Oljebytte gsx 750 81 modell

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Oljebytte gsx 750 81 modell

Legg inn av kjellv »

Er det ikke flott :prf
Her kan en helt fersk motorsyklist uten noe som helst mekanisk erfaring få tilgang til detaljert og grundig framgangsmåte for oljeskift. Her finnes INGEN spydigheter eller morsomheter. I en del andre fora, facebookgrupper spesielt, ville slike spørsmål fått en mengde villedende og komplett håpløse svar og kommentarer.
Man blir stolt av å tilhøre et slikt forum :drg

Gregor82
Innlegg: 10
Registrert: 09 apr 2019, 17:07
Motorsykkelen din: Suzuki gsx 750 1981 modell

Re: Oljebytte gsx 750 81 modell

Legg inn av Gregor82 »

Godt skrevet kjellv! Og helt korrekt! Og da kan jeg melde om at olje og filterskift er gjort på suzukien i dag. Og det gikk smertefritt! Tusen hjertelig takk for alle tips og god hjelp!

Greg

Gregor82
Innlegg: 10
Registrert: 09 apr 2019, 17:07
Motorsykkelen din: Suzuki gsx 750 1981 modell

Re: Oljebytte gsx 750 81 modell

Legg inn av Gregor82 »

Bare et siste spørsmål i denne tråden... Jeg går ut i fra at sykkelen skal stå på hjula og rett opp og ned når man sjekker oljenivået i det runde glasset på siden. Stemmer det?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Oljebytte gsx 750 81 modell

Legg inn av AJ »

Gregor82 skrev: 10 apr 2019, 23:47 Bare et siste spørsmål i denne tråden... Jeg går ut i fra at sykkelen skal stå på hjula og rett opp og ned når man sjekker oljenivået i det runde glasset på siden. Stemmer det?
Det er slik på min KTM 1290, men jeg er slett ikke sikker på om det er sånn på alle sykler, selv om jeg tror dette er den mest vanlige måten.
Det kan hende noen sykler skal stå på sidestøtten når oljenivået sjekkes. Og det er antakelig også slik med enkelte sykler at man skal vente en viss tid etter avsluttet kjøring før man "peiler" olja...

Du har kanskje ikke brukermanualen til sykkelen din? Der vil du finne hvordan olja skal måles på din modell.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6964
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Oljebytte gsx 750 81 modell

Legg inn av Jompa »

På GSX750 skal sykkelen stå på hovedstøtta eller i alle fall loddrett hv i s støtta mangler.
Nivåglasset er på høyre side ved clutchhuset. Nivået skal være midt på glasset eller litt over midten med kald motor.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Oljebytte gsx 750 81 modell

Legg inn av Geiroe »

Ta en liten gløtt på peileglasset, hver gang du fyller bensin. Det redda meg på autobahn en gang, da en oljering røyk. Fikk etterfylt litt olje hver gang jeg fylte bensin, og fikk gjennomført ferien uten flere problemer.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Gregor82
Innlegg: 10
Registrert: 09 apr 2019, 17:07
Motorsykkelen din: Suzuki gsx 750 1981 modell

Re: Oljebytte gsx 750 81 modell

Legg inn av Gregor82 »

Nytt spørsmål fra meg.. Har dukket opp et problem. Det er noe tull med clutchen. Den frir ikke. Når sykkelen står i fri, jeg klemmer inn clutchen og setter den i første. Så går sykkelen fremover. Har prøvd å stramme vaier. Men frir ikke på en måte.. Hva kan problemet være? Beklager maset

Rha
Innlegg: 287
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Oljebytte gsx 750 81 modell

Legg inn av Rha »

Hadde en crosser som var litt slik, ville helst kjøre når jeg satte den i gir. Det viste seg å være ei clutch plate som var knekt. Enkel sak å gjøre noe med, men noe knotete bare for å sjekke.
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Oljebytte gsx 750 81 modell

Legg inn av AJ »

Har det du nå opplever først begynt å skje etter oljebyttet?
I så fall kan det kanskje være at du har brukt feil olje...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Gregor82
Innlegg: 10
Registrert: 09 apr 2019, 17:07
Motorsykkelen din: Suzuki gsx 750 1981 modell

Re: Oljebytte gsx 750 81 modell

Legg inn av Gregor82 »

AJ skrev: 11 apr 2019, 15:34 Har det du nå opplever først begynt å skje etter oljebyttet?
I så fall kan det kanskje være at du har brukt feil olje...
Merket det litt før oljebytte også.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Oljebytte gsx 750 81 modell

Legg inn av Geiroe »

Bare på kald motor, eller også på varm?
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Gregor82
Innlegg: 10
Registrert: 09 apr 2019, 17:07
Motorsykkelen din: Suzuki gsx 750 1981 modell

Re: Oljebytte gsx 750 81 modell

Legg inn av Gregor82 »

Geiroe skrev: 11 apr 2019, 15:53 Bare på kald motor, eller også på varm?
Bedre på varm motor!

Gregor82
Innlegg: 10
Registrert: 09 apr 2019, 17:07
Motorsykkelen din: Suzuki gsx 750 1981 modell

Re: Oljebytte gsx 750 81 modell

Legg inn av Gregor82 »

Gregor82 skrev: 11 apr 2019, 15:54
Geiroe skrev: 11 apr 2019, 15:53 Bare på kald motor, eller også på varm?
Bedre på varm motor!
Hadde på delsyntetisk olje når jeg bytta i går

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Oljebytte gsx 750 81 modell

Legg inn av Geiroe »

Ikke uvanlig at den er litt treg, når olja er kald. Smeller litt ekstra første gang man setter den i gir på kald motor. Stram clutchvaieren men sørg for å ha litt slakk på hendelen, så den ikke henger på.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Oljebytte gsx 750 81 modell

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev: 10 apr 2019, 08:38
cannon skrev: 10 apr 2019, 07:29
gsx750_80 skrev: 09 apr 2019, 23:29
kjellv skrev: 09 apr 2019, 18:30
gsx750_80 skrev: 09 apr 2019, 18:08
AJ skrev: 09 apr 2019, 17:26 Velkommen til oss her på MCsiden.no, Gregor82 :vs
På eldre sykler som dette er vel antakelig den største utfordringen å bytte filter. Jeg vet ikke hvordan dette er plassert på din sykkel, men antakelig befinner det seg bak et deksel festet med flere skruer og kanskje også pakning/simring som må byttes samtidig.
Eller, i beste fall, er filteret skjult bak et lett tilgjengelig rundt deksel med toppskrue.

Avtappingspluggen(e) bør være enkle på komme til i bunnpanna på motoren.
Ja, filteret befinner seg under et deksel som sitter sentralt, langt nede, midt på motoren. Vanligvis mellom eksosrør for sylinder 2 og sylinder 3, når det ikke er et spesielt anlegg som avviker fra normalen.
Kjør motoren litt varm først, så renner gammel olje lettere ut. Det hjelper og å skru av "lokket" over påfyllingshullet, da det bidrar til mindre tendens til vakuum som reduserer hastigheten på dreneringen.
Nicet ditt tyder veldig på at du kjenner modellen meget godt :thumleft
Jeg antar du også kan gi trådstarter ennå mer utfyllende opplysninger, ettersom han ikke har gjort det før. Oljemengde, hvordan han peiler/finner riktig oljenivå, om det er spesielle knep og fremgangsmåter osv.
Vi får vel anta at han har sørget for å skaffe seg riktig filter og olje allerede, og ikke ender opp med havari i clutch eller motor.
Tja, har et femsifret antall km på GSX'en, ja.. ;-) Mener at mengden olje er 3.5 til 4 liter. Det er et inspeksjonsglass på siden av motoren, der man kan se oljenivået. Man slipper måle nivå med målepinne ("dipstick"). Oljen bør få tid til å renne så langt ned i motoren som mulig.
Det oppnås raskere og lettere med varm olje (, og motor).

Jeg opplevde at clutch begynte å slippe ved gasspådrag, samme dag som jeg hadde skiftet til semisyntetisk eller fullsyntetisk olje
fra Biltema, på en liknende sykkel. Dvs 4-sylindret, luftkjølt, eldre japsesykkel (Honda CB 1100 F) Det KAN ha vært tilfeldig, men jeg er ikke overbevist om akkurat det.. Derfor ville jeg vært nøye med å undersøke vilken olje disse motorene bør ha.

Forslag til prosedyre:

* Kjør motor varm
* Fjern "påfyllingsdeksel"
* Løsne skrue under motor, der olje kan renne ut, men ikke så mye at olje tyter ut.
* Sett et kar under sykkelen, som samler opp oljen som vil strømme ut.
* Skru bunnplugg helt ut, og forsøk å ikke brenne fingre i varm olje.
(Om skrue og pakning havner i oljen, kan de plukkes opp senere.)
* Vent til oljen har rent ut.
* Fjern deksel over oljefilter.
* Erstatt filter og pakning med nye komponenter. Gni litt olje rundt periferien av gummipakningen, på begge sider, for at denne skal tette optimalt.
* Monter nytt filter og pakning, og skru på deksel.
* Sett i bunnplugg og pakning under motor.
* Fyll på ny olje, men pass på å få rett nivå. For lite gir suboptimal kjøling. For mye kan skape uheldig overtrykk i motor.
* Sett på påfyllingsdeksel, når oljen er på plass.

...

Sjekk at det ikke ligger igjen metalspon eller metallrester i karet. Det kan tyde på uheldig slitasje i motoren, og kan dermed være gunstig å være klar over, selv om det kan redusere sinnets munterhet og redusere gleden ved kjøretøyet.
Jeg plages selv av framskreden "kjøretøyhypokondri", og har et nervesystem som er fintunet for å høre ulyder i motorer. Plagsomt.

Håper jeg ikke har glemt noe viktig. Lykke til.
Bruk engangshansker, særlig ved avtapping. Ikke skru av påfyllingslokk før bunnplugg er fjernet.
"Impregner" gjerne filter med motorolje før det monteres.
Kjør gjerne opp oljetrykk uten å starte motor, før første oppstart.
Etter påfylling og oppstart må oljenivå sjekkes og det må trolig toppes opp til max.
Du foreslår å fjerne bunnplugg før påfyllingslokk er fjermet. Antakelig lurt. Da reduseres hastigheten muligens når oljen starter å renne ut,
med mindre sannsynlighet for uønsket søl. Er det derfor?

Da foreslås heller:

* Kjør motor varm
* Løsne skrue under motor, der olje kan renne ut, men ikke så mye at olje tyter ut. Bruk evt hansker for å unngå olje på fingrer og
hender.
* Sett et kar under sykkelen, som samler opp oljen som vil strømme ut.
* Skru bunnplugg helt ut, og forsøk å ikke brenne fingre i varm olje.
(Om skrue og pakning havner i oljen, kan de plukkes opp senere.)
* Fjern "påfyllingsdeksel"
* Vent til oljen har rent ut.
* Fjern deksel over oljefilter.
* Erstatt filter og pakning med nye komponenter. Gni litt olje rundt periferien av gummipakningen, på begge sider, for at denne skal tette optimalt.
* Monter nytt filter og pakning, og skru på deksel.
* Sett i bunnplugg og pakning under motor.
* Fyll på ny olje, men pass på å få rett nivå. For lite gir suboptimal kjøling. For mye kan skape uheldig overtrykk i motor.
* Sett på påfyllingsdeksel, når oljen er på plass.
* Start motoren, og la den gå i 20-30 sekunder. Dette vil fylle det nye oljefilteret med olje, slik at nivået i inspeksjonsglasset
synker.
* Ta av påfyllingsdekselet og etterfyll til ønsket nivå. Sett på dekselet. Start motor og sjekk at oljenivået er fornuftig i etterkant
av denne operasjonen.
Skiftet olje på CBR 250 R i går kveld, og bestemte meg deretter for å legge til et par punkter på slutten av listen over.
Dette etter å ha sett videoen her, spesielt fra ca 5:50 og litt utover.. ; https://www.youtube.com/watch?v=Nkeqay-q4u0
Et nytt filter er ikke mettet med olje. Derfor kan det være lurt å starte motoren etter skifte av olje og filter, registrere hva
som skjer med nivået, og så etterfylle..
mvh

-gsx750_80

Svar