, er etter specc i forhold til instruksjonsboka. Har og prøvd å kjøre det litt slakkere enn det er anbefalt, ble ikke noe bedre.

Noen råd?:D

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Gåen Clutch?

Legg inn av kjellv »

Når du strammer clutchwiren så øker du åpningen mellom clutchplatene når du klemmer inn hendelen. Strammer du wiren for mye risikerer du at clutchen slurer ved kraftige pådrag.
Juster den slik at du har 3-5 mm slakke på hendelen når den er helt ute.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk



Murse
Innlegg: 62
Registrert: 10 jun 2018, 14:56
Motorsykkelen din: Suzuki SV650A 2016

Re: Gåen Clutch?

Legg inn av Murse »

Ja, det jeg vet, men tenker dere her at dette er en clutch som er gåen, eller er det rett og slett justering som må til? Og om det er innafor og justere nede på motoren 2 hakk inn på "hendelen" som wieren er koblet til?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Gåen Clutch?

Legg inn av kjellv »

Er dette et problem med varm olje også?

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Gåen Clutch?

Legg inn av bm »

Slik du beskriver det ville jeg byttet wire, ev byttet utveksling slik du beskriver det. Beskrivelsen din tilsier at der er svak utkobling. En utslitt klutsj ville etter mitt hode gjort det motsatte og sluret ved start, og spesielt ved høyere gir.
Vil du teste klutsjen girer du noen trinn opp, låser frontbremsen og prøver å løse sykkelen, kveles den er klutsjen ok.
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Murse
Innlegg: 62
Registrert: 10 jun 2018, 14:56
Motorsykkelen din: Suzuki SV650A 2016

Re: Gåen Clutch?

Legg inn av Murse »

kjellv skrev: 20 jul 2019, 19:46 Er dette et problem med varm olje også?

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Ikke noe problem med varm olje, den kjører på normal driftstemperatur, selv i 30 varmegrader og stekende solskinn i kø.

Murse
Innlegg: 62
Registrert: 10 jun 2018, 14:56
Motorsykkelen din: Suzuki SV650A 2016

Re: Gåen Clutch?

Legg inn av Murse »

bm skrev: 20 jul 2019, 23:34 Slik du beskriver det ville jeg byttet wire, ev byttet utveksling slik du beskriver det. Beskrivelsen din tilsier at der er svak utkobling. En utslitt klutsj ville etter mitt hode gjort det motsatte og sluret ved start, og spesielt ved høyere gir.
Vil du teste klutsjen girer du noen trinn opp, låser frontbremsen og prøver å løse sykkelen, kveles den er klutsjen ok.
har merket at den ved 3500 omdreininger i 5 og 6 gir er litt merkelig, men kun kjent dette 2 ganger, ellers har den vært fin. Det kjente jeg forøvrig en god stund før den begynte å tulle med giringa! og ikke noe nå.

Kan gjøre et forsøk med bytte av wire og se om det blir noe bedre da, eventuelt bare prøve å flytte foten på utvekslinga 2 hakk og se om det er noe forskjell da

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Gåen Clutch?

Legg inn av bm »

Begynn med det som er enklest for deg og ikke koster penger. Er utrolig hvor langt du kommer med enkle grep. Dette gir deg kunnskap om sykkelen og gir deg bedre innsikt i videre mekking. :knegg
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Gåen Clutch?

Legg inn av 45316 »

Er vel ikke helt uvanlig at det "smeller" litt da man setter en sykkel i 1.gir på kald olje?

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk


Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Gåen Clutch?

Legg inn av kjellv »

Murse skrev: 20 jul 2019, 23:53
kjellv skrev: 20 jul 2019, 19:46 Er dette et problem med varm olje også?

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Ikke noe problem med varm olje, den kjører på normal driftstemperatur, selv i 30 varmegrader og stekende solskinn i kø.
Det er i så fall ingenting i veien med clutchen din, sannsynligvis heller ikke med justering. Motoren og olja oppnår raskt driftstemperatur, og det er først ved driftstemperatur alt fungerer optimalt.
Ved neste oljeskift, prøv en annen olje. Mange sykler kan oppføre seg annerledes med en annen olje. Jeg gjorde den erfaring med min forrige, en TDM900. Sykkelen giret langt finere med Castrol Power1 Racing enn med Yamalube FS4 10W-40, selv om oljespec i utgangspunktet skulle være den samme.
Hvilken olje bruker du nå?fvvf

Murse
Innlegg: 62
Registrert: 10 jun 2018, 14:56
Motorsykkelen din: Suzuki SV650A 2016

Re: Gåen Clutch?

Legg inn av Murse »

45316 skrev: 21 jul 2019, 08:29 Er vel ikke helt uvanlig at det "smeller" litt da man setter en sykkel i 1.gir på kald olje?

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
Her smeller det like mye i alle slags temperaturer! :P

Murse
Innlegg: 62
Registrert: 10 jun 2018, 14:56
Motorsykkelen din: Suzuki SV650A 2016

Re: Gåen Clutch?

Legg inn av Murse »

kjellv skrev: 21 jul 2019, 12:13
Murse skrev: 20 jul 2019, 23:53
kjellv skrev: 20 jul 2019, 19:46 Er dette et problem med varm olje også?

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Ikke noe problem med varm olje, den kjører på normal driftstemperatur, selv i 30 varmegrader og stekende solskinn i kø.
Det er i så fall ingenting i veien med clutchen din, sannsynligvis heller ikke med justering. Motoren og olja oppnår raskt driftstemperatur, og det er først ved driftstemperatur alt fungerer optimalt.
Ved neste oljeskift, prøv en annen olje. Mange sykler kan oppføre seg annerledes med en annen olje. Jeg gjorde den erfaring med min forrige, en TDM900. Sykkelen giret langt finere med Castrol Power1 Racing enn med Yamalube FS4 10W-40, selv om oljespec i utgangspunktet skulle være den samme.
Hvilken olje bruker du nå?fvvf

Har hatt sykkel på service hos Monsterbike i Drammen(pga nyere sykkel og fortsatt garantitid på den), og de har skiftet olje og filter til det samme som var når den ble kjøpt fikk jeg beskjed om. Skal sjekke i serviceheftet når jeg kommer hjem hva slags olje de har brukt!

Murse
Innlegg: 62
Registrert: 10 jun 2018, 14:56
Motorsykkelen din: Suzuki SV650A 2016

Re: Gåen Clutch?

Legg inn av Murse »

Her er kvittering fra servicen i år før sesongstart..
Ser ut som at de har brukt samme olje ved forrige skift og, er først nå problemene er svært merkbare..

SITAT KVITTERING:
4 SERVICE mc: utført service, skiftet olje og filter, smørt bevegelige deler og låser, justert og smørt kjede.
Olje brukt : 55-124 castrol Power 1 GPS 10w/40 fat.
16510-07j00 oljefilter suzuki
55-220 castrol breakefluid dot4 bremsevæske front.

Er det samme olje du brukte som fikk det bedre med Power racing?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Gåen Clutch?

Legg inn av kjellv »

Murse skrev: 27 jul 2019, 23:25 Her er kvittering fra servicen i år før sesongstart..
Ser ut som at de har brukt samme olje ved forrige skift og, er først nå problemene er svært merkbare..

SITAT KVITTERING:
4 SERVICE mc: utført service, skiftet olje og filter, smørt bevegelige deler og låser, justert og smørt kjede.
Olje brukt : 55-124 castrol Power 1 GPS 10w/40 fat.
16510-07j00 oljefilter suzuki
55-220 castrol breakefluid dot4 bremsevæske front.

Er det samme olje du brukte som fikk det bedre med Power racing?
Ikke helt den samme, men jeg tror ikke det har noe for seg å prøve Power 1 Racing, den er nok ganske like den du har i motoren. Ettersom det var denne olja på forrige oljeskift også har heg lite tro på at oljebytte forandrer noe.
Men du har garanti på sykkelen? I så fall ikke gjør så mye feilsøkning selv. Kontakt et merkeverksted og forklar problemet.

Murse
Innlegg: 62
Registrert: 10 jun 2018, 14:56
Motorsykkelen din: Suzuki SV650A 2016

Re: Gåen Clutch?

Legg inn av Murse »

Har garanti på sykkel en liten stund til mener jeg ja, kanskje ta den med å vise frem problemet 😅

Svar