Elektrisk feil - reklamasjon

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
DrDuke
Innlegg: 15
Registrert: 09 jun 2015, 22:10
Motorsykkelen din: KTM 690 Duke R 2015
Sted: Hamar

Elektrisk feil - reklamasjon

Legg inn av DrDuke »

Hei

Har en -15 modell som ble kjøpt ny av meg. Kjørte ca 10k første året, siden har den nærmest blitt stående, har vært vinterlagret inne og kjørt minimalt. Tenkte å ta opp kjøring denne sesongen, når jeg skal starte viser det seg at jeg har to elektriske feil på sykkelen. Jeg har lokalisert feilen til å være kortslutningen i noen kabler som har av ukjent årsak fått en skade. Har tatt kontakt med godkjent serviceverksted for å reklamere, får høre før innlevering at de mener jeg har en svak sak siden jeg ikke har hatt årlig service. Slik jeg forstår lovverket må verksted kunne bevise at jeg har direkte forvoldet skaden evt. fravær av service har direkte medført den elektriske feilen for at de skal kunne avslå en reklamasjon (gjennom f.eks. at vedlikehold av disse spesifikke kablene er et nødvendig servicepunkt på sjekkliste ved kontroller jeg skulle ha vært på)? noen med erfaring?

Mvh.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Elektrisk feil - reklamasjon

Legg inn av Kawagutten »

De må se problemet før de kan si noe helt sikkert og går det ikke i din vei så må du betale for sjekken og problemet selv. Er det dyre deler som har blitt defekte? Har du lest service manualen godt? Får du ikke servicestedet ditt på din side tror jeg du har en dårlig sak.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

DrDuke
Innlegg: 15
Registrert: 09 jun 2015, 22:10
Motorsykkelen din: KTM 690 Duke R 2015
Sted: Hamar

Re: Elektrisk feil - reklamasjon

Legg inn av DrDuke »

Det er to elektriske problemer, det ene problemet er at signalhornet går av konstant. Har satt på voltmeter og funnet ut ca. hvor kabelbruddet er, lett manipulering av kablene bak et deksel får mcen til å slutte å tute. Den andre er feilemelding i dash på lambdasensoren og at den sannsynlig er kortsluttet til jord. Jeg regner med begge er relatert til kabelbrudd i samme område, jeg kunne sikkert ha skrudd av tank mm., funnet bruddene, loddet og brukt krympestrømpe, men jeg mener jo at dette er feil som ikke skal skje på en 4 år gammel sykkel i utgangspunktet.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Elektrisk feil - reklamasjon

Legg inn av kjellv »

Det er ikke forhandleren du kjøpte hos som stiller garanti, normalt heller ikke importøren. Garanti stilles av produsent etter nærmere stilte vilkår som eier må overholde.
Normalt stiller produsent 1 eller 2 år garanti på sykkelen. De siste årene har det blitt mer vanlig med 5 års garanti. Denne utvidede garantien er ofte et fellesløft importør og produsent stiller sammen, og den kan også ha lavere dekningsgrad og minst like strenge vilkår.
Forhandleren er den som tar imot garantikravet fra kunden, og legger dette inn som garantisak til importør eller produsent. Så vil det etter noen dager/et par uker komme et vedtak fra importør/produsent med enten godkjenning eller begrunnet avslag.
Det er altså ikke forhandleren som avgjør garantisaken. Forhandleren sin oppgave er å samle inn og dokumentere mest mulig som legges ved. Ofte vet forhandleren av egen erfaring om en garantisak er for tynn før han sender den inn, og bør i slike tilfeller forberede kunden om et ventet avslag. Forhandleren vet hvilke krav som stilles fra produsenten, og han vet gjerne hvor strengt det håndheves.

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Elektrisk feil - reklamasjon

Legg inn av NickNei »

Her er det ikke garanti som gjelder, men reklamasjon etter hva jeg forstår. Og når det gjelder reklamasjon er det forhandler som har solgt varen som er ansvarlig. Ikke nødvendigvis produsent. Det er fem års reklamasjon på en motorsykkel.. Her bør eier reklamere skriftlig, og få dokumentert at kravet er levert. Hvis forhandler ikke kan vise til at dette er en skade eller et problem som kunde kan lastes for skal de påta seg ansvaret i hele reklamasjonstiden. Vil ikke forhandler det må kunde kontakte forbrukerrådet, da dette er regulert av forbrukerkjøpsloven. Etter hva som kommer frem her høres dette ut som en reklamasjonssak synes jeg. Men det er som nevnt over her noe man må finne ut av når man får sjekket det, kan jo ha vært noen gnagere der :) Når forhandler reagerer som her ved å omgående så tvil om dette kan være noe de er ansvarlig for bør man følge reglene nøye. Er det ikke skade på kabler og sykkelen ikke har gått mer enn litt over 10000 burde dette være en klar sak.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Elektrisk feil - reklamasjon

Legg inn av kjellv »

Ingen opplagt sak uansett, her handler det nok om selve problemet og hvordan skaden på kablene har oppstått.
Er det en fabrikasjonsfeil på selve kablene, eller er det en skade som følge av ytre påvirkning. I tilfelle hva?

Oppstått på fabrikken da sykkelen ble bygget? Er kablene skadet ved at de er lagt feil og har fått slitasje under normal bruk? Som følge av uforsiktighet ved montering av ekstrautstyr hos forhandler? Skade oppstått under første service? Skade oppstått mens eier har montert ett eller annet?

Det skal mye til at kabler får skader på så få år uten at det har skjedd ett eller annet spesielt. Men hva har skjedd, og hvordan er kablene skadet? Dette blir nok et nøkkelspørsmål her.

Du får holde oss oppdatert, denne saken vil nok være interessant for mange av oss :thumleft

Svar