Rask slitasje på framdekk. Pirelli Scorpion

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
remy_penev
Innlegg: 29
Registrert: 18 apr 2018, 22:29
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure S
Sted: Sauda, Rogaland

Rask slitasje på framdekk. Pirelli Scorpion

Legg inn av remy_penev »

Hei

Kjører med Pirelli Scorpion Trail II på min KTM SA 1290.
Framdekket slittes veldig fort, og kun på sidene. Kjører normalt og er nøye på lufttrykket. 2,4 bar som instruksjonsboka sier.

Forrige dekk holdt kun litt over 6000km før det var helt utslitt, men kun på sidene. Dekket som står på nå har rullet ca 3500km. Bilder av dekket er vedlagt.

Det begynner å bli godt slitt på sidene, og har flere «flekker» i gummien hvor det er ekstra slitasje ser det ut som.

Noen som har noen tanker om hva som er problemet? Bakdekket har eg enda ikke byttet, og det har snart rullet 10.000 km. Samme merke og type dekk som framme.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Rask slitasje på framdekk. Pirelli Scorpion

Legg inn av AJ »

Dette er samme type dekk som jeg sto på min KTM 1290 SA-S da jeg kjøpte den i april i fjor.
Og jeg kan ikke si jeg ble spesielt imponert over slitestyrken. Gode å kjøre på, men det i seg selv holder ikke når dekkene slites uforholdsmessig fort.

Det ble definitivt ikke nye Scorpion dekk på min sykkel da det var tid for dekkbytte i fjor. Da ble det Bridgestone Battlax Adventure A41, oppgraderingen fra A40, som jeg var storfornøyd med på min forrige 1290 SA.
Alt tyder at jeg også blir fornøyd med A41 på min nye 1290.
Så der har du min klare anbefaling :thumleft !

Ang. bildene av Pirellidekket ditt: det ser ut til at dekket har gått varmt og dermed smuldret litt opp der overflaten er rufsete. Har du kjørt mye svinger i høy temperatur eller på bane?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
remy_penev
Innlegg: 29
Registrert: 18 apr 2018, 22:29
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure S
Sted: Sauda, Rogaland

Re: Rask slitasje på framdekk. Pirelli Scorpion

Legg inn av remy_penev »

Takk for tips! Har ett sett med Pirelli dekk stående klart for sesongen, men neste år blir det nytt merke.

Kjører ikke på bane, men er en del svinger her på vestlandet. Har vært kaldt for det meste når eg har kjørt den siste uka.

Litt snoding, for eg hadde samme problem på forrige sykkel. Yamaha FZ6 med Michelin dekk. Det ble også fort slitt og kun på sidene på framdekket.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Rask slitasje på framdekk. Pirelli Scorpion

Legg inn av AJ »

remy_penev skrev: 06 apr 2019, 23:29 Litt snoding, for eg hadde samme problem på forrige sykkel. Yamaha FZ6 med Michelin dekk. Det ble også fort slitt og kun på sidene på framdekket.
Du er nok en aktiv kjører med mye godt nedlegg i svinger. Akkurat sånn som det skal være :crazy: :twothumbs: .
Men prøv gjerne Bridgestonedekkene. De har stiv stamme og flekser lite og har god slitestyrke.
Veldig gode dekk, er min erfaring.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
remy_penev
Innlegg: 29
Registrert: 18 apr 2018, 22:29
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure S
Sted: Sauda, Rogaland

Re: Rask slitasje på framdekk. Pirelli Scorpion

Legg inn av remy_penev »

Det var min tanke også :twothumbs:

Skal teste ut Bridgestonedekkene ved neste sesong.

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Rask slitasje på framdekk. Pirelli Scorpion

Legg inn av mekkern »

Tror nok dekket har hatt for lite luft i forhold til belastning/kjørestil..
Opplevd samme selv- Også på bakhjul med for lite luft grunnet lekkasje.
Mye kompressjon og varmgang..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ZZR-Erling

Re: Rask slitasje på framdekk. Pirelli Scorpion

Legg inn av ZZR-Erling »

På min ZZR 1400 08 kjørte jeg med 2.9 f/b, funka bra..

Brukeravatar
remy_penev
Innlegg: 29
Registrert: 18 apr 2018, 22:29
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure S
Sted: Sauda, Rogaland

Re: Rask slitasje på framdekk. Pirelli Scorpion

Legg inn av remy_penev »

Byttet framdekket idag etter litt over 3000km.

KTMen har justerbare dempere og eg har hele tiden kjørt på Comfort settingen som gir myke dempere.

Kanskje det kan hjelpe om eg gjør demperne litt hardere med sport settingen? Eg kjører aktivt på svingete veier så det vil nok være en fordel.

Har glemt helt ut å justere demperne etter kjørestil. :-k
847AD92A-6804-4B9D-8AB8-88BA389C62F9.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Rask slitasje på framdekk. Pirelli Scorpion

Legg inn av AJ »

Mulig jeg har nevnt det tidligere i denne tråden, men noe i nærheten av den slitasjen med den rufsete overflaten som på dekket ditt var jeg ikke i nærheten av på Scorpiondekkene som satt på KTM'en da jeg kjøpte den. Enda så varmt det var i fjor i kombinasjon med forholdsvis aktiv kjøring.
Dog ingen kjøring i "Comfort", men mest "Street" og enkelte turer i "Sport".
Det jeg imidlertid passet nøye på var å hele tiden ha korrekt lufttrykk.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Reodor
Innlegg: 54
Registrert: 09 des 2016, 23:23
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 765 RS
Sted: Nittedal

Re: Rask slitasje på framdekk. Pirelli Scorpion

Legg inn av Reodor »

Ser at første bilde viser en stor kant i forkant av mønsteret og at bakkant av mønsteret er veldig avrundet. En vanlig årsak til dette er at rebound dempingen er for treg. Her er en god beskrivelse av demperinnstillinger og dekkslitasje:
https://lifeatlean.com/motorcycle-tyre-wear-guide/

Dave Moss har mange videoer om temaet, men de beste krever betalt medlemskap. Her er en preview.
https://youtu.be/dVYSfIUnzBk
Triumph Street Triple 765RS
Suzuki SV650S

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Rask slitasje på framdekk. Pirelli Scorpion

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 07 apr 2019, 00:56 Tror nok dekket har hatt for lite luft i forhold til belastning/kjørestil..
Opplevd samme selv- Også på bakhjul med for lite luft grunnet lekkasje.
Mye kompressjon og varmgang..
Det er det jeg tenkte også etter å ha studert bildene.

https://youtu.be/3LN8qjljOoE

Svar