Lading Honda CBR125r 2004 mod.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
larsit
Innlegg: 21
Registrert: 07 feb 2015, 20:04
Motorsykkelen din: Kawasaki KZ1000J

Lading Honda CBR125r 2004 mod.

Legg inn av larsit »

Hei!

Kjøpte en Honda CBR125r 2004 modell til jentungen for å starte med litt øvekjøring, og slik at hun skal få skru og lære litt rundt sykkel og mekking.
har en utfordring med lading på denne sykkelen, jeg har målt stator mot jord og mellom alle tre gule ledningene, og måleresultat er innenfor spec. videre har eg prøvd med to forskjellige laderegulatorer, og de viser helt det samme (kan selvsagt være at begge er defekt).

Kjøpte nytt batteri til sykkelen i dag, da det var en som hadde en teori om at batteriet var for dårlig derfor lav ladespenning, men ingen forskjell.

Måler følgende rett på batteriet:

på tomgang viser den 12,91 voltdc.
2000 rpm viser 13,72 volt og opp mot 14 voltdc.
5000 rpm viser den 13,14 voltdc.

På de gule ledningene fra stator måler eg uten laderegulator tilkoblet på tomtang+ 30 voltac, med litt turtal går den opp mot 80voltac. så strøm produserer stator.
På de gule ledningene fra stator når laderegulator er tilkoblet, måler eg bare ca 11 voltac uansett turtall.

sykkelen har gått tom for strøm med det gamle batteriet 2 ganger etter at vi fikk den hjem, hatt den ca 1 uke.

Hva er det eg ikke ser? :) noen tips?

Ladestrøm når motor går skal vel ligge mellom ca 14,0-14,4 volt, stemmer ikke det?

Har en del deler, også en delemotor som eg har brukt som referanse på målinger på stator, og de er helt like målinger med Ohm.

er takknemlig for alle tips.

har bestilt bok til sykkelen, men den er ikke ankommet enda.


Mvh
Larit :)

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Lading Honda CBR125r 2004 mod.

Legg inn av Kawagutten »

Kan jo gjette litt på denne . Tror du skal ha minmum 100 v .
Ladestrømmen kan være opp til 15.5 og måler du ved kontakta til front lykta skal den gi ut 13-13.2 ved 5000 rpm.
Resistanse alternator mener jeg var 0.2-1 og 0.1-0.8 Georg simon Ohm ved 5000rpm og 20 varmegrader 😁
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Speedo
Innlegg: 110
Registrert: 05 jul 2017, 21:13
Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
Sted: Oslo

Re: Lading Honda CBR125r 2004 mod.

Legg inn av Speedo »

Uten at jeg kan hjelpe deg så mye, så kan jeg kanskje hjelpe med egne erfaringer.

Hadde selv ladeproblemer med min egen sykkel, en SV1000. Den fikk også lav ladespenning både på tomgang og rusing dog noe lavere enn din. I min manual skulle jeg ha 75V+ fra dynamo ved 5k rpm og 14-15,5V fra batteriet.

Jeg sjekka jording, batteri, regulator/likeretter og det virka som alt dette var fint. Bytta tom. RR. Jeg målte også spenning og ohm fra dynamoen, men inspiserte aldri. Nå har jeg ikke sykkelen lengre, men jeg mener ganske sikkert at det var noe med dynamoen. Enten at en spole hadde brent seg eller at magnetene hadde flyttet på seg. Vet ikke om det er mulig at dynamoen kan gi fra seg spenning men ikke ampere hvis det gir mening?

Grunnen til at jeg aldri sjekka dynamoen var pga. riktige verdier, men kanskje verdt å ta en titt likevel?
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)

larsit
Innlegg: 21
Registrert: 07 feb 2015, 20:04
Motorsykkelen din: Kawasaki KZ1000J

Re: Lading Honda CBR125r 2004 mod.

Legg inn av larsit »

Hei!

Takker for svar, tenker også at feilen ligger i dynamo/stator, selv om alle verdier er innenfor.
Ser den lader rundt 13,3-4 på tomgang nå, og med nytt batteri, ser det ut for at den klarer å holde batteriet.
Får ta en titt på dette til vinteren, slik at eg får kommet i gang med litt øvekjøring med jentungen.

Info: Har nå fått bok til sykkelen, og alle verdier målt er OK.

Igjen, takk for svar.

Mvh
Lars

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Lading Honda CBR125r 2004 mod.

Legg inn av mekkern »

At den har 13.4 volt på tomgang er innafor(antar at dette også er med frontlyset er på).. den skal ha rundt 15 volt på 5000rpm.(forutsatt at batteriet er fullt).

Litt dårlig kontakt i en kobling gir tap og varmgang.
Kjøring med def/dårlig batteri gir prob med RR og/eller stator.
Batterier bør testes med last for å avsløre problemer internt som kan påvirke ladekomponentene.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

larsit
Innlegg: 21
Registrert: 07 feb 2015, 20:04
Motorsykkelen din: Kawasaki KZ1000J

Re: Lading Honda CBR125r 2004 mod.

Legg inn av larsit »

Hei!

Nå har eg testet litt, og det må være noe eg ser forbi på denne sykkelen.
Har nå testet 3 forskjellige regulatorer, alle oppfører seg likt. så regner med de er ok.
har også i dag også byttet Stator fra en delemotor eg har liggende, men resultatet er det samme.
lader best ved 2000omdr, da ligger den på 13,99V målt på batteriet, ruser eg til 5000 omdr detter den ned til 13,02V (målt på batteriet).

Kan det være noe feil ved svinghjulet?, hadde ikke ters som passet til denne så fikk ikke byttet for å teste.

Jentungen fikk også montere ny cluch i dag :)

Batteriet som står i er nytt, og sykkelen starter bare en ser hardt på på knappen :)

Noen tips?


Mvh
Larsit. :)

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Lading Honda CBR125r 2004 mod.

Legg inn av mekkern »

Går den fortsatt tom for strøm når i bruk?
Eller er det hvis den står en stund?
I så fall kan du ha noe prob med tenningslås/krypstrøm.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

larsit
Innlegg: 21
Registrert: 07 feb 2015, 20:04
Motorsykkelen din: Kawasaki KZ1000J

Re: Lading Honda CBR125r 2004 mod.

Legg inn av larsit »

Hei!
Nei den går ikke tom for strøm, starter bare en er borti startbryteren, selv etter å ha stått i hele vinter.
Batteriet er nytt og fungerer fint.

Mvh
Larsit👍

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Lading Honda CBR125r 2004 mod.

Legg inn av mekkern »

larsit skrev: 22 mar 2020, 20:55 Hei!
Nei den går ikke tom for strøm, starter bare en er borti startbryteren, selv etter å ha stått i hele vinter.
Batteriet er nytt og fungerer fint.

Mvh
Larsit👍
Da er det vel ikke noe å bry seg med vil jeg tro, mulig shunten er litt "hard" når det er overskudd på spenning..... mulig at måleinstrumentet ditt kan vise litt feil også..ikke alle er 100% :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

larsit
Innlegg: 21
Registrert: 07 feb 2015, 20:04
Motorsykkelen din: Kawasaki KZ1000J

Re: Lading Honda CBR125r 2004 mod.

Legg inn av larsit »

Takk for svar og godt poeng👍, fikk seg ny cluch😃

Svar