Eksostrøbbel. Mulig å reparere?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Eksostrøbbel. Mulig å reparere?

Legg inn av mekkern »

Som fagutlært sveiser ser jeg problemet de står ovenfor.
Materialet har masse trøtthetsbrudd og det er usikkert om dette kan sveises med brukbart resultat uten at det smelter eller blir bare kjeks.
muligheten for best resultat vil jeg tro blir med 0.8mm 316 MIG.
såpass mye urenheter i sprekkene vil lage problemer for TIG (og mer varme)

En annen mulighet er å slaglodde dette-da er ikke temperaturen mer enn rundt 7-900 grader avhengig av lodd, og dette vil heller ikke røret komme opp i under drift.mulig du også greier det med skikkelig sølvlodd.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Eksostrøbbel. Mulig å reparere?

Legg inn av Juicebox »

mekkern skrev: 24 jun 2019, 17:21
Juicebox skrev: 24 jun 2019, 12:37 Dette kan lett fikses for en som kan sveise. Sier bare hvor mye sveiseren stoler på sin egen skills om han ikke tørr...
Jaha?

Du har mye erfaring med dette hører jeg?
Uten å ha studert bitene....
Ja, leste du ikke at jeg nevnte at jeg er en supersveiser?

Man kan feks erstatte de ødelagte bitene...🤷‍♂️ Dette har blitt gjort utallige ganger og ikke føl deg fornærma av utsagnet mitt...

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Eksostrøbbel. Mulig å reparere?

Legg inn av mekkern »

ok -da sier vi det.

vennligst ignorer mitt ukvalifiserte forslag.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Eksostrøbbel. Mulig å reparere?

Legg inn av cannon »

mekkern skrev: 24 jun 2019, 20:01 Som fagutlært sveiser ser jeg problemet de står ovenfor.
Materialet har masse trøtthetsbrudd og det er usikkert om dette kan sveises med brukbart resultat uten at det smelter eller blir bare kjeks.
muligheten for best resultat vil jeg tro blir med 0.8mm 316 MIG.
såpass mye urenheter i sprekkene vil lage problemer for TIG (og mer varme)

En annen mulighet er å slaglodde dette-da er ikke temperaturen mer enn rundt 7-900 grader avhengig av lodd, og dette vil heller ikke røret komme opp i under drift.mulig du også greier det med skikkelig sølvlodd.
Til trådstarter: det er nok verdt et forsøk. Husk å tre på skru-flensen før sveising. Den bør kanskje utvides litt i indre diameter, slik at sveisesøm/slaglodd får litt plass.

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Eksostrøbbel. Mulig å reparere?

Legg inn av Subsea79 »

cannon skrev: 25 jun 2019, 00:09
mekkern skrev: 24 jun 2019, 20:01 Som fagutlært sveiser ser jeg problemet de står ovenfor.
Materialet har masse trøtthetsbrudd og det er usikkert om dette kan sveises med brukbart resultat uten at det smelter eller blir bare kjeks.
muligheten for best resultat vil jeg tro blir med 0.8mm 316 MIG.
såpass mye urenheter i sprekkene vil lage problemer for TIG (og mer varme)

En annen mulighet er å slaglodde dette-da er ikke temperaturen mer enn rundt 7-900 grader avhengig av lodd, og dette vil heller ikke røret komme opp i under drift.mulig du også greier det med skikkelig sølvlodd.
Til trådstarter: det er nok verdt et forsøk. Husk å tre på skru-flensen før sveising. Den bør kanskje utvides litt i indre diameter, slik at sveisesøm/slaglodd får litt plass.
Enig her, verdt et forsøk.
Du finner nok ikke ut om det går/ikke går før du har prøvd.
Om andre metoder feiler, klarer du sikker å sveise det med tynne (1,5mm?) 309 pinner. Dette har jeg hatt suksess med før på eksosanlegg.
Det vil dog ikke vare livet ut, og bør anses som en midlertidig løsning, da du ved bruk av 309 tilsetter en del edlere/mindre edlere metaller. ;)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Eksostrøbbel. Mulig å reparere?

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 24 jun 2019, 18:59 Alt kan fikses hvis man kan det. Hvis man ikke tør så mangler man vel kanskje skils ja... uten at jeg helt skjønner hvorfor dette burde utdypes... :scratch
Det er dessverre slik at de med dårligst "skills" er de som gruer seg minst for å prøve.. :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Eksostrøbbel. Mulig å reparere?

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 25 jun 2019, 20:28
Bjerknez skrev: 24 jun 2019, 18:59 Alt kan fikses hvis man kan det. Hvis man ikke tør så mangler man vel kanskje skils ja... uten at jeg helt skjønner hvorfor dette burde utdypes... :scratch
Det er dessverre slik at de med dårligst "skills" er de som gruer seg minst for å prøve.. :lol
Der tror jeg faktisk du har et poeng, når jeg tenker meg om :knegg

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Eksostrøbbel. Mulig å reparere?

Legg inn av Ronning »

Mye gode råd her, takker. Ligger på campingplass ved Namskogan nå og ser haugevis av mc rase forbi. Med tilsynelatende fin blanding av orginal og uorginal eksos 😁😁

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Eksostrøbbel. Mulig å reparere?

Legg inn av Ronning »

Da er anlegget sveisa, og monteringen i gang 😀
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar