Ny metallic lakk - appelsinskall hjelp

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Honda Henry
Innlegg: 6
Registrert: 28 mar 2019, 19:50
Motorsykkelen din: Honda VF 750 C

Ny metallic lakk - appelsinskall hjelp

Legg inn av Honda Henry »

Hei folkens
Jeg er helt fersk på lakkering og har nok tabbet meg litt ut. Bruker metallic, og 2k klarlakk. Tenkte å bruke 4 lag med metallic og 4 lag med klarlakk.

Har pusset, og holder på med metallic hovedlakk av sykkelen. Det ser ut som appelsinskall. Har ikke fullført, så jeg trenger tips før jeg går videre.

Vil det forsvinne hvis jeg fortsetter med flere lag?
Skal jeg slipe ned litt, bare til det blir glatt, og så fortsette med flere strøk?
Må jeg slipe helt ned igjen?

Alle tips og råd mottas med stor takk.
Hilsen Henry
Sist redigert av Honda Henry den 28 mar 2019, 20:29, redigert 2 ganger totalt.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ny metallic lakk - appelsinskall hjelp

Legg inn av AJ »

Velkommen hit på MCsiden.no, Honda Henry :vs
Hyggelig at du fant oss og at du tråkker kjapt over dørstokkmila. Det liker vi :thumleft !

Når det gjelder lakkutfordringene dine så kan det kanskje være en idé å legge ut et bilde av resultatet?
Kanskje lettere å få gode hjelpsomme svar da...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Honda Henry
Innlegg: 6
Registrert: 28 mar 2019, 19:50
Motorsykkelen din: Honda VF 750 C

Re: Ny metallic lakk - appelsinskall hjelp

Legg inn av Honda Henry »

Bilde
Er egentlig svart, men med så nærbilde blir fargen på bildet feil. Appelsinskall tror jeg dere ser uansett.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Hilsen Henry
Honda VF 750 C - 96

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ny metallic lakk - appelsinskall hjelp

Legg inn av AJ »

Det er metalltank på sykkelen din, går jeg ut fra?

Lakken på bildet i innlegget ditt kan minne om lakk på plast hvor det ofte kan se litt appelsinskallaktig ut selv på originaldeksler på enkelte MC'er...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Honda Henry
Innlegg: 6
Registrert: 28 mar 2019, 19:50
Motorsykkelen din: Honda VF 750 C

Re: Ny metallic lakk - appelsinskall hjelp

Legg inn av Honda Henry »

Det er metall tanke og plast sidedeksler og skjermer.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Hilsen Henry
Honda VF 750 C - 96

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Ny metallic lakk - appelsinskall hjelp

Legg inn av Rune75 »

Slip ned til det blir glatt og fortsett lakkeringen. Det vil ikke forsvinne av seg selv hvis du fortsetter å lakkere.

Brukeravatar
Honda Henry
Innlegg: 6
Registrert: 28 mar 2019, 19:50
Motorsykkelen din: Honda VF 750 C

Re: Ny metallic lakk - appelsinskall hjelp

Legg inn av Honda Henry »

Rune75 skrev: 28 mar 2019, 21:12 Slip ned til det blir glatt og fortsett lakkeringen. Det vil ikke forsvinne av seg selv hvis du fortsetter å lakkere.
Takk
Vet du om dette har oppstått fordi jeg har lagt for tynne lag med lakk? Vil jo helst ikke at jeg må pusse flere ganger 🥴
Hilsen Henry
Honda VF 750 C - 96

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Ny metallic lakk - appelsinskall hjelp

Legg inn av Rune75 »

Honda Henry skrev: 28 mar 2019, 21:33
Rune75 skrev: 28 mar 2019, 21:12 Slip ned til det blir glatt og fortsett lakkeringen. Det vil ikke forsvinne av seg selv hvis du fortsetter å lakkere.
Takk
Vet du om dette har oppstått fordi jeg har lagt for tynne lag med lakk? Vil jo helst ikke at jeg må pusse flere ganger 🥴
Litt vanskelig å svare på. Temperatur kan ha noe å si, bør jo helst være rundt 20 grader. Når jeg lakkerer med boks legger jeg gjerne på så tykke lag som jeg tør uten at det siger/renner. Jeg legger på sånn at det ser litt vått ut eller skinner litt. Ikke så tynne lag at det bare ser ut som støv i overflata. Du må nok bare prøve deg fram litt for det kan være litt forskjell på de forskjellige lakkboksene også. Min erfaring er at litt tykke lag gir bedre resultat.

Nå er jeg jo ikke sikker på om du har brukt boks men jeg har kun erfaring med boks. Selve lakeringsteknikken er vel relativt lik.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Ny metallic lakk - appelsinskall hjelp

Legg inn av Juicebox »

Appelsinskall er vanlig, både med pistol og boks. Det er en teknikk på engelsk som heter "flow coat", hakke peiling hva det er på norsk, der du pusser klarlakken til du fjerner appelsinskallet og deretter tar minst 2 strøk med klarlakk igjen. Temperatur har noe og si ja, men så er det veldig vanskelig å legge på helt jevnt fargelakk også, noe klarlakken fremhever. Om du er perfeksjonist så kan du pusse ned klarlakken igjen med rundt 3000+ korn våtpapir og polere det.
Søk opp flow coat.

Forresten, 4 strøk med samme farge er kanskje litt vel mye :P

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22912
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny metallic lakk - appelsinskall hjelp

Legg inn av Bjerknez »

Lakkering har jeg fint lite peiling på, men som juicebox skriver så kan man fint vannslipe etterpå for å få jevnt resultat. Men først bør lakken herdes skikkelig. Så vent gjerne 1-2 uker.

Etter vannslipingen så rubber du med en grov polish og maskin. Start med en grov kombo som feks. scholl S3 og avslutt med scholl S17 som er en rubbing med medium cut. På en nylakkert del har du nok mer en nok lakk til at dette går helt fint. Tester viser at vannsliping ikkke fjerner så mye klarlakk som folk tror.

Hør evt. Med gutta på detailersclub.no. Der finner du norges eliten i slikt. Noen der inne vil jeg også si befinner seg i verdens eliten.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Ny metallic lakk - appelsinskall hjelp

Legg inn av Juicebox »

Første strøk skal være tynt og bidra til bedre heft. Strøk 2 kan man derfor kjøre på med tykkere lag med mindre sannsynlighet for at lakken renner, men ikke vær for ivrig med sprayen heller. Det tykke strøket bidrar til mindre appelsinhud, men den oppstår fortsatt. Denne teksturen pleier å være godt nok for de fleste bilfabrikanter. Det er som oftest entusiaster og custom-lakkere som tar det ekstra steget for å få til en smoooooth "wet look".

Brukeravatar
Honda Henry
Innlegg: 6
Registrert: 28 mar 2019, 19:50
Motorsykkelen din: Honda VF 750 C

Re: Ny metallic lakk - appelsinskall hjelp

Legg inn av Honda Henry »

Juicebox skrev: 29 mar 2019, 01:56 Appelsinskall er vanlig, både med pistol og boks. Det er en teknikk på engelsk som heter "flow coat", hakke peiling hva det er på norsk, der du pusser klarlakken til du fjerner appelsinskallet og deretter tar minst 2 strøk med klarlakk igjen. Temperatur har noe og si ja, men så er det veldig vanskelig å legge på helt jevnt fargelakk også, noe klarlakken fremhever. Om du er perfeksjonist så kan du pusse ned klarlakken igjen med rundt 3000+ korn våtpapir og polere det.
Søk opp flow coat.

Forresten, 4 strøk med samme farge er kanskje litt vel mye :P
Det er ikke klarlakken, men metallic lakken jeg plages med.
Hilsen Henry
Honda VF 750 C - 96

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Ny metallic lakk - appelsinskall hjelp

Legg inn av Geiroe »

Det er dessverre helt normalt, å få appelsinskall på lakk, da må du vannslipe for å få det slett. Hvis du lakkerer hjemme, må du passe på at det tørker ordentlig mellom strøkene, ellers vil du få nupper i lakken etter litt tid. Dette fordi lakken er vannbasert, og vannet må ut av lakken mellom strøkene. Klarlakken er tynnerbasert, så der er det bare å kjøre på med et tynt strøk, så du får heng på neste strøk, slik at du kan legge på til det flyter ut og blir blankt. (du kan få tak i tynnerbasert lakk hos noen som leverer industrilakk)
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Honda Henry
Innlegg: 6
Registrert: 28 mar 2019, 19:50
Motorsykkelen din: Honda VF 750 C

Re: Ny metallic lakk - appelsinskall hjelp

Legg inn av Honda Henry »

Geiroe skrev: 29 mar 2019, 10:42 Det er dessverre helt normalt, å få appelsinskall på lakk, da må du vannslipe for å få det slett. Hvis du lakkerer hjemme, må du passe på at det tørker ordentlig mellom strøkene, ellers vil du få nupper i lakken etter litt tid. Dette fordi lakken er vannbasert, og vannet må ut av lakken mellom strøkene. Klarlakken er tynnerbasert, så der er det bare å kjøre på med et tynt strøk, så du får heng på neste strøk, slik at du kan legge på til det flyter ut og blir blankt. (du kan få tak i tynnerbasert lakk hos noen som leverer industrilakk)
Takk. Bør jeg bruke tykke eller tynne lag på metallic? Trodde jeg måtte bruke tykke lag og ikke la det tørke for mye mellom lagene...🤔 Så feil kan man ta.
Hilsen Henry
Honda VF 750 C - 96

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Ny metallic lakk - appelsinskall hjelp

Legg inn av Geiroe »

Tynt første strøk, og til det flyter ut på neste. Ikke lett å få til med sprayboks, for det er hårfin balanse mellom flyt, og sig. Sprayboksen har høyt trykk, så du må regulere med avstand. Jeg har pleid å bruke sprøyte, så da skrur jeg ned trykket på andre strøket, for å få bedre kontroll på flyt å sig.
Hvis du venter for lenge mellom strøkene, må du slipe ned, for å få heng. Støv er også en utfordring hjemme, så det kan jo være greit å slipe mellom hvert strøk, for å få det slett.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Svar