Tørrsump Yamaha TDM 850

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Tørrsump Yamaha TDM 850

Legg inn av niko »

45316 skrev: 24 jun 2019, 22:40 Det er helt riktig at konstruksjonene ikke kan sammenlignes. Mulig jeg var litt uklar, det jeg mente var at motor bør være ordentlig varm.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
Neida, du var ikke uklar. :-). Jeg ville bare prøve hvordan det ser ut hos meg med motoren i gang siden jeg har fullt måleglass på kald motor.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Tørrsump Yamaha TDM 850

Legg inn av niko »

Nå har jeg hørt på gode råd fra 45316, AJ og Kawagutten og drevet litt superenkel forskning. Når sykkelen står i ro siger oljen, og den siger også ut av peileglasset. Når jeg sjekker før neste tur, og finner tomt glass, er min naturlige reaksjon å fylle. Det er feil. Jeg skal tvert i mot starte motoren, la den gå 5 minutter og så ta en kikk i glasset før jeg eventuelt finner ut at jeg bør fylle. Litt tungvint og krever at man følger med litt, men det så mye annet bra med sykkelen at det får være greit.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tørrsump Yamaha TDM 850

Legg inn av AJ »

Jeg gjør som Kawagutten, legger ved et bildeutsnitt fra brukermanualen:
tdm850 oljesjekk.JPG
Så må jeg jo si at det er fullt ut forståelig med forvirring rundt dette siden det opplyses forskjellige ting som å la sykkelen stå oppreist 90 grader mot plant underlag (på hjulene), på midtstøtte - om sykkelen har dette montert. Hvis ikke midtstøtte, bruk en passende støtte støtteanordning under sykkelen, kjøre motoren på tomgang i fem minutter, kjøre motoren på tomgang i 15 minutter... :-k :scratch .

Så hva skal man forholde seg til :confused ?

Kjøre motoren på tomgang i 5/15 minutter etter endt kjøring med driftsvarm motor? Eller kald motor på tomgang i 5/15 minutter for så å vente noen minutter før man sjekker nivået.
Ikke godt å si, egentlig...

Bruk av midtstøtte betyr heving av bakhjulet og dermed står strengt tatt ikke sykkelen lenger plant mot underlaget, noe som kan påvirke nivåavlesningen.

Mulig jeg har nevnt det før, men gjør det likesågodt igjen; på KTM'en sjekker jeg nivået et-par tre minutter etter endt kjøring ved å plassere midtstøttebeina mot underlaget akkurat nok til at står plant mot underlaget. Dvs. at bakparten på sykkelen hever seg et par millimeter, nok til at sykkelen stå rett opp og ned på hjulene, og leser av nivået.
Setter jeg sykkelen på midtstøtta med hevet bakhjul endres nivåavlesning ubetydelig.

Men nå er det slik at KTM'en ikke har tørrsumpsmøring, som e en løsning som krever mer tid for oljen til å "sette" seg og dermed gi rett nivåavlesning.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar